Örülhet Buffett, felpörög a vasúti olajszállítmányozás

Vágólapra másolva!
A legnagyobb amerikai vasúti társaságok 450 millió dollárt fektetnek kapacitásaik növelésébe a Financial Times információi szerint, hogy ezáltal vegyék ki részüket az amerikai palagáz őrületből. A lehetőség éppen kapóra jön, mivel a szénszállítmányozási mennyiségek jelentős visszaesése igen negatívan érintette ezeket a cégeket az elmúlt negyedévekben. A piaci lehetőségekből többek között a Warren Buffett portfóliójában megtalálható Burlington Northern Santa Fe vaúti szállítmányozással foglalkozó társaság is kiveheti a részét. 
Vágólapra másolva!

A legnagyobb piaci szereplők arról számoltak be, hogy véleményük szerint az olaj szállítás hosszú távon is jó üzleti lehetőségekkel kecsegtet az Egyesült Államokban, ezért úgy döntöttek, hogy megéri a kapacitások bővítésébe fektetni. A két piacvezető vasúti szállítmányozási társaság a Warren Buffett portfóliójában lévő Burlington Northern Santa Fe (BNSF) és a piacvezető Union Pacific összesen 450 millió dolláros beruházást tervez az idei évben.

A kőolajtermékek vasúti szállítmányozása az utóbbi időben jelentősen növekedett az Egyesült Államokban, és az iparági szakértők szerint ez még csak a folyamat eleje, és a növekedés folytatódására lehet számítani.

Forrás: [origo]

Matt Rose, a második legnagyobb hálózattal rendelkező vasúti szállítmányozó cég, a BNSF vezérigazgatója arra számít, hogy a jelenleg napi 525 ezer hordós szállítmányozási forgalmuk év végére elérheti a 700 ezer hordós szinten, és hamarosan az 1 millió hordó lehet a reális cél. Összehasonlításképpen, ez a mennyiség jelenleg az USA teljes vezetékes kőolajimportjának 40 százalékával lenne egyenlő.

A Warren Buffett nevével fémjelzett Berkshire Hathaway portfóliójának részét képező BNSF a tervek szerint idén 200 millió dollárt fog kapacitásainak növelésére fordítani. Ennél is többet, nagyjából 250 millió dolláros beruházást tervez a másik iparági nagyágyú, a Union Pacific.

A piacvezető Union Pacific vezetője arról számolt be, hogy a társaság jelenleg a tavalyi szinthez képest megduplázta kőolaj szállítmányozásait és a néhány évvel ezelőtti lehetőségekhez képest óriási potenciált látnak a piacban.

Union Pacific

Forrás: [origo]

A folyamatban szerepet játszik, hogy az új kőolajtermelő területek közelében egyelőre kevesebb kőolajvezeték található. Mivel egy kőolajvezeték kiépítése mind időben, mind költségeit tekintve jelentősebb beruházásnak tekinthető, ezért valószínűleg a vasúti szállítás, mint megoldási lehetőség még hosszú távon jelentős potenciált rejt magában.

A palagáz kínálta lehetőségek némileg kompenzálják a vasúti szállítmányozó társaságokat a szénszállítmányozás jelentős visszaesésével szemben. A szén, mint energiahordozó jelentősége azóta csökken jelentősen, mióta a földgáz árának csökkenése jelentős költségelőnyt biztosít a légnemű energiahordozó számára például a szénnel szemben (is).

Henry Hub földgáz határidős árfolyam (US$/mmbtu*)

Forrás: [origo]

*A földgáz árfolyamát millió brit hőegységben fejezik ki, ennek a rövidítése a "mmbtu"