Továbbra is csúcsformában a Heineken

Vágólapra másolva!
Továbbra is kicsattanó formában található a Heineken részvénye, amely szerdán csak centekre járt múlt héten felállított történelmi csúcsától. Egyelőre még nem tudni, hogy folytatódik-e az elmúlt hónapok impozáns teljesítménye, de a technikai elemzés szerint rövidesen eldőlhet az irány. A vállalatot követő elemzői előrejelzésekből kiindulva még látni növekedést a papírban, ami nagyrészt a fejlődő piacokban rejlő bővülési potenciálban keresendő.
Vágólapra másolva!

Szűk elitben a Heineken

Még a múlt héten állított fel újabb történelmi csúcsot a világ harmadik legnagyobb sörgyártója, a Heineken 60,2 eurón. Ennek megdöntésére szerdán tett egy kísérletet, de a 30,08 eurós szinten nem jutott túl az árfolyam a kedvezőtlen piaci hangulatban. A papír technikailag továbbra is kicsattan az erőtől, így továbbra is érdemes lehet rajta tartani a szemünk.

A Heineken elmúlt 12 havi tőzsdei teljesítménye mindenképp kiemelendő a söripari részvények közül, melyre korábban az Investor.hu is többször felhívta a figyelmet. Rajta kívül csak a világ legnagyobb sörgyártója, az Anheuser-Busch Inbev tud 43 százalékos növekedést felmutatni. A SABMiller szintén jól szerepelt 37 százalékos hegymenetével, míg a dán Carlsberg teljesítménye február végén elvált a szektortársakétól, aminek következtében már "csak" 20 százalék körüli emelkedés áll a háta mögött a Molson Coorsszal egyetemben. Tulajdonképpen a söripari részvények teljesítményével elégedettek lehetnek a tulajdonosok, látva a kétszámjegyű növekedést.

Forrás: [origo]

Mi áll a lehengerlő teljesítmény mögött?

A világ harmadik legnagyobb sörgyártója, a holland Heineken tavaly 171,7 millió hektoliter sört értékesített a 2011-es 164,6 millió hektoliterrel szemben. Utóbbi alapján a globális piac 8,5 százalékát adta, nála több sört csak a belga-amerikai-brazil AB InBev (18,6%) és a brit SABMiller (9,3%) adott el. Külön kiemelendő, hogy a Heineken számít a világ vezető prémium sörmárkájának 20,5 százalékos piaci részesedésével, ami közel kétszer akkor szeletet hasított ki a globális prémium sörpiacból, mint a második számú Budweiser.

A Heineken a fejlődő piacokon való terjeszkedéssel próbálja ellensúlyozni a legnagyobb piacán, Európában tapasztalható visszaesést. Ennek tudatában vásárolta tavaly fel Délkelet-Ázsia és a csendes-óceáni térség vezető sörgyártóját, az Asia Pacific Breweriest (APB). A lépés kézenfekvő, hiszen továbbra is a fejlődő régiók sörpiacai dominálhatnak az értékesítés növekedése terén. A 2010-20-as időszakban Afrika és Közel-Kelet (+4,2%) bővülhet a legnagyobb mértékben, nem sokkal megelőzve Ázsia/Óceániát (+3,8%). Eközben Amerika és Európa növekedése már jóval szerényebb lehet. Ráadásul a prémium szegmenst tekintve (ahol ugyebár a Heineken márka piacvezető) Ázsia/Óceániától várják a legnagyobb növekedést, amely éves szinten átlagosan 7,9 százalék lehet.

Forrás: [origo]

Ezenkívül a fejlődő piacok másik nagy előnye, hogy nagyobb jövedelmezőséggel bírnak, mint fejlett társaik. Ennek tudható be, hogy a SABMiller és az AB InBev operatív profitabilitása (EBIT-marginja) magasabb, mint versenytársaiké, köztük a Heinekené, akik kisebb kitettséggel rendelkeznek a fejlődő piacokon. Ezt küszöbölheti ki részben az APB akvizíciója, a társaság ugyanis szintén kedvezőbb profitabilitással rendelkezik, mint a holland sörgyártó.

Forrás: [origo]

Még mindig látni benne potenciált

Az elmúlt két évben jól láthatóan a 12 havi konszenzus célárfolyam javarészt együtt mozgott a Heineken célárával. 2013 elején azonban a két érték igencsak eltávolodott egymástól, a jelenlegi állás szerint a befektetők jóval optimistábbnak számítanak, mint az elemzők.

Más a helyzet, ha csak az elmúlt évben 5 legpontosabb előrejelzéssel szolgáló elemző - 62-67 euró között szóródó - célárait vesszük figyelembe. Ebben az esetben 63,9 eurós átlagos célárfolyamot kapunk, ami 15 százalékkal haladja meg az összes elemző várakozásából kalkulált célárat, sőt, ezek alapján közel 7 százalékos növekedési potenciállal kecsegtet a Heineken.

Forrás: [origo]

A Bloomberg által összegyűjtött söripari cégek körében alulértékeltséget mutat a Heineken. Az EV/EBITDA mutató vizsgálata során érdemes az EBITDA átlagos éves növekedési ütemét is figyelembe venni. Ebben az esetben a holland társaság mellett több meghatározó versenytársa, mint a Carlsberg, a Molson Coors, valamint az AB InBev is alulárazott, igaz, ennek mértéke már nem jelentős. Esetükben a piac nagyjából már beárazta a jövőbeli kilátásokat, egyedüli kivételnek a dán Carlsberg számít, amely nagyobb diszkonttal forog. Velük szemben a SABMiller továbbra is drága részvénynek számít a versenytársakhoz képest.

Forrás: [origo]

EV: A saját tőke, a nettó hitelek és a kisebbségi részesedések összértéke. Vagyis a vállalati érték.

EBITDA: A vállalat működési eredménye az adó- és kamatfizetések, valamint az értékcsökkenések levonása előtt. Nagyjából a vállalat működési pénzáramlásának felel meg.

EV/EBITDA: Az EV/EBITDA mutatószám a vállalat teljes értékét (EV, azaz Enterprise Value) hasonlítja a kamat-, adófizetés és értékcsökkenés előtti eredményhez (EBITDA). Tőzsdei cégek értékelésénél sokszor a hasonló vállalatok EV/EBITDA értékének és a vizsgált vállalat EBITDA értékének szorzataként számítjuk vizsgált vállalat cégértékét (EV).



Fontos szintek dönthetnek az irányról

Technikai alapon továbbra is kedvező képest fest a Heineken grafikonja. Az árfolyam jelenleg a 60 eurós lélektani szinttel vív ádáz harcot, ami felett nem sokkal a múlt héten állította fel történelmi csúcsát. Ha sikerülne az újabb csúcsdöntés, akkor a Fibonacci-vonalak alapján 61 euró közelében ütközhetne első körben akadályba az árfolyam. Ezt követően akár a 66,6 eurós szintet is elérheti a Heineken a 200-as Fibonacci alapján.

Rövidesen eldőlhet, hogy folytatja-e a hegymenetet a Heineken, ugyanis árfolyamát az ellenállások mellett a január óta tartó emelkedő trendvonal is közrefogja. Kedvezőtlen jel lenne, ha a Heineken letörné, igaz ebben az esetben még az 57,5 euró közelében lévő 138,2-es Fibonacci-vonal a segítségére lehet. Szintén fontos támasznak ígérkezik az 50 napos mozgóátlag, mely az elmúlt hónapok során többször is igen markáns menedéknek bizonyult.

A Heineken árfolyama (Amszterdam)

Forrás: [origo]