Romokban az európai autópiac

Vágólapra másolva!
Hónapról hónapra mélyebbre süllyed az európai autópiac, a nagyobb piacokkal rendelkező országok adatai alapján vélhetően 10 százalék feletti mértékben csökken az összeurópai autóeladások száma. Bár az utóbbi hónapokban jól teljesítő brit autópiac értékesítési adatai még nem láttak napvilágot, ez önmagában még nem változtatja meg az eurózóna gyengélkedése miatt kirajzolódó katasztrofális trendet.
Vágólapra másolva!

Képtelen a jó teljesítményre

Tovább folytatódik az európai autópiac agóniája, derült ki a legfőbb országok márciusi autóértékesítési adataiból. A teljes európai autóeladások közel 60 százalékát kitevő négy legnagyobb német, francia, olasz és spanyol piacokon egyaránt visszaesés mutatkozik. Általános okként, főleg az európai gazdasági környezet, valamint a mélyülő recessziótól való félelem emelhető ki, a szakértők szerint pedig nem várható éles fordulat a következő hónapokban sem.

A 12 havi gördülő autóértékesítések száma évek óta folyamatosan zuhan, pár éve még 15,5 millió autót sikerült eladni 12 hónapra vonatkozóan, mára ez a szám viszont 12 millió alá csökkent.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Ahogyan arról tegnap az Investor.hu hasábjain beszámoltunk, az eurózóna autópiacának gyengélkedése közel sem illeszkedik a globális trendbe. Az USA-ban már a válság előtti szinten alakulnak az autóeladások, valamint az utóbbi hónapokban is folyamatos bővülést mutat a piac.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Mindenhol visszaesés

Ha az egyes országok piacait vizsgáljuk, akkor pont a legnagyobb piaccal rendelkező Németországban mutatkozott a legkomolyabb visszaesés, 17 százalékkal csökkent az eladott autók száma 2012 márciusához képest. A legnagyobb autógyártónak számító Volkswagen eladásai 21 százalékkal estek vissza Németországban.

Nem teljesített jól a francia piac sem, a 16,4 százalékos visszaesés még úgy sem tekinthető kedvezőnek, hogy idén márciusban kevesebb munkanap volt, mint tavaly ilyenkor. A kiigazított mutató 12,5 százalékos visszaesést mutat, ami még negyedéves szinten is 12 százalékos csökkenés.

Az olasz autóértékesítések száma 4,9 százalékkal csökkent. Bár első hallásra kedvezőnek tűnhet az adat, tavaly éppen márciusban volt komolyabb sztrájk az autóiparban, ami jelentősen elrontotta a tavalyi számokat. Pavan Bernacchi, az olasz autógyártók szövetségének elnöke szerint pedig az éves szinten 1,3 millió eladott autó nagyon kevés ahhoz a 2 milliós határhoz képest, melyre az olasz autóipar életben maradásához óriási szükség lenne.

Az elmúlt években a legnagyobb ingadozást a spanyol piac mutatta, márciusban pedig 13,9 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Szakértők szerint pedig a helyzet csak súlyosbodhat, akár 20 százalékos visszaesések is lehetnek havi szinten az év második felében, köszönhetően a súlyosbodó gazdasági helyzetnek és a munkanélküliség folyamatos emelkedésének.