Kérdőjelek a Fiat és a Chrysler fúziója körül

Vágólapra másolva!
Hónapok múlva tisztázódhat csak a Chrysler tulajdonosi struktúrája, a többségi tulajdonos Fiat vezérigazgatója szerint. A problémás 41,5 százalék részesedés jelenleg egy szakszervezet kezében van, és könnyen lehet, hogy elsődleges tőzsdei kibocsátás keretében kívánnak megválni attól.
Vágólapra másolva!

Leghamarabb a harmadik negyedév végére lesz tisztázva az amerikai Chrysler csoport jövőbeli tulajdonosi struktúrája, mondta Sergio Marchionne, az olasz Fiat csoport vezérigazgatója. A bizonytalanságot az okozza, hogy az amerikai autóipari munkások szakszervezetének (VEBA) jelentős tulajdoni hányada van még a cégben, és elképzelhető, hogy ettől elsődleges tőzsdei kibocsátás (IPO) keretében kíván megválni.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.


A Chrysler csoport, a harmadik legnagyobb autógyártónak számított Amerikában az elmúlt évszázadban a General Motors, valamint a Ford mögött. Az utóbbi 15 év rendkívül változatosan alakult a cég számára, többek között a Mercedes anyavállalatának számító Daimler is a többségi tulajdonosa volt. A 2008-as katasztrofális év következtében egy évvel később csődöt jelentett a cég, amikor is a Fiat csoporttal való együttműködést is bejelentették.

A Fiat 20 százalékos kezdeti részesedését folyamatosan növeli a társasággal szembeni opciós jogok lehívásának következményeként, jelenleg már 58,5 százalékos tulajdoni részesedést mondhat magáénak és nem valószínű, hogy a közeljövőben leáll a vásárlásokkal.

A 2010-től kezdődő 5 éves tervét nemrégiben módosító Fiat rendkívül jó eredményekkel rukkolt elő a legutolsó negyedévben, 987 millió eurós üzemi eredményt mutatva ki könyveiben. Ha viszont kivennénk a Chrysler csoport eredményét ebből, akkor már 1,04 milliárd eurós veszteség keletkezett volna a 2012-es évben, tehát az amerikai egység helyzete kulcskérdés az olasz cég életében.

A Fiat ezzel együtt nagymértékben függ a makrogazdasági környezettől is, főleg az Olaszországtól, ahol a forrásszerzés költségei rendkívül megnehezítik az autógyártó helyzetét. Ettől függetlenül jelenleg a Fiat még rendelkezik elegendő készpénzállománnyal, hogy fenn tudja tartani finanszírozását.

A Fiat árfolyama (Milánó)

Forrás: [origo]