Amerikaiak happolták el a zsíros falatot

Vágólapra másolva!
Egy amerikai befektetési alap vásárolja meg a legjobban menő megyei napilapot, a Kisalföldet. Rég volt arra példa, hogy ne magyar, pártközeli üzletemberek vásároljanak médiaterméket
Vágólapra másolva!

Nincs fontosabb, de kevésbé szem előtt lévő része a magyar médiának, mint a megyei napilapok piaca. A tulajdonosok az 1990-es évek óta szinte változatlanok, négy médiacsoport (Axel Springer Magyarország, Pannon Lapok Társasága, Inform Média, Lapcom) adja ki az összes lapot. Utoljára 13 éve volt változás, akkor vette meg a brit Daily Mail csoport tulajdonában lévő Lapcom a Délmagyarország című napilapot. Most éppen ők adják ezt el, és a vidéki lappiac legszaftosabb falatát, a Kisalföldet.

Az üzlet országos szempontból is jelentős: utoljára 2011 nyarán volt hasonló, amikor Fonyó Károly cége megvette a Metropol ingyenes napilapot a svéd Metro Internationaltől. Szó volt még 2010-ben arról, hogy az Infocenter.hu tulajdont vásárol az RTL Klubban, de az üzlet végül is nem jött össze, bár azt már kész tényként kezelte mindenki a két választási forduló között. A Népszabadság tulajdonosváltása is régóta téma, először a Ringier svájci médiakonszern akarta kivásárolni az MSZP-közeli Szabad Sajtó Alapítványt, majd fordult a kocka és inkább eladta volna, mondjuk a Szabad Sajtónak a lapot. Végül egyik sem történt meg, és a jelenlegi állás szerint a Népszabadság marad többségi svájci tulajdonban.

Az utóbbi időben felmerült magyar befektetők, akik szívesen vásároltak volna médiát, mind pártkötődéssel rendelkeznek, Fonyó Károly Simicska Lajos régi bizalmas és üzlettársa, Nyerges Zsolt is az ő fontos szövetségese. Arra már jó ideje nem volt példa, hogy külföldi pénzügyi befektetők fantáziát lássanak egy magyar médiatermékben, különösen nem egy nyomtatottban.

A Borsot kiadó Kurens Press Kft. tulajdonosa egy offshore cég, amelyet a Brit Virgin-szigeteken jegyeztek be. Mögöttük Pallagi Ferencnek, a lap főszerkesztőjének és a befektetők magyarországi képviselőjének a tájékoztatása szerint egy amerikai befektetési alap, az Elliot Advisors áll. A cégnek honlapja nincs, de a Bloomberg Businessweek adatbázisában többek között azt lehet megtudni róluk, hogy mások mellett egy nemzetközi közlekedési vállalat, a National Express résztulajdonosai is. Ők információnk szerint 10 milliárd forint körüli összeget adtak a két vidéki napilapért és a hozzá kapcsolódó nyomdákért.

A vételár összegét Pallagi Ferenc nem erősítette meg az [origo]-nak. "Egylapos kiadó nehezen él meg, a Bors sikeres lett, ezért döntöttek úgy, hogy új kiadványokat vesznek Magyarországon" - mondta az [origo]-nak Pallagi. "A Kisalföld egy jól menedzselt lap, nem akarunk sokat változtatni rajta, és a két újság főszerkesztője is a helyén marad" - tette hozzá. A szinergiák kihasználása érdekében, a Bors nyomtatását előbb-utóbb saját nyomdába helyezik át.

A legjobban és legrosszabbul teljesítő megyei napilapok példányszámai

Forrás: [origo] grafika
Forrás: Matesz

Pallagi a lap irányvonalán nem tervez változást. "Ha lesz bennünk plebejus kurázsi, és érthető nyelven írunk, akkor a vidéki lap nem fog a temetendő kategóriába tartozni" - mondta. "Ha jobb, olvashatóbb lapot csinálunk az elég, ennél magasztosabb célokat nem tűzünk ki magunk elé" - tette hozzá.

A megvásárolt csomagban hangsúlyos Kisalföld a vidéki lappiac legzsírosabb falatja. Példányszáma ugyan csökken, de korántsem olyan mértékben, mint más megyei lapoké. A Lapcom 2011-ben 7,2 milliárd forintos összesített árbevétel mellett 678 millió forintos üzemi eredményt ért el. A nagyobb portfólióval rendelkező Pannon Lapok Társasága (PLT) tavaly nyomdai cégével együtt majdnem ekkora veszteséget ért el, de a korábbi években is csak 200-300 millió forint körüli összevont üzemi eredménye volt. A jóval nagyobb Axel Springer Magyarország 2011-ben a Lapcoméhoz hasonló bevétel mellett 8 millió forintos üzemi eredményt ért el.

Amennyire stabil volt az elmúlt 20 évben a vidéki lappiac, annyira a recseg-ropog az utóbbi időben. A négy megyében jelen lévő Pannon Lapok Társaságának tulajdonosa, a német WAZ médiacsoport a régióban több országból kivonult már, és a médiapiacon korábban a legtöbb döntéshozó úgy tudta, hogy itthon is el fogják adni lapjaikat. Információnk szerint az eladás már nem időszerű, de a kiadó megingathatatlan magyarországi jelenléte - ahogy az jellemző volt a korábbi, vastagon nyereséges időszakban - már nem áll fenn. Az [origo] számolt be elsőként arról is, hogy a keleti országrészben lapokat kiadó Inform Média nehéz anyagi helyzetben van, ezt támasztja alá az is, hogy lapjai durva példányszámcsökkenést szenvedtek el.