Autóbizniszen bukik az amerikai kormány

Vágólapra másolva!
A Citigroup és a JP Morgan segítségével értékesíti fennmaradó General Motors részesedését az amerikai pénzügyminisztérium. A 2009-es 50 milliárd dolláros mentőakciót vélhetően veszteséggel fogja lezárni a kormány, mivel a jelenlegi 30 dolláros árfolyamhoz képest 50 dollár feletti átlagáron kellene eladni azt a 300 millió részvényt, ami még jelenleg is állami tulajdonban van. Ráadásul az árfolyam tegnap 4 százalék feletti esést produkált, miután az elemzők szerint a vártnál alacsonyabb profitnövekedésre lehet számítani az idei évben a GM-től. 
Vágólapra másolva!

Az amerikai pénzügyminisztérium a Citigroupot és a JP Morgant kérte fel, hogy segítsenek lemenedzselni a General Motorsban meglévő maradék állami részesedés értékesítését. A kormány azon dolgozik, hogy kiszálljon az autógyártóból, amelyben még 2009-ben szerzett befolyást, amikor 50 milliárd dollárral mentette ki a csőd szélére sodródott mamutvállalatot.

Jelenleg 300 millió darab részvénye van a pénzügyminisztériumnak, miután 200 milliót decemberben már értékesített 5,5 milliárd dollárért a detroiti székhelyű General Motorsnak. Ez a mennyiség a teljes 1,57 milliárd darabos részvényszám 19 százaléka. Ennyi részvényt természetesen nem lehet egyszerre a piacra zúdítani, mert az jelentős áresést generálhatna, főként annak fényében, hogy az utóbbi hónapokban átlagosan 10-11 millió darab részvény cserélt gazdát naponta.

Forrás: [origo]

A tervek szerint 15 hónap alatt értékesítenék a szóban forgó 300 millió darab részvényt és már ebben a hónapban kezdetét venné az akció. A befektetési bankok 1 százalékos jutalékot kapnának az értékesítés lebonyolításáért a Bloomberg információi szerint.

Egyes elemzők pozitívan értékelik a hírt, mivel a kormányzati befolyás miatti befektetői aggodalom megszűnhet az eladást követően. A kormányzat számára viszont nem biztos, hogy nyereséges lesz a 2009-ben indított mentőakció, mivel 50 dolláros átlagár felett kellene eladni a részvényeket ahhoz, hogy legalább nullszaldós legyen a befektetés, jelenleg viszont csupán 30 dollár körül mozog az ár. A GM árfolyama a tavalyi évben 21 százalékot tudott növekedni, de még így is nagyjából 15 százalékkal a 2010 novemberi 35 dolláros kibocsátási ára alatt van.

A General Motors árfolyama a 2010 novemberi IPO óta

Forrás: [origo]

Mi az IPO?
Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.


Profit szinten gyengébb lehet az idei év

A tegnapi kereskedés során több mint 4 százalékot esett a GM árfolyam, miután a társaság pénzügyi vezetőjének kommentárja alapján az elemzők arra következtetnek, hogy a vártnál alacsonyabb lehet 2013-ban az autógyártó eredménye. Dan Ammann ugyanis úgy nyilatkozott, hogy idén ugyan profitnövekedésre számítanak, de ez nem azt jelenti, hogy minden negyedévben jobbak lesznek a cég számai, mint az egy évvel korábbi negyedévekben. Ezzel szemben az elemzők vélhetően arra számítottak, hogy több negyedévben, vagy akár mind a négyben magasabb lesz a profit, mint 2012-ben.

A befektetők korábban azt remélték, hogy az Egyesült Államok legnagyobb autógyártóinak működési jövedelmezősége, ami 2012 harmadik negyedévében 4,3 százalék körül alakult, közelíthet idén a Ford 6,3 százalékos profitabilitásához.

A GM az észak-amerikai működésének felturbózásával és a gyengén teljesítő európai egységeinek leépítésével próbálna lépést tartani a Forddal. Az eheti detroiti autó-shown mutatták be az új Chevrolet Corvette sportautót és az elektromos üzemelésű Cadillac ELR-t is. Ezen kívül Európában új Opel modellek bevezetését tervezi a társaság annak ellenére, hogy nemrég jelentették be azt, hogy a bochumi Opel gyárat 2016-ig be fogják zárni.

A társaság pénzügyi igazgatója elmondta, hogy az új modellektől a cég piaci részesedésének növekedését várják. Amerikában, Kínában és a többi fejlődő országban növekvő keresletet várnak a cég vezetői, azonban az Európai piaccal kapcsolatban pesszimisták és a kereslet folytatódó csökkenésével számolnak. Ez a vélemény egybecseng a tegnap publikált európai autóipari statisztikákkal, melyek szerint a kereslet 1995 óta nem látott mélységekbe süllyedt az előző év során.

A General Motors árfolyama

Forrás: [origo]