Tovább csúszik a lejtőn az európai autóipar

Vágólapra másolva!
A ma közzétett európai autóértékesítési statisztikák alapján tovább hanyatlik a kontinensen az új autó értékesítések száma. A kereslet gyenge, és egyre több autógyártó reagál a kialakult helyzetre gyárbezárásokkal és méretes létszámleépítésekkel. Az elbocsátási hullám legújabb áldozata az a 7500 Renualt alkalmazott lehet, akiknek a munkája veszélybe kerülhet hamarosan. A kereslet visszaesése miatt a cég keddi bejelentése szerint 17 százalékkal csökkenhet a társaság franciaországi alkalmazotti létszáma.
Vágólapra másolva!

Szenved az európai autóipar

Január eleji adatok szerint Olaszországban 33, míg a franciáknál és a spanyoloknál 15 illetve 23 éves mélypontra süllyedt az eladott gépjárművek száma 2012-ben. A legfrissebb iparági statisztikákból az derül ki, hogy továbbra is csökken a kereslet az európai országokban, és ez alól úgy tűnik, hogy csak az Egyesült Királyság a kivétel.

Forrás: [origo]

A ma közzétett európai autóipari adatok szerint decemberben 16,3 százalékkal csökkent az új autó regisztrációk száma az Európai Unió országaiban, ami a 15 hónapja tartó csökkenő trend folytatódásának felel meg. Az egész 2012-es évet tekintve az autók iránti kereslet 1995 óta nem látott mélységbe süllyedt. A 8,2 százalékos éves visszaesés pedig 1993 óta a legjelentősebb hanyatlásnak felel meg. Ehhez főleg Spanyolország, Olaszroszág és Franciaország járult hozzá negatívan, míg az Egyesült Királyságban felfelé húzta a statisztikát a maga éves növekedésével.

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Decemberben a legjelentősebb országokban kétszámjegyű visszaesés következett be. Nem meglepő módon az olaszoknál és a spanyoloknál volt a legjelentősebb a visszaesés, mindkét országban meghaladva a 20 százalékot. Ehhez képest a francia és német adat 15 százalék körüli csökkenést mutat.

Az Egyesült Királyság volt a pozitív kivétel, ahol 3,7 százalékkal növekedett az új autó regisztrációk száma, így ez a régió már 10 hónapja folyamatosan növekedésről tud beszámolni.

Forrás: [origo]

A Renualt (is) elbocsátásokkal reagál

Az európai autógyártókat sújtó kereslet visszaesés hatásai elérték a francia Renault-t is. A társaság egy 7500 főt érintő elbocsátást jelentett be kedden, ami nagyjából egyenlő a cég franciaországi alkalmazottainak 17 százalékával. Mindez a következő három évben fog megvalósulni és a vezetőség hozzávetőleg 400 millió eurós megtakarítást vár a lépéstől.

Gerard Leclercq, a Renault franciaországi működésért felelős vezetője szerint ez az átcsoportosítás nem fog gyárbezárásokhoz vezetni. A vezető hozzátette, hogy mindenképp szükség van költségmegtakarító intézkedések bevezetésére, mert a gyenge kereslet miatt a társaságnál alacsonyabban kell meghatározni a fedezeti pontot, vagyis azt az eladási mennyiséget, aminél már proftábilis a cég működése. Amíg 2011-ben 2,72 millió gépjármű értékesítésére volt szükség a profit eléréséhez, addig ezt az értéket 12 százalékkal lejjebb kell szorítani, ami annyit jelent, hogy csökkenő eladások mellett alacsonyabb költségekkel számolhat a cég a költségvetésében.

A gyenge keresletre hivatkozva korábban a Fiat is rontott 2013-14-es várakozásain. A Renault vezérigazgatója, Carlos Ghosn a 2012-ben két évtizedes mélypontra eső európai autóértékesítések további 3 százalékos visszaesésére számít az idei évben. Nem szabad elfelejteni, hogy például Franciaországban szinte folyamatosan tart a visszaesés 2011 év eleje óta.

Forrás: [origo]

A Renault árfolyama egy százalékot meghaladó eséssel reagált, de a hatékonyságnövelő intézkedések vélhetően inkább pozitív irányba fognak hatni középtávon.

Renault

Forrás: [origo]

A kezdeti elbocsátási hullámokból lassan cunami lett

A Fiat nemrég jelentett be egy 1500 főt érintő elbocsátást Lengyelországban, míg a Honda 800 embert küld el egy dél-angliai üzeméből.

A szintén francia Peugeot, Európa második legnagyobb autógyártója a Renault-hoz hasonlóan 17 százalékkal faragta le dolgozói létszámát Franciaországban. Először júliusban jelentettek be egy 8000 főt érintő elbocsátást, majd decemberben további 1500 fővel emelték ezt a számot.

A Ford tavaly év végén határozott arról, hogy bezárja európai kapacitásainak közel egyötödét, ami három üzemet és 5700 dolgozót érint. Idén ez már a sokadik autógyár-bezárás a recesszió sújtotta Európában, ugyanis nemrég a General Motors is bejelentette egy bochumi Opel üzemének 2016-ig történő bezárását. Ez a lépés nagyjából 3100 alkalmazott foglalkoztatását érinti.