Eladhat-e 200 millió tévét az Apple?

Vágólapra másolva!
Vajon tényleg ennyi volt az Apple-jelenség? Vagy csak átmeneti megingásról van szó? Ha mindenképpen dönteni kell, akkor jelenlegi tudásunk alapján sajnos inkább az elsőre kell tippelnünk, az okostelefon- és tablet-piactól várható növekedés alapján ugyanis úgy tűnik, az Apple nem lesz képes megismételni az elmúlt évek brutális növekedését, csupán a szélesebb részvénypiacokhoz hasonló bevétel- és profitdinamikát mutathat. Az újabb kirobbanó időszakhoz még egy sikertermék kellene, de akármi is legyen az, hatalmasra kell pár éven belül híznia, hogy közel 200 milliárd dolláros éves bevételt termelő monstrumot ismét a korábban látott növekedési pályára állítsa. Persze az Apple-lel bármi megtörténhet, így kár lenne túlságosan végletes következtetéseket levonni.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hetekben a tech világ, sőt, az amerikai piac nagyobbik felét folyamatosan lázban tartja a kérdés, hogy vajon az Apple gyenge teljesítménye a tőzsdén csak átmeneti megingás, profitrealizálás eredménye, vagy tartósan elvesztette a "varázserejét" a vállalat. A kérdés nem egyszerű, mégis egy szimpla modell segítségével belátható, hogy a vállalat jelenlegi üzletágaival, jelenlegi piacain már nem fog tudni kirobanó növekedést elérni. Ráadásul a sokat rebesgetett új termékszegmens, a televíziógyártás is nehezen tud újabb lökést adni a világ legnagyobb tech cégévé hízott Apple-nek. Egyetlen új terméknél gyökeresebb fordulatra lehet szükség.

Folyamatosan lassulnak a piacok

Az egyszerű modellünk alapját természetszerűleg az Apple legfontosabb készülékei, az iPhone és az iPad képezik. Az IDC globális előrejelzései szerint a 2012-ben eladott mintegy 720 millió okostelefonról 2016-ra 1,4 milliárd darabra, azaz közel duplájára hízik a piac. Ez tekintélyes bővülés, de az előrejelzések alapján folyamatosan lassul majd, 2016-ban már csak 12 százalék körüli lehet a bővülés üteme a tavalyi 45 százalékkal szemben. A táblagépek piaca még ennél is dinamikusabb növekedésnek néz elébe, 122 millió darabról 280 milliósra növekszik a piac 2016-ra.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

A legnagyobb gond az Apple számára ugyanakkor, hogy miközben ezek a piacok folyamatosan nőnek, rendkívül nehezen tudja megtartani a részesedését mind az iPhone, mind pedig az iPad terén az egyre erősödő verseny miatt. Az átlagos értékesítési árak egyaránt tetemesen csökkenhet mindkét fontos szegmensben: az iPad átlagos árát a lényegesen olcsóbb Mini, az iPhone árát pedig a mobilszolgáltatókkal szembeni egyre gyengébb tárgyalási pozíció húzhatja le.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Mindez azt eredményezi, hogy az Apple árbevétele jó eséllyel nem nőhetnek olyan ütemben sem, mint ahogy maga az okostelefon- és táblagép-piac növekszik. A becslésünk természetesen sok paramétertől függ, de azt találtuk, hogy könnyen előfordulhat, hogy az Apple az előttünk álló négy év során évent átlagosan kevesebb, mint 10 százalékkal tudja növelni árbevételét. Sőt, ha optimista módon azt feltételezzük, hogy az iPhone és az iPad részesedése nem csökken a jelenlegi szintekről, akkor sem tudtuk évi 15-16 százalék fölé "tornászni" a növekedési kilátásokat.

Ugyan jelenleg az iPhone a legnagyobb szeletet adó termékszegmens, sőt, a súlya még 2013-ban is tovább nő az Apple termékei között, az okostelefon-piac törvényszerű lassulása miatt ez a folyamat megáll, és a későbbi években mind az iPhone, mind az iPad súlya állandó lehet. Feltéve persze, hogy az Apple nem talál ki egy újabb termékkategóriát, amivel teljesen átrajzolja ezt a képet.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Mi lesz a profittal?

Mindez persze még csak az árbevételekkel kapcsolatos jósolgatás volt, de nem mindegy, hogy a profit terén hogyan muzsikál a társaság. Ehhez a profit marginokra, azaz az egyes eredményfajták bevételhez viszonyított arányára kell becsléseket adnunk. A konkrét számok helyett sokkal inkább a trendekre érdemes viszont koncentrálni, az elmúlt egy évben ugyanis az Apple egyébként is legendásan magas profithányadai újabb csúcsot ütöttek.

Ezek az extra magas szintek ugyanakkor valószínűleg nem lesznek fenntarthatók hosszú távon. Az óriási mennyiségű termék, több termékvonal egyidejű frissítése és a színfalak mögött feltehetően nagy erőkkel folyó fejlesztések egyaránt a működési költségek emelkedése felé hatnak, miközben az eladott termékek árára nehezedő nyomás szintén belemar a profitmarginokba.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Jogos lehet az értékeltség

Mindezt összefoglalva tehát úgy tűnik, hogy miközben az árbevétel növekedése láthatóan fékeződni fog a meglévő üzletágakban, az Apple a profitnövekedés terén még ennél is visszafogottabb teljesítményre lehet képes a jelenlegi ismereteink alapján. Szemben a 2009-es visszaeséssel, ami egy erőteljes, de átmeneti hatású gazdasági sokkból származott, az előttünk álló években az okostelefon- és tabletpiac strukturális lassulása húzza vissza az Apple-t.

A modell alapján adódó növekedési ütem nem különbözik lényegesen a széles részvénypiaci átlagtól, így pusztán ezt tekintve nem meglepő, hogy az Apple nagyjából a piaci átlagnak megfelelő értékeltség mellett forog a tőzsdén.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Túl sok TV-t kellene eladni

Egy nagyon fontos feltételt kihagytunk még a modellből: a fenti játék a számokkal csak ceteris paribus, azaz minden egyéb tényező változatlansága mellett érvényes. Változatlanságot feltételezni a technológiai szektorban viszont meglehetősen botor dolog lenne, főként úgy, hogy világosan látszik, az Apple-nek találnia kell egy újabb nagy hullámot, amit meglovagolhat, ha folytatni szeretné eddigi diadalmenetét.

Az igazi bökkenőt a méret jelenti. 2006-ban, az iPhone piacra dobása előtt még "csak" 20,6 milliárd dollár volt az Apple éves bevétele, 2009-ben, az iPad érkezése előtt pedig "csupán" 46,7 milliárd dollár. Ehhez képest kellett nagyot dobnia az új "i" kütyükkel. 2012-ben viszont már közel 170 milliárd, 2013-ban pedig több mint 190 milliárd dollár lehet az árbevétel, ez az a kiindulási alap, amihez képest látványos méreteket kell elérnie az új üzletágnak. Például a TV-értékesítésnek, ha valóban ez lesz a Next Big Thing, ahogy arról mindenki megvan győződve.

Ez azt is jelenti, hogy ha az elkövetkező években csak 15 százalékra szeretné növelni az éves átlagos növekedési ütemet 10 százalékról, akkor 2016-ra minimum 50 milliárd dolláros bevételt nyújtó szegmenst kell nevelni az új bizniszből. De ahhoz, hogy visszatérjen a cég mondjuk 30 százalékos éves átlagos növekedéshez, ennek a biznisznek 2016-ra évente 230 milliárd dollárt (!) kellene produkálnia, közel annyit, mint a fenti modellünk alapján az összes többi üzletág együttesen.

Ennek nagyon kicsi az esélye, hiszen 2000 dolláros átlagárral számolva nagyságrendileg ugyanannyi, azaz közel 200 millió darab televíziót kellene eladni 2016-ban, mint amennyi a 6-700 dolláros iPhone-ból gazdára talál. (És akkor még az új termékek profittartalmával nem is foglalkoztunk).

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]

Egy részvény és egy opció

Mivel az Apple elmúlt évtizedes menetelése is kivitezhetetlennek tűnt volna, ha tíz évvel ezelőtt beszélünk róla, kár lenne kijelenteni, hogy az Apple nem tudja megugrani az új szintet. Az is egyértelmű viszont, hogy rendkívül nehéz lesz újból lendületbe jönnie ennek a monstrumnak, ezért nem is árazza ezt a tőzsde.

Ha valaki most, 500 dollár környékén megvásárolja a részvényt, az két dolgot kap: egy egyre lassuló, hosszú távon leginkább a piaci átlagnak megfelelő teljesítményre képes nagyvállalatot, és egy opciót arra, hogy lesz még egy nagy durranás. Mivel a részvény többé-kevésbé a mostani üzletek értékét tükrözi, az opció jóformán ingyen van, vagy legalábbis nagyon olcsó, de nem véletlenül: rendkívül kicsi a valószínűsége, hogy az Apple tud a mostani szintről még látványos növekedést összehozni. Ha viszont sikerül, az opció busásan fizet majd.

Apple (Nasdaq)

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]