6,4 százalékos emelkedéssel reagált tegnap a Transocean a hírre, miszerint összesen 1,4 milliárd dollárnyi büntetést és kártérítést kell fizetnie a mexikói-öbölbeli olajkatasztrófa miatt. A fúrótornyokat építő és üzemeltető társaság tulajdonában volt a Deepwater Horizon nevű nyílt tengeri fúróállomás, amely a BP Macondo nevű olajkútját termelte ki. A Deepwater Horizonon történt a 11 halálos áldozattal és rekord méretű tengeri olajszennyezéssel járó baleset 2010-ben.
A 400 millió dolláros bírság és az összesen mintegy egymilliárd dolláros kártérítés és perköltség ugyan jelentős, de a befektetők mégis pozitívan reagáltak a hírre, mert korábban valamivel nagyobb lehetséges összegekről volt szó, másfelől pedig végre eltűnik az évek óta húzódó pereskedés jelentette bizonytalanság a cég életéből. A büntetés nagyságát jól érzékelteti, hogy 1,4 milliárd dollárból a cég két csúcstechnológiás mélytengeri fúrótornyot is építhetne, amelyeket naponta 500 ezer dollárért adhatna bérbe.
A Bloombergnek nyilatkozó elemzők szerint átértékelődhet a részvény a kétségek elmúltával, de a katasztrófa arra is megtanítja a kockázatos mélytengeri fúrással foglalkozó vállalatokat, hogy a környezeti tényezők előbbre valók a profitnál. A KBC Asset Management kommentárja szerint a mélytengeri olajfúrás fundamentumai erősödtek az elmúlt év során, a Transocean árfolyama pedig az ügy lezárásával ledolgozhatja a versenytársakkal szembeni lemaradását. Az alapkezelő 65 dolláros fair értéket becsült a részvényre, és fenntartja vételi ajánlását a Transoceanra.
A BP korábban összesen mintegy 4,5 milliárd dolláros egyezséget kötött az igazságügyi minisztériummal a Deepwater Horizon katasztrófája miatt, amit részben az elsősorban a társaság hibájából keletkezett károk, részben pedig a hatóságok és a befektetők félretájékoztatása miatt kellett fizetnie. A társaság ezen felül 7,8 milliárd dollárt fizet ki a szennyezés miatt perelő károsultaknak.
Transocean (NYSE)