Államosítás lesz, benzin nem biztos

Vágólapra másolva!
Újabb államosítandó cégről, s újra belengetett adócsökkentési ígéretekről szóló hírekre kaphatták föl a fejüket azok is, akiket az alacsony inflációs adatokkal már nem lehetett meglepni. Ám a még náluk is edzettebbek idegrendszerét is próbára tehette a nagy kérdés: hol veszünk jövőre benzint és gázolajat? Ez történt a héten a gazdaságban.
Vágólapra másolva!

Újra meglóbálta a kormány a mézesmadzagot, a 10 százalék alatti szja-kulcsot, ami persze nem mindenki számára mézesmadzag, hiszen elég nagy publicitást kapott a tanulmány, amely szerint az új, egykulcsos adórendszer előnyei a felső 2 jövedelmi tizednél koncentrálódnak. Ugyanezen tanulmány szerint a 9 százalékos szja bevezetése 522 milliárd forinttal apasztaná a költségvetési bevételeket, nagyobb rést ütne, mint az egykulcsos adó bevezetése.

Ez még nagyobb bevételi nyomást helyezne más típusú adókra, például az áfára, amelyet Vámosi-Nagy Szabolcs szerint tulajdonképpen meg kellene szüntetni, mert az áfacsalások olyan mértékűek, hogy más módszerrel nem lehet ellenük hatékonyan fellépni.

Ami azért meglehetősen radikális megoldás lenne, talán van más út is. Horváth András korábbi NAV-dolgozó mindenesetre örült, hogy a rendőrség végül is elindította a nyomozást az áfacsalásos visszaélésekről tett feljelentése nyomán. Horváth még kedden is azzal számolt, hogy a hatóságok ejteni fogják az ügyet.

A héten újabb jelei voltak tapasztalhatók annak, hogy az állam gazdasági szerepvállalása erősödhet: az államé lehet a Főgáz még idén, s úgy tűnik, lehet állami mobilszolgáltató is.

Tisztán állami benzinkúthálózatról nincs szó egyelőre - bár a Molban azért van egy jelentős, kisebbségi állami tulajdonrész -, s talán ez is közrejátszhat abban, hogy fölmerülhet a lehetőség: nem nyitnak ki jövőre a benzinkutak, mert az új online pénztárgépekre vonatkozó hatósági követelményeket – létező eszközök hiányában – nem képesek teljesíteni. Remélhetőleg az állam – a lakossági ellátásra, vagy legalább a Molban való tulajdonrészére tekintettel – valamiképp megoldja a problémát.

Amint arra számítani lehetett, alacsony volt a héten kijött inflációs adat, s amint arra ugyancsak számítani lehetett, nem ijedt meg Matolcsytól a Fitch - ahogy Olli Rehn sem -
s a miniszter felszólítása dacára a bóvli kategóriában hagyta Magyarországot.

Vigasztalódhatunk azonban a héten megjelent, valóban kedvező külkereskedelmi adattal, illetve az ipari teljesítmény növekedésével, ami mögött azonban főként az Audi, az Opel és a Mercedes gyárak beindulása áll.