Lassan éledezik az európai autópiac

Vágólapra másolva!
Ismét egy halvány reménysugárt küldött az ACEA az európai autópiac szereplőinek, mivel az adatai szerint októberben megint növekedni tudtak az újautó-eladások a régióban. Az iparág egy évek óta tartó mélyrepülésből próbál talpra állni, ami nem ígérkezik könnyű feladatnak, emiatt az autógyártók is inkább egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek más régiókra. 
Vágólapra másolva!

Újra nőttek az eladások

Folytatódott az európai autópiac lassú javulása októberben. Az ACEA adatai szerint kicsivel több, mint 1 millió darab (egészen pontosan 1 004 935) újautó került értékesítésre az Európai Unióban a hónap során, ami 4,7 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi érték. Ezzel sorozatban a második hónapban tudtak emelkedni az eladások, mivel már szeptemberben is az értékesítések 5,3 százalékos bővüléséről számolt be az Európai Járműgyártók Szövetsége.

Ez részben a spanyol piac remek teljesítményének köszönhető, ahol egy év alatt több mint 34 százalékkal ugrottak meg az eladások októberben. A spanyol értékesítések megugrásában a kormányzati ösztönzőcsomagok játszanak szerepet, mivel a kormány különböző eszközökkel igyekszik felpörgetni az autóértékesítéseket.

Ezen kívül Nagy-Britanniában 4 százalékos, Franciaországban 2,6 százalékos, Németországban pedig 2,3 százalékos volt az eladások éves emelkedése. Olaszországban viszont már két éve folyamatosan zsugorodik az autópiac, októberben 5,6 százalékos volt az értékesítések éves visszaesése.

Külön örömteli, hogy Magyarországon tovább pörögtek az eladások, összesen 5125 újautót értékesítettek hazánkban októberben, 26,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Itthon utoljára 2009 júniusában sikerült ennél több autót eladni egy hónap alatt.

Forrás: [ACEA, Investor.hu]

Ezzel némi reménysugár csillant fel az európai autópiac szereplői előtt, hogy esetleg megállt az elmúlt évek folyamatos mélyrepülése, és lassú javulásnak indult az iparág. A recesszió miatt ugyanis egyre lejjebb csúszott a lejtőn az autópiac, az éves értékesítések száma már bőven 12 millió darab alatt mozog, holott a 2008-as válság előtt még 15 milliónál is több autót el tudtak adni a gyártók egy év alatt.

Az elmúlt 12 hónapban 11,729 millió darab újautó talált gazdára az EU-ban, míg a gödör alján, idén júniusban alig több mint 11,61 millió darabos éves értékesítésről számolt be az ACEA. Ugyanakkor üröm az örömben, hogy idén októberig alig több mint 10 millió újautó fogyott, 3,1 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában.

Forrás: [ACEA, Investor.hu]

Az elmúlt évek lejtmenetének oka, hogy a gazdasági recesszió, a magas munkanélküliség miatt egyre kevesebben engedhették meg maguknak az autóvásárlást, mivel csökkent az elkölthető jövedelmük. Az eurózónában rekordszinten, 12,2 százalékon áll a munkanélküliségi ráta.

Az elmúlt hónapokban viszont az európai gazdaságok megindultak a lassú javulás útján, a harmadik negyedévben 0,1 százalékkal tudott bővülni az eurózóna GDP-je az előző negyedévhez képest. Az autópiac pedig ennek köszönhetően, és ezzel párhuzamosan kezd lassan magához térni, tehát ennek lehet betudható a mérsékelt ütemű növekedés.

Szenved a Fiat

A nagy autógyártók közül a Fiat szenvedte el a legnagyobb visszaesést októberben, amikor több mint 7 százalékkal csökkentek az eladásai. Ennek oka a cég fő piacának számító Olaszország elhúzódó recessziója, ami nagy szerepet játszott, hogy a Fiat 15 millió eurós nettó veszteséget ért el a harmadik negyedévben.

A többi autógyártó viszont már javítani tudott, a Renault például 14,8 százalékkal, a Volkswagen 5,8 százalékkal, a General Motors pedig 6,5 százalékkal tudta növelni eladásait egy év alatt.

Forrás: [ACEA, Investor.hu]

Más területekre került a hangsúly

A legnagyobb autógyártók viszont még mindig szkeptikusak az európai autópiaccal kapcsolatban, és annak gyengélkedése miatt inkább egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek más régiókra. A vállalatok kifejezetten Kínára kezdtek el összpontosítani, ami már a világ legnagyobb autópiacává vált. A szeptemberrel záruló elmúlt 12 hónapban több mint 18,3 millió újautót adtak el az országban, miközben 4 évvel ezelőtt még 8 millió alatt mozogtak a 12-havi gördülő értékesítések.

Forrás: [Bloomberg, Investor.hu]

Emiatt óriási beruházásokba kezdtek az iparág vállalatai, a Daimler például Kína legnagyobb autógyárát fogja felépíteni jövőre. A társaságok újabb és újabb modelleket kívánnak piacra dobni, hogy minél jobban kihasználják a hihetetlen ütemben növekvő keresletet.

A cégek Kínán túl Dél-Amerikában is nagy növekedési potenciált látnak, és azon belül is Brazíliához fűznek nagy reményeket. A Volkswagen 150 millió dolláros beruházást kíván megvalósítani Brazíliában, hogy kiaknázza az országban egyre rohamosabb ütemben növekvő milliomosok körét, míg a BMW hasonló okokból fordít 200 millió dollárt gyárberuházásokra az országban.

A Porshe pedig Észak-Afrikában kíván agresszív terjeszkedésbe kezdeni, mivel a luxus és sportautókat gyártó vállalat ugyanis komoly növekedési lehetőséget vár a régiótól.