Kiről szól a mai doodle?

Vágólapra másolva!
Százhúsz éve született Raymond Loewy, akinek ipar és művészet komoly tizennyolcas karikás találkozását köszönheti a világ.
Vágólapra másolva!
Forrás: Wikipedia

Tekinthetjük adottságnak, az élet természetes velejárójának az ipari formatervezés megannyi eredményét, de a helyzet az, a kényelmünket, hatékonyságunkat, gyorsaságunkat és szépérzékünket ugyanazzal a kézzel simogató, egyszerre hasznos és esztétikus dizájn enyhén szólva nem egyidős az emberiséggel. Olyan bajnokok találták ki és törtek neki utat, akik fanatikusan hittek az addig össze nem kapcsolt területek közötti átjárhatóságban, pedig még nem is trendelt a crossover szó. Ilyen figura Raymond Loewy, és ilyen Gestetner Dávid is, nem véletlen, hogy egy ponton a munkásságuk is összefonódott.

Gestetner esetében kitérhetnénk az „Elég-e magyarnak lenni” összes imádott variációjára (1. nem elég, tehetség is kell, 2. nem elég, de segíthet, 3. nem elég, kell egy harmadik felvonás is, 4. igen, elég), de ez a nap egy másik évfordulóról szól. Raymond Loewy Párizsban született, ám miután huszonhat évesen emigrált, Amerikában lett híres. Olyan nagyhatású formatervező volt, hogy kiérdemelte az „Amerika megformálója” becenevet. És azért nem lehet ebből a cikkből kihagyni Gestetner Dávid nevét, mert ő adta Loewy első megbízását az újratervezésre. A stencilgépről van szó, amely rémesen nagyot szólt a maga idejében, ténylegesen megkönnyítve egy kutyanehéz munkafázist: attól kezdve nem kézzel kellett hosszú dokumentumokat sok-sok példányban átmásolni lehetetlen határidőkre. Mint azt a Wikipedia írja, „…a feladatot Loewy három nap alatt teljesítette (a terv annyira sikeres volt, hogy 40 éven át nem is változtattak rajta).” 1949-re érte el a hírnév máig abszolút tetőfokát, arca megjelent a Time címlapján.

Nagyon hosszú és nagyon tartalmas élete során hatalmas világcégeknek tervezett logótól elektromos mozdonyig, nem is beszélve a Greyhound járat alakjáról és logójáról. Azzal, hogy kitalálta, a Coldspot hűtőszekrényben rozsdamentes alumíniumpolcok álljanak, két év alatt megnégyésfélszerezte az eladási számokat.

Többek közt tehát Raymond Loewy szárnyaló fantáziája és csökönyös munkabírása miatt nézünk egészen másképp a tárgyakra ma, mint száz évvel ezelőtt. Természetesen ebbe a vonalba megannyi másik jelenség tartozik a divattól a bútortervezésen át a grafén megmunkálhatóságának kutatásáig. A legfontosabb öröksége talán mégis egy szemlélet, egy gondolkodásmód. Az a fajta tettleges kreativitás, amely hosszú logikai láncban a hétköznapokat átrajzoló innovációhoz, a közösségi médiához, a startupokhoz vezet el.