Két kézzel szórná a pénzt a Facebook

Vágólapra másolva!
3 milliárd dollár fizetett volna a Facebook egy közösségi startup cégért, a Snapchat-ért, állítják az ügyhöz közel állók a Wall Street Journal szerint. Ám a Snapchat a hírek szerint nem ment bele az üzletbe, ők még ennél is értékesebbek vélik magukat. Mi az a Snapchat, és miért lehet fontos a Facebook számára?
Vágólapra másolva!

Igen csak nagy meglepetést okoztak a Facebookkal kapcsolatos tegnapi pletykák, miszerint 3 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tettek napjaink egyik legtrendibb startup cégére, a Snapchat-re. Ennél pedig talán csak az okozott nagyobb meglepetést, hogy a hírek szerint a Snapchat neves egyszerűséggel visszadobta az ajánlatot, mondván ők ennél „sokkal értékesebbek”, mivel a kínai Tencent Holdings szerint akár 4 milliárd dollárt is érhet a cég.

Mi az a Snapchat?

A Snapchat egy olyan közösségi alkalmazás, melynek lényege, hogy a felhasználók rövid szöveges üzeneteket és képeket küldözgethetnek egymásnak, mindezt úgy, hogy azok csupán 10 másodpercig láthatóak a fogadó félnél. Ennek nagy előnye, hogy a felhasználók anélkül cseveghetnek egymással, hogy tartaniuk kellene az általuk küldött tartalom illetéktelen személyek általi felhasználásától, vagyis meglehetősen biztonságos kommunikációs csatornának számít. Az Apple alkalmazásboltjában, az App Store-ban a hetedik legnépszerűbb alkalmazás a Snapchat az USA-ban.

A Snapchat tehát meglehetősen trendi, ugyanakkor egy árva dollárcent bevétele sincs a cégnek. Ez pedig azért felvet pár érdekes kérdést, nevezetesen azt, hogy akkor még is mi érhet 3 milliárd dollárt ebben a cégben. Nos, a cég értékében inkább az tükröződhet, hogy a Snapchat egyszer csak majd elkezd bevételt realizálni, sőt, végül nyereséges lehet, ami egyes elemzők szerint főleg azért következhet be, mert az adatbiztonság egyre fontosabbá válhat a jövőben. Ráadásul a mobil alkalmazások egyre nagyobb súlyt képviselnek az ember hétköznapjaiban, ami szintén segítheti a Snapchat felfutatását. Jelenleg egyébként naponta 350 millió „snap” jön létre a rendszerben, és közel 26 millió amerikai felhasználóval rendelkezik a cég.

Instagram, Tumblr, Snapchat

Ugyanakkor 3 milliárd dollárt fizetni egy még bevételt sem termelő cégért igen csak „merész” vállalkozás. Érdekesség egyébként, hogy a BlackBerryt is kb. 3 milliárd dollárra értékeli a piac, bár a kanadaiak közben millió számra értékesítik okostelefonjaikat.

Az viszont tény, hogy a Facebook a legutóbbi gyorsjelentése után már maga is beismerte, a fiatalok, elsősorban a tinédzserek körében kezd veszíteni népszerűségéből, ami a jövőben várható nagy növekedési ütemre is negatív hatással lehet. Mivel a Facebook elsősorban növekedési cégként definiálható a piacon, ezért a befektetők akkor nem fogadták túl jól a bejelentést, és az 55 dolláros szintekről egészen 46 dollár közelébe lökték vissza az árfolyamot az elmúlt hetekben.

A Snapchat felvásárlásával megszerzett több millió fiatal felhasználó így már jóval értékesebb lehet a Facebook számára, hiszen valamelyest erősítheti imidzsét a Facebook a fiatalok körében, illetve saját „keretein belül” tartaná a Facebookról különböző startup alkalmazásokra való elvándorlás folyamatát. Az viszont hatalmas kérdés, hogy a Snapchat mikor kezd el bevételt, vagy éppen nyereséget termelni, illetve egyáltalán, hogyan illeszkedne be a startup cég a Facebook pénzügyi rendszerébe. Meg egyáltalán, ér-e 3 milliárd dollárt ez a cég?

Persze nem ők lehetnek az első hasonló felvásárlás a Facebooknál, korábban például a szintén népszerű Instagramot vásárolta fel a technológiai óriás. Mivel az Instagram szintén nem termel közvetlenül bevételt a Facebooknak, így a Snapchat is hasonló kategóriába tartozna. Összességében tehát érdemes lehet figyelni, hogy a Facebook beletörődik-e a kudarcba, vagy egy magasabb ajánlati árral rukkol-e elő a Snapchat-re.

A Facebook árfolyama (Nasdaq) Forrás: Bloomberg, Investor.hu