Hiba lenne temetni az okostelefonokat

Vágólapra másolva!
Hiába várják az okostelefonpiac lassulását, csak nem akar eljönni a növekedési ütem drámai csökkenése. Az eladások ugyanis még mindig nagyon pörögnek, éves szinten 40 százalékos bővülés mutatkozik a szegmensben. A mobilos hirdetési bevételekre specializálódott közösségi médiacégek joggal dörzsölhetik a tenyerüket.
Vágólapra másolva!

Brutálisan fogynak a „csodakütyük”

Manapság már egyre többen mászkálnak okostelefonokkal a kezükben, legtöbbünk pedig szinte biztosra veszi, pár év, és már tényleg mindenkinek lesz okostelefonja. Hiába szkeptikusak sokan a „csodakütyükkel” szemben, az IDC legújabb elemzése eléggé lesújtó választ ad a számukra: még mindig menő az okostelefon, az előző negyedévben ugyanis közel 40 százalékkal bővült az eladások száma.

Ha nemcsak egy, hanem rögtön egyből négy negyedévet vizsgálunk (mindig az utolsó négyet), akkor megkapjuk az ún. 12 havi gördülő adatokat, ami még érdekesebb képet mutat. Korábban ugyanis általánosan elfogadott tézis volt, hogy az okostelefon-értékesítések ugyan egyre magasabbra emelkednek, a növekedési ütem kíméletlenül csökkenésnek indult.

Forrás: IDC, Investor.hu

Nos, látva a 12 havi gördülő adatok növekedési ütemét, ez a tendencia szinte alig figyelhető meg. 1-2 százalék ugyanis annyira nem kulcsfontosságú változás egy év alatt egy 40 százalék körüli növekedési ütemnél, pláne akkor, ha annak pár éven belül „elvileg” 10 százalék közelébe kellene esnie.

Forrás: IDC, Investor.hu

Miből mennyi fogy?

Ezzel együtt pedig szinte biztosra vehető, hogy az okostelefon-értékesítések száma 2013-ban eléri az 1 milliárdot, ahogyan erre már az IDC elemzése korábban is felhívta a figyelmet. Nincs is ebben semmi meglepő, a vásárlók sokkal inkább előnyben részesítik őket a „buta telefonokkal” szemben, a világon eladott mobilok közül pedig már 100-ból átlagosan 55 számít okostelefonnak, holott két évvel ezelőtt még csak 28,5 százalékot hasítottak ki az értékesítésből.

Forrás: IDC, Investor.hu

A trend pedig várhatóan folytatódni fog, hiszen gyártók számára már csak főleg ebben a szegmensben képződik profit, a köszönhetően a magasabb eladási áraknak.

Dominál a Samsung

Ahogyan az várható volt, a negyedéves értékesítési adatokon belül továbbra is a Samsung dominanciája figyelhető meg, a dél-koreai gyártó 31,4 százalékát adta az eladott okostelefonoknak. Második helyen változatlanul az Apple áll, őket pedig az LG, a Huawei, valamint a Lenovo követi. Alapvetően azonban elmondható, hogy az okostelefon-értékesítésekből származó nyereség döntő hányada elsősorban a domináló Samsung-nál, illetve a magas marginokkal dolgozó Apple-nél landol.

Forrás: IDC, Investor.hu

Azt viszont meg lehet figyelni az értékesítési adatok alapján, hogy a Samsung az elmúlt másfél évben már nem igazán tudta növelni arányát a negyedéves eladási számokon belül, míg az elmúlt másfél évben pedig az Apple részesedése pedig nem csökkent jelentősen. Nehéz persze ebből még bármilyen messzemenő következetéseket levonni, az viszont várható, hogy a negyedik negyedévben vélhetően ismét növekedhet az Apple részesedése, látva a nem rég bejelentett 5S és 5C modelleket.

Forrás: IDC, Investor.hu

Összeségében tehát az okostelefonpiac növekedési üteme alapvetően továbbra is lassul, ám közel sem a pár hónappal ezelőtt várt mértékben. Idén vélhetően meg lesz az 1 milliárdos eladási álomhatár a piacon, ami a közösségi médiacégek számára sem elhanyagolható. Az okostelefonok globális penetrációja ugyanis így a vártnál nagyobb mértékben növekedhet, a nagyobb mobilos aktivitás pedig a mobilhirdetési piac számára is pozitív katalizátor. Így végső soron a hirdetők számára egyre vonzóbb területet jelenthetnek a mobilos hirdetések, ami elvileg azok áraiban is nem várt emelkedést hozhat. Ebből pedig akár a Facebook is profitálhat, aki egyébként ma teszi közzé negyedéves gyorsjelentését. Az Investor.hu szerkesztősége természetesen árgus szemekkel figyeli a technológiai céget és az onnan érkező híreket.