H&M-be öltözött Magyarország!

Vágólapra másolva!
Szenzációs gyorsjelentést tett ma közzé a Hennes & Maruitz (H&M), a főbb számok tekintetében alaposan sikerült javítani az egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest, és az elemzői várakozásokat is sikerült túl szárnyalni. A bevételek több mint 11 százalékkal emelkedtek, ráadásul Magyarországon még ennél is nagyobb, közel 30 százalékos növekedés mutatkozott. Ahogy elindult a kereskedés a svéd tőzsdén, úgy lőtt ki üstökösként a H&M árfolyama, és egyből 6,5 százalékos pluszba kapcsolt! Úgy tűnik Beyoncé meghozta a kedvet a vásárláshoz.Forrás: 123rf.com 
Vágólapra másolva!

Szenzációs gyorsjelentés

Szinte minden fontosabb szám tekintetében sikerült meghaladni az elemzői várakozásokat a svéd H&M harmadik negyedéves gyorsjelentésének, az árbevétel, valamint a nyereségesség esetében is jókora meglepetést okozott a vállalat. Pedig az elemzők nem tették alacsonyra a lécet, jól mutatja ezt az is, hogy az előző év azonos hónapjaihoz képest már 10-20 százalékos növekedés látható, kiválóan érzékeltetve az elmúlt hónapokban látott jó teljesítményt.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Elszállt az árbevétel

Ami az elemzők számára talán az egyik legfontosabb, hogy a svéd ruházati kereskedelmi cég végre jókora növekedést tudott felmutatni az árbevétel tekintetében. Azt ugyan az elemzők is már sejtették, hogy remek augusztusi hónap miatt jól fognak majd alakulni a bevételi számok, ám az előző évhez képest elért 11,2 százalékos növekedésre még ők sem számítottak. (Persze lehet, hogy a legtöbben nem vették kellően figyelembe Beyoncé komoly vonzerejét, ami a forró nyári hónapokban is becsábította a vásárlókat az üzletekbe.)

Az a bizonyos pár százalék pedig nagyon nem mindegy a H&M-nek, hiszen ahogyan az alábbi ábrából is látszik majd, ezzel közel másfél éves negatív trendnek vet véget a vállalat. Az árbevétel növekedési üteme ugyanis folyamatosan lassult a svédeknél, sőt, az előző negyedévben már annak csökkenéséről voltunk kénytelenek beszámolni. Jól látható tehát, mennyiben jelent markáns fordulatot az előző három hónap teljesítménye az elmúlt negyedévekhez képest.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Ami különösen örömteli, hogy a Magyarországon lévő üzletek forgalma még ennél is nagyobb emelkedést ért el éves alapon, közel 30 százalékkal többet költöttünk ugyanis az üzletekben. Az összeget tekintve így a magyarországi vásárlások közel 6,5 milliárd forintot tettek ki, ami a cégcsoport teljes bevételét tekintve ugyan nem számít jelentősnek, de a 30 százalékos bővüléssel az élmezőnyben van a magyarországi operáció. A kínai piac viszont mind a bővülés üteme, mind az új üzletek száma, mind pedig a realizált árbevétel tekintetében élen járt.

A számok mögött

Kicsit jobban a számok mögé nézve, a nyers valóságot tanulmányozva még kedvezőbb kép tárul elénk. Ha eltekintünk azoknak az üzleteknek a forgalmától, akik az előző év azonos időszakában még nem voltak nyitva, akkor szintén azt tapasztaljuk, hogy a cég nagyon jó úton jár. A legalább egy éve nyitva lévő üzletek forgalma 2 százalékos növekedést ért el, itt is másfél éve nem volt ilyen jó teljesítmény. Láthatóan tehát nem csak azzal tudja növelni bevételeit az H&M, hogy agresszív terjeszkedést folytat a feltörekvő országokban, hanem a „régi” üzletek forgalma is lassan fellendülőben van.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

Bevételből profit

Nem elég azonban egy vállalat számára, hogy folyamatosan tudja növelni a bevételeit, nagyon fontos kérdés az is, hogy ebből mennyi képes megtartani. A vállalati világ ugyanis nem csak a bevételekről, hanem a költségekről is szól, az H&M számára pedig nagyon fontos tény, hogy ebben is sikerült jelentős előrelépést mutatni az előző negyedévben.

A korábbi hónapokban ugyanis egyre alacsonyabb szintre esett vissza az üzemi szintű nyereségesség, pár éve még 20-22 százalék környékén mozgott, a második negyedév végére pedig 17 százalék alá esett vissza a mutató éves átlaga. Nem is csoda hogy az elemzők és befektetők nem voltak túl optimisták a jövőt illetően, illetve számszerű bizonyítékokat vártak a fellendülésre. Most azonban sikerült javítani, a négy negyedéves (1 éves) átlag tekintetében hosszú idő után újra növekedés mutatkozott, ami optimizmusra adhat okot a menedzsment, és a befektetők számára is.

Forrás: Bloomberg, Investor.hu

A magasabb üzemi eredményhányadból pedig értelemszerűen a nettó nyereség is csak magasabb lehet, nem is csoda, hogy 22 százalékkal növekedett az előző évhez képest, messze túlszárnyalva az elemzői konszenzust.

Hurráoptimizmus a piacon

A vállalat elsősorban a remek költséggazdálkodásának köszönheti a kedvező eredményt, a jelentésben külön kiemelték, a legalább egy éve nyitva lévő üzletek esetében egyenesen csökkentek a költségek éves szinten, ami remek teljesítmény! Ahogyan Soeren Loentoft Hansen, a Sydbank elemzője is fogalmazott, látszólag kezdenek beérni a korábbi strukturális változtatások eredményei.

A svéd társaság pedig határozottan az online ruhaértékesítések felé venné az irányt, augusztus végén már az USA-ban is bevezette ezt a szolgáltatást, és 2014-ben is további piacokat célozna meg ezzel a szolgáltatással. Az „online-biznisz” viszont jelentősen csökkentheti a költségeket, ami csak még tovább emelné a nyereségesség szintjét, így alapvetően a profitot is.

Bár az elmúlt negyedévet nem érintette, a svéd társaság kapcsán fontos megemlíteni, hogy a férfiakra is komoly hangsúlyt helyezne a H&M, ami több elemző szerint is nyerő stratégia lehet. Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, szeptember 19-től került a boltokba az új retro stílusú kollekció, ami bár kissé drágább lehet elődeinél, a H&M profitabilitását ez csak vélhetően pozitívan érinti majd.

Összegzésként akár azt is mondhatnánk, nincs is abban semmi meglepő, hogy a befektetők valósággal megőrültek ma a részvényekért, ám 7 százalékos ugrásokat nem mindennap lehet látni. A piaci szereplők ugyanis látszólag egyre inkább bíznak az H&M-ben, az eurózóna javulása pedig csak tovább emelheti a teljesítményt. Jól mutatja ezt az is, hogy az augusztusi értékesítési adatok hírére komoly ugrás mutatott az árfolyamban, amit már a fellendülés jeleként értékeltek a befektetők. A mostani hír pedig csak még inkább megerősíti a céggel kapcsolatos optimizmust, így akár komoly részvénypiaci szárnyalás is jöhet az elmúlt évek hányattatása után.

Az H&M árfolyama (Stockholm)

Forrás: Bloomberg