Nem is utáljuk a bankokat

Bankmonitor - magyar bankok
Vágólapra másolva!
A magyarok 70 százaléka azt gondolja, hogy a bankok nélkül nem működhet modern gazdaság és társadalom. A megkérdezettek fele szerint elképzelhetetlen, hogy hitelezés nélkül beinduljon a gazdasági növekedés, derül ki egy felmérésből.
Vágólapra másolva!

A válaszadók kétharmada szerint a pénzintézetek korrekt, többnyire jó színvonalú szolgáltatásokat nyújtanak, és csak minden harmadik válaszadó volt kritikus a bankokkal szemben – derül ki a Bankmonitor.hu friss, a Trend International közreműködésével készített felméréséből, amely a lakosság pénzintézetekről kialakult véleményét vizsgálta.

Saját bankjukról többnyire jobb véleménnyel vannak a magyarok, mint általában véve a hazai pénzintézetekről: minden ötödik válaszadó teljes mértékben elégedett bankjával, és további 65 százalék nyilatkozott úgy, hogy többnyire elégedett a kapott szolgáltatásokkal.

Forrás: Bankmonitor

Mindössze a megkérdezettek 13 százaléka állítja, hogy saját bankjával többnyire elégedetlen, és csupán 3 százaléka teljesen elégedetlen. „Az elégedettséget mutatja, hogy a megkérdezettek 62 százaléka egyértelműen ajánlaná saját banki szolgáltatóját rokonainak, barátainak, azaz a hozzá legközelebb álló embereknek” – mutatott rá a felmérés további megállapítására Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője.

"Nem is olyan drágák"

A korrekt bank jellemzői között első helyen az alacsony költségek felszámítása jelent meg a válaszokból, amelyet a biztonság és a kockázatokra, illetve költségekre vonatkozó tájékoztatás elvárása követett. A rugalmasság és a kínált pénzügyi termékek egyszerűsége a legkevésbé fontos jellemzők a válaszadók szerint.

A bankok által felszámított költségek a rendszerváltás óta feltehetően az elmúlt egy évben kapták a legnagyobb publicitást. A válaszadók többsége (60 százalék) a banki költségeket nem tartja túlságosan magasnak: 6 százalék kifejezetten olcsónak ítéli saját bankját, 20 százalék szerint inkább olcsó, további 34 százalék szerint többnyire elfogadható a költségek szintje. Saját banki szolgáltatójának költségeiről 24 százalék gondolja azt, hogy túlzott, és 15 százalék ítéli drágának.

Forrás: Bankmonitor

A kutatás második része azt vizsgálta, hogy hogyan értékeli a lakosság a bankok gazdaságban betöltött szerepét. A megkérdezettek többsége a pénzintézetekre a gazdasági élet szerves részeként tekint, közel 70 százalékuk úgy gondolja, hogy a bankok tevékenysége elengedhetetlen a modern gazdaság és társadalom működéséhez. Hasonlóan vélekednek a hitelezés fontosságáról is, minden második válaszadó szerint gazdasági növekedés elképzelhetetlen a hitelezés beindulása nélkül.

A kormány kapcsolata a bankokkal "egészségtelen"

A bankszektor és a kormányzat közötti, nagy publicitást kapó, helyenként jelentős nézetkülönbségekre rámutató viták, egyeztetések tükrében napjaink kifejezetten releváns kérdése egy felmérésben, hogyan ítéli meg az átlagember az ország vezetése és a bankok közötti viszonyt. A válaszadók 62 százaléka úgy vélekedik a bankok és a kormányzat viszonyáról, hogy „egészségtelen, sokkal kiegyensúlyozottabb kapcsolatra lenne szükség”. A megkérdezettek 37 százalék gondolja úgy, hogy „vannak vitás kérdések, de a viták normál keretben folynak”. Mindössze 1 százalék foglalta el a „kiegyensúlyozott a kapcsolat” álláspontot.

Forrás: Bankmonitor

Ez különösen azért érdekes, mert a kutatás a hitel-törlesztési problémákkal küzdők körében is rákérdezett a kormány és a bankszektor közötti kapcsolatra. A felmérés egyik legmeglepőbb eredményeként kiderült, hogy a fizetési nehézségekkel bírók 63 százaléka is kiegyensúlyozottabb kapcsolatot tartana szükségesnek, vagyis ez a csoport is a nagy átlaggal egyező véleményt formált.

A kutatást a Bankmonitor.hu megbízásából a Trend International készítette 1038 fő online megkérdezésével. A kutatás az internetet használó lakosságra (66%) reprezentatív. Az adatfelvétel 2013. augusztus 26-30. között történt.