Katasztrófa történhet Japánban

Vágólapra másolva!
Legalább a négyszeresére kellene emelni Japánban a forgalmi adó mértékét 2020-ig annak érdekében, hogy a szigetország elkerülje a költségvetés összeomlásával, és a brutális méretű államadósság további növekedésével együtt járó pénzügyi katasztrófát. Ezt állítja a világ legnagyobb nyugdíjalapjának, a japán Government Pension Investment Fundnak az egyik vezető tanácsadója, Takatoshi Ito. Eközben egyre többen vélik úgy, hogy Japán nem fogja tudni elérni a 2015-re kitűzött két százalékos inflációs célt.
Vágólapra másolva!

Meg kellene négyszerezni az áfát

Legalább 20 százalékra kell emelni Japánban a forgalmi adót 2020-ig annak érdekében, hogy a szigetország elkerülje a pénzügyi összeomlást. Ezt állítja a világ legnagyobb nyugdíjalapjának, a japán Government Pension Investment Fundnak az egyik vezető tanácsadója, Takatoshi Ito - tájékoztatott a Bloomberg.

Ito nincs egyedül azzal a véleményével, hogy Japánban meg kell emelni a fogyasztást terhelő adókat, azonban ilyen radikális mértékű szigorítás szükségességét nem sok szakértőtől lehetett hallani. Itoval együtt számos elemző véli úgy, hogy a japán vezetésnek a forgalmi adó megemelése tűnik a leghatásosabb megoldásnak az irgalmatlan méretű államadósság és a költségvetési hiány kordában tartására.

A japán államadósság ugyanis már átlépte az 1000 billió (azaz 1.000.000.000.000.000) jent, ami a GDP 214 százalékának felel meg. Csak érzékeltetésképp, ez nagyobb, mint Németország, Franciaország és Nagy-Britannia teljes gazdasága együttvéve. Az IMF szerint pedig az államadósság csak tovább növekedhet, és idén elérheti a GDP 245 százalékát is, ami a legmagasabb értéknek számítana a világon.

Forrás: Origo

Abe Shinzo miniszterelnök is egyre inkább hajlik a fiskális szigorítás bejelentésére, ami a hírek szerint október elsején meg is történhet. Ennek keretében a forgalmi adó a jelenlegi öt százalékról nyolc százalékra emelkedhet 2014 áprilisában, amit a második körben 10 százalékra emelhetnek 2015-ben.

A miniszterelnök azért nincs könnyű helyzetben, mert a forgalmi adó növelése éppen a pont magára találó gazdasági növekedését vetheti vissza a fogyasztás csökkenésén keresztül. Shinzo ennek megakadályozása érdekében egy olyan ösztönző program kidolgozására utasíthatta szakembereit, ami segíthet lendületben tartani a japán gazdaságot. Ennek lehet egy opciója egy 50 milliárd dolláros (ötezer milliárd jenes) stimulus program elindítása is.

Ito szerint a forgalmi adó 20 százalékra emelésére azért is szükség van, mert az egyre öregedő társadalom miatt egyre magasabbak lehetnek Japán jóléti kiadásai. Ezen túl folyamatosan csökken Japán népessége, így egyre kevesebb dolgozónak kell eltartania egyre több nyugdíjast. Ezek következtében pedig az állam nem lesz képes finanszírozni irgalmatlan méretű államadósságát a növekvő adóbevételek nélkül, melynek eredményeként 2023-ban egy hatalmas pénzügyi katasztrófa történhet a szigetországban - véli a szakember.

Ito szerint azért hatásosabb a forgalmi adó megemelése a személyi jövedelemadó, vagy a vállalati adóterhek növelésénél, mert ezeknél kisebb mértékben fogja vissza a gazdasági növekedést. A szakember ezen túl azt is kiemeli, hogy szerinte a 2020-as, Japánban megrendezésre kerülő olimpia lehet a fordulópont a szigetország számára, mivel onnan tartósan csökkenhet majd az államadósság.

A Moody's hitelminősítő már korábban jelezte, a fogyasztási adó megemelésének elmaradása negatívan értékelnék, és felmerülhet akár Japán leminősítése is.

Komoly gondokat okoz a hozamemelkedés

A második negyedévben megfigyelt hozamemelkedés egyre komolyabb veszteségeket okozott a jelentős japán államkötvény kitettséggel rendelkező Government Pension Investment Fund számára. A japán állampapírok hozama ugyanis szinte minden lejárat esetében növekedett, ami miatt csökkent a kötvények árfolyama. A Bank of Japan korábbi számításai szerint 1 százalékos hozamemelkedés összesen 3,2 ezer milliárd jenes nem realizált veszteséget okozhat Japán legnagyobb hitelezőinek - köztük a GPIF-nek. Ito elismerte, hogy a japán államkötvényeken elszenvedett veszteségek miatt csupán minimális profitot értek el az idei második negyedévben, ugyanakkor nem közölt pontos összegeket a japán államkötvény-portfólión elszenvedett veszteségekkel kapcsolatban.

Emiatt az alap júniusban bejelentette, hogy a korábbi 67 százalékról 60 százalékra csökkenti japán kötvénykitettségét, míg a külföldi részvények részarányát 9 százalékról 12 százalékra emeli portfólióiban.

Forrás: Origo

Veszélyben az inflációs cél

Japán gondjait tetézheti, hogy egyre valószínűtlenebb a 2 százalékos inflációs cél 2015-ös elérése. Erről Takahide Kiuchi, a Bank of Japan monetáris tanácsának a tagja beszélt, aki ezen túl rámutatott, hogy a Fed sem mer csökkenteni eszközvásárlási programján, ami azt mutatja, hogy milyen lassan lehet eredményt elérni nem hagyományos monetáris eszközökkel.

A japán kétéves határidős kamatlábak 0,24 százalékra estek, ami a Bank of Japan eszközvásárlási programjának áprilisi megkezdése óta a legalacsonyabb szintnek felel meg. Ennek alapján a befektetők nem számítanak nagyobb inflációs nyomásra a következő két évben, ami feljebb nyomhatná a kötvényhozamokat. A piac 1,36 százalékos inflációt vár a következő öt évre, miközben a BoJ már 2015-ben 2 százalékos áremelkedést szeretne elérni - írja a Bloomberg.

Ugyan a friss élelmiszerek nélkül számított infláció 0,7 százalékra ugrott júniusban, ami 2008 óta a legmagasabb értéknek számított, egyre több szakember vélekedik Kiuchihoz hasonlóan. Toru Suehiro, a Mizuho Securities közgazdásza rámutatott, hogy egyre kevesebb befektető véli úgy, hogy a 2 százalékos inflációt el tudja érni Japán két éven belül, ehelyett inkább további stimulusra számítanak, ami még lejjebb küldheti a rövid távú hozamokat.

A piac pénteken kaphat pontosabb képet arról, mennyire eredményes a Bank of Japan extra laza monetáris politikája, ugyanis akkor fognak érkezni az augusztusi inflációs statisztikák.

Forrás: Origo