5 Kérdés, amire minden vállalkozónak tudnia kell a választ

5 Kérdés, amire minden vállalkozónak kapásból tudnia kell a választ
A magyar cégvezetők úgy döntöttek, a bizalommal felvértezve állnak a jövő elébe
Vágólapra másolva!
Ne vessz el a részletekben: ha időről időre felteszed magadnak ezt az öt kérdést (és válaszokat is keresel rájuk), minden alkalommal közelebb kerülsz a vállalkozói sikerhez.
Vágólapra másolva!

Vállalkozóként ezer dologra kell odafigyelned, és az sem árt, ha a legnagyobb részükhöz valamelyest értesz is. Ezért aztán különösen könnyű beleesni abba a hibába, hogy nem látod a fától az erdőt: a mindennapok részletkérdései gyakran elterelik a fókuszt attól a néhány igazán fontos kérdéstől, amiken végső soron a vállalkozásod sikere múlik.

Igen, jól olvastad – problémából és feladatból lehet akár több száz is, de igazán fontos kérdésből valójában csak néhány van.

Az alábbiakban összegyűjtöttünk ötöt ezek közül a kritikus kérdések közül, amikre a legmélyebb álmodból felébresztve is tudnod kell a választ.

Mennyit ér egy vásárlóm?

A lojális vásárlók, a törzsvendégek értéke persze pénzben nem kifejezhető. Vagy várj csak!

Dehogynem!

A lényeg pontosan az, hogy az üzleted szempontjából egy-egy vásárló értékét leginkább pénzben tudod kifejezni. Ha közben igazi emberi kapcsolat alakul ki egy-egy ügyfeleddel, csak annál jobb, de a vállalkozásod szempontjából az értéke igenis forintosítható.

5 Kérdés, amire minden vállalkozónak kapásból tudnia kell a választ Fotó: Balla Zsolt

Hogy pontosan milyen módszerrel, az már persze vállalkozástól függ. Alapesetben elég, ha fogod a vevőid számát, elosztod az általuk generált bevétellel, és máris megvan, hogy mennyit ér egy-egy vevő. A valóság persze a legtöbbször bonyolultabb ennél, így lehet, hogy nem a már meglévő vevőidre kell odafigyelned, hanem csak az újonnan érkezőkre. Vagy kizárólag a legfontosabbakra.

Ezt már te tudod a legjobban. A lényeg, hogy így vagy úgy, de meg kell határoznod, hogy mennyit ér számodra egy vevő.

Mit tehetek, hogy többet érjen?

A vevőid számának növelése egy nagyon jó növekedési stratégia, de egyrészt nem mindig a legjobb, másrészt pedig nem is mindig megvalósítható. Próbálkozz a másik irányból közelíteni: mit tehetsz, hogy a meglévő vevőid hagyjanak több pénzt nálad?

Vagyis mit tehetsz azért, hogy egy-egy vevőd többet érjen annál, mint amennyire az előző bekezdésben „beáraztad” őket?

A szolgáltatásodon kellene változtatnod? Az áraidon? A marketingeden? Gondold végig, és próbáld meg azt a bizonyos számot valamennyivel feljebb tornászni.

Mennyibe kerül egy vásárlóm?

Ez már a másik oldal: az ügyfelekkel ugyanis nemcsak bevétel, hanem (a fene essen belé) költség is jár. Mennyibe kerül számodra egy vásárló?

Megint követheted a jó öreg ökölszabályt, veheted az összes kiadásodat a fűtésszámlától az alkalmazottak bérén és a reklámköltségeiden keresztül az irodabérletig, és eloszthatod az összes vásárlód számával, de ha ennél egy kicsit kevésbé fejszével faragott számot akarsz látni, akkor nem árt, ha a számítás módszerét az üzletedre szabod.

Mit tehetek, hogy kevesebbe kerüljön?

Igen, az eredmények szempontjából a bevételek növelése pontosan ugyanolyan jó, mint a kiadások csökkentése. Illetve lehet pontosan ugyanolyan jó is – egészen addig, amíg a kiadások csökkentése nem jár a bevételek csökkenésével is.

Tehát miközben a költségeidet farigcsálod, nem árt élénken figyelni az előző két szempontot is – nem véletlenül írtuk őket ebben a sorrendben.

Ezzel együtt számtalan megoldás jöhet szóba: a hatékonyabb marketingtől kezdve az új technológiák használatán keresztül a jobban felépített és motiváltabb csapatig rengeteg dolog teheti produktívabbá, így költséghatékonyabbá a cégedet. A jó hír, hogy ezek közül elég sok inkább elhatározás és odafigyelés, mintsem pénz kérdése.

Mi a következő lépés?

Az a baj, hogy a túl sok lehetőség nagyon könnyen vált át szétszórtságba, csapongásba vagy egyenesen káoszba. Ezért aztán nagyon fontos mindig meghatározni, hogy mi az az egy lépés, amit következőként megteszel, hogy a vállalatodat sikeresebbé tedd.

Nem kell nagyon messzire előre látnod. Mindössze egyetlen lépést kell tudnod. Azt viszont precízen és határozottan. Így lesz ugyanis iránya a haladásodnak.

Ha pedig az az egy lépés pont nem a jó irányba vitt, akkor még könnyedén megtalálod a visszautat is.