Továbbra is dübörög az app-piac

Tovább dübörög az app-piac
Vágólapra másolva!
A közösségi médiában az idő fogalma egészen sajátságos: megjósolni bármit teljesen reménytelen, az adatok körülbelül hetente ugranak nagyságrendet, néhány hónap pedig már egyenesen eonnak számít. Talán ezért is feltűnő, ha van részterülete, amelyik stabil és masszívan növekvő – természetesen a mobilapplikáció-fejlesztés.
Vágólapra másolva!

Mert az appgyártás vadul virágzik. A kínálat brutálisan gazdag, a fogyasztói kereslet hatalmas, az egyiktől növekszik a másik. Legalább milliónyi alkalmazás elérhető, ez mintegy 25 milliárd dollár bevételt eredményez évente. Mivel azonban minden negyedik app felbontatlanul megy a levesbe, nehéz egészen pontos adatokat mutatni. Gary Vaynerchuck már 2010-ben a sírás határán könyörgött az L2 Innovation konferencia résztvevőinek, értsék meg, mert nagyon fontos: az a márka, amelyik nem fejleszt applikációt, súlyosan meg fogja sínyleni a tétovázást.

Gary Vee itt minden bizonnyal figyelmen kívül hagyta azt a gyakran feloldhatatlan ellentmondást, amely a közösségi média ingyenességében gyökerezik. Mert bár egy márkának elismerően biccentő lájkokat gyűjteni valóban semmibe sem kerül, kivenni a kalapból itt is csak az tud, aki beletesz. A fejlesztés pénzbe kerül. Ahogy a céges website-nak, a közösségi kampánynak és a márkablogger posztjainak is ára van, és ez mind a vállalkozás költségvetését terheli.

Hasznos? Szerethető? Jól néz ki?

Bár a fejlesztés dübörög, a termékeknek csak igen karcsú hányaduk válik kapóssá. Appot az appstore-ba juttatni akkor is körülményes, ha megüti a bug- és bedőlésbiztos minimumszintet – csak a felhasználók 16 százaléka próbálkozik egy makacskodó alkalmazással kettőnél többször –, de a helyzet nem ettől nehéz. Hanem hogy mitől válik az alkalmazás sikeressé, és mitől süllyed el annyi másik.

A legtöbb fejlesztőnél a megtérülés nem szempont. Azért építenek alkalmazást, mert ezt szeretik csinálni. Ennek ellenére minden fejlesztő arról álmodik, hogy viharrohammal beveszi a piacot, és attól a naptól kezdve főállásban él a szenvedélyének. A konkurencia ebben is óriási.

Bármily meghökkentő, a leghatásosabb marketing a jó öreg szóbeszéd. A felhasználói recenzió olyan sokat nyom a latban, hogy egymagában eldöntheti a vásárlás vagy mégsem vásárlás tényét. A nyár folyamán például több magyar trafikkereső alkalmazás jelent meg. Némelyiknek azonban annyira elmarasztaló volt a felhasználói visszhangja, hogy ezt még az ingyenesség sem ellensúlyozta. És ebben szó sem volt politikáról: a júzerek kizárólag a felhasználói oldalon megjelenő bénaságokat, a nem teljesen kidolgozott funkciókat nehezményezték. Azt azonban dühösen, webkettes fórumokon rutinra fejlesztett hangerőt és szókincset nem kímélve.

Mitől fogadja el a felhasználó az appot?

Az ingyenesség, még a részleges is, valóban megkerülhetetlen paraméter. Így népszerű az ingyenes próbaverzió, népszerű, ha a fejlesztő a felhasználókat kéri fel arra, árazzák be a terméket, és népszerű a freemium elnevezésű üzleti modell is, ami nagyon hasonlít az elsőre. A tesztvezetésben rejlő csábítás jól ki van találva: a “nincs luxusautóm, de most van luxusautóm” érzete egyszerűen működik, és működik más területeken is.

Csalfa Rómeó

Jól jegyezzük meg: lojális felhasználó nem létezik. A mobilfelhasználók széles tömegei kiválóan modellálják azt, hogy és ahogy a mobilpiac folytonosan változik. A letöltött applikációk mintegy 40 százalékát két-három hét után törlik. Talán ha játék az illető alkalmazás, kicsit hosszabb lehet ez az idő. Mármint ha kellőképpen leköti a felhasználó figyelmét. De ha úgy dönt, kuka, a fejéből is törlődik az emléke. Egyszer s mindenkorra. Tehát must have kritérium, hogy nyújtson különlegeset. Eredetit. Angry birdsnek kell lenni. Minimum. Az angol szakzsargon három e-betűs szót jelöl meg iránymutatónak: entertaining, efficient, enjoyable. Az kell tehát, hogy a felhasználó találja szórakoztatónak, hatékonynak és élvezetesnek a fejlesztő ötletét.

A problémamegoldó és a penge

A Flashlight nevű app például beépített problémát old meg: az okostelefonon nincs zseblámpa. A Solar meteorológiai app dizájnos interface-e dinamikus és nagyon csinos, most például a hulló esőt mutatja, közben diszkréten rázkódva mennydörög a telefon. (Reality check az ablakból: és tényleg.) A friss, ropogós és tisztán magyar vállalkozásban készülő Marcot a héten dobták Appstore-ba létrehozói, ebben városonként huszonöt, szakértők által gondosan összeválogatott épületet lehet megismerni – hármat ingyen, a többit a pro verzióban –, innovatív eleme pedig többek közt az offline várostérkép. A marc egyelőre Budapestre éles, de hamarosan érkeznek a fejlesztések Prágára és Rotterdamra is, a sor pedig a végtelenségig folytatható. A megannyi testedzés- és futóapp talán csak hajszálrepedésnyi hiányt talál az életünkben, de azt képes pótolni.

Bárhogy is, felhasználói igényekről van szó. Kereslet és kínálat találkozásáról. Ha fáj a fejem, arra kapok az apptól egy aszpirint. És akkor jó nekem.

Kardinális, hogy az alkalmazás ne nehezítse meg a felhasználó életét. Az az app nyer, amelyet másodpercek vagy percek alatt biztonsággal felderít magának, utánajárás nélkül. Amelyben a pompás ötlet a fantasztikusan felhasználóbarát jelleggel találkozik. Ettől lett például a Clear nevű app bombasiker. Pedig nagyon sok tennivaló-listára épülő alkalmazás elérhető, pedig 99 centbe kerül, pedig hatalmas versenyben nyert hiteles népszerűséget. Épp a Clear az is, ami példát mutat a jó időben végzett marketingből: demói, előzetesei és teaserei már jóval a megjelenés előtt eljutottak a techblogokig, amelyek foglalkoztak is vele. Eredmény: 350 ezer eladott termék a megjelenést követő kilencedik napon.

Teljes gőzzel marketing

Ne kerteljünk, eredetinek lenni nagy erény. Mivel azonban mindenki eredetiségre törekszik, jó ötlet lehet az is, ha a fejlesztő egy már meglévő kategóriát eredeti módon tálal. Ha ehhez választ egy appot, azt tanulmányozza alaposan. Mi hiányzik belőle? Mitől lehetne még jobb? Képzelje magát a felhasználó helyébe. Tetszik? Megvenné? Természetesen az a minimum, hogy a fejlesztő a teljes közösségi palettát használja fel: tweeteljen, blogoljon, kerüljön tech- és recenzióblogok látómezőjébe, találja meg azokat a bloggereket, akiknek témába vághat a termék, írjon ingyenesen letölthető sajtóközleményt, adjon ingyenes promóciós kódokat. És kreáljon az appnak weboldalt, mert az ilyen website hosszú és kanyargós utakra viheti a terméket. Ha a weboldalt nem tudja kivárni, hozzon létre Facebook oldalt. Az elején rejtélyeskedni is ér, jöjjenek a teaserek, egy a főoldalra kihelyezett Coming soon tábla pedig egyenesen a nap emailjének nyújthat témát. Az appstore-ba szánt képernyőfotóknak minimum lélegzetelállítónak kell lenniük, a leírásban a jól eltalált keresőszavak tudnak sokat tenni az ügyért.

Ha az előkészítést csinnadratta kísérte, nem érdemel kevesebbet a premier sem. Amint a termék elérhető, a fejlesztő tudasson erről boldogot-boldogtalant egy hírlevélben. Szervezzen rá online eseményt, és mikor, ha ne most támadja le egészpályásan a közösségi médiát minden fronton? Amennyiben sikerül bekerülni a What’s hot, vagy a New & Noteworthy rovatba, a top 25 vagy top 100 listára, a küldetés sikerült. A New & Noteworthy például szinte biztosan felfigyel arra, ami kapott már valamilyen médianyilvánosságot.

Mindez sokféleképpen és gyorsan segíti elő, hogy a fejlesztő szíve csücske alkalmazás, amelyen annyit dolgozott, netszerte téma legyen. Márpedig ez a legfontosabb. Eric Qualman szerint a közösségi média nem is más, mint szóbeszéd. Csak éppen digitális szteroidokon.