Értelmetlen csodatelefonnal jön a Google

Vágólapra másolva!
A héten végre napvilágot látott a Motorola rég várt új készüléke, ami az első olyan okostelefon a cégnél, amit már a Google részlegeként dobott piacra. A telefon több szempontból is kifejezetten tetszetős, de a legfontosabb, ami eszünkbe jut róla, hogy a piac számára teljesen mindegy, hogy van-e vagy nincs-e. Az okostelefonpiac nagyon gyorsan új korszakba lép, a Moto X pedig éppen a tömegtermékké válást teszi egészen egyértelművé.
Vágólapra másolva!

A héten a Motorola végre bemutatta a régóta várt Moto X okostelefonját, az első olyan készüléket, amit azóta piacra dobott, amióta a Google mesés 12,5 milliárd dollárért felvásárolta a céget. A telefon szerintünk nem különösebben szép, se nem különösebben csúnya (bár ez szubjektív), és ugyan van egy-két érdekes csavar benne, de leginkább jellegtelennek mondható, de így is szépen passzol az okostelefonpiacról alkotott képünkbe.

A Moto X sajátossága viszont, hogy egészen egyedi borítással is megrendelhetik a felhasználók, akár még többféle fából készült hátlapból is választhatnak, és így a cég állítása szerint legalább 2000 variációt állíthatnak össze maguknak. Miközben a Motorola ezt az opciót tartja a marketingkampány egyik húzó elemének, részben ez az, ami miatt úgy gondoljuk, (Google-) befektetői szemmel kár túl nagy jelentőséget tulajdonítani a Moto X megjelenésének.

Ettől áll majd talpra a Motorola?

A készülék több specifikáció, így a kijelző felbontása és a processzor teljesítménye alapján sem feltétlenül szállhat ringbe a piac csúcskészülékeivel, bár néhány ügyes technikai megoldás (például a fő processzort kisegítő, alacsonyabb fogyasztású chipek) és az Android képességeit teljesen kiszolgáló hardverrel javít valamelyest a helyzeten. A 199 dolláros árcímke pedig kifejezetten vonzóvá is teheti a hangsúlyozottan amerikai földön gyártott telefont.

A Moto X ezzel együtt jó eséllyel nem fordítja meg egyik pillanatról másikra a Motorola üzleti folyamatait. A márkanév az elmúlt évek folyamatos piaci térvesztése nyomán a felhasználók fejében is a második vonalba került, amit nem lehet egy csapásra megváltoztatni. Kár lenne arra számítani, hogy a Motorola által folyamatosan termelt üzemi szintű veszteség hirtelen vaskos profitba fordul, bár ha jó fogadtatásra lel a Moto X, az jó hatással lehet erre az oldalra is.

Forrás: Investor.hu

A tömegtermékesedés legbiztosabb jele

A Moto X testreszabhatósága is sokak számára vonzó lehet, de egyúttal látványosan húzza alá az okostelefonok "eltömegtermékesedését". A felhasználók persze elégedettek lehetnek a bármilyen színben és anyagban elérhető, közepes specifikációjú készülékkel (emlékszik még valaki a tiritarka műanyag "butatelefon" előlapokra?), csak éppen üzleti, befektetői szemmel ez kevés lesz. A Moto X jó eséllyel a piacvezető Samsung és Apple által elért profitmarginok töredékét kínálja majd a Motorola számára.

Ahogy korábban az Investor.hu hasábjain is írtuk, az okostelefon-piac egyre közelebb kerül a fejlődésének következő szakaszához, amikor a prémium szegmens növekedése a piac telítődésével és az egyre élesedő árverseny miatt legfeljebb mérsékelt szinten beragad, és az igazi bővülést az olcsóbb, alacsonyabb kategóriás okostelefonok és főként a fejlődő piacok hajtják majd. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a Moto X csak az Egyesült Államokban lesz kapható, érthető, hogy miért tartjuk a Google szempontjából irreleváns eseménynek a telefon megjelenését.

A mobilforradalom profitjait a jövőben ugyanis nem az egyre alacsonyabb profitmargin mellett működő készülékgyártók, hanem az értéklánc más szereplői, főként az infrastruktúra fejlesztéséért felelős hálózatépítők és a mobilon fogyasztott tartalmakat, szolgáltatásokat előállító szereplők, így például akár a Google vagy éppen a mobilos fronton robbantó Facebook aratják majd le. Valószínűleg az sem véletlen, hogy a Google árfolyama nem mutatott lényeges elmozdulást a telefon bemutatására.

A Google árfolyama (dollár)

Forrás: Investor.hu