Eurómilliárdos üzletet javasolnak az Airbusnak

Vágólapra másolva!
A francia légvédelmi iparág egyik fontos szereplőjének, a Dassault Aviationban meglévő részesedésének eladását javasolja az Airbus Group egyik tulajdonosa, a TCI. A részvényekért akár 5 milliárd eurót is kaphatna az Airbusok gyártója, melyet egyszeri osztalék formájában, vagy sajátrészvények visszavásárlása révén juttathatna vissza a részvényeseinek a TCI szerint.
Vágólapra másolva!

Öt milliárd eurót is kaphatna az Airbus

A Dassault Aviation társaságban meglévő, 4 milliárd euróra értékelt részesedésének eladását javasolja az Airbus Group (a korábbi EADS) egyik tulajdonosa, a TCI. Ez derült ki abból a levélből, melyet a TCI vezetői küldtek Tom Endersnek, az EADS vezérigazgatójának.

A TCI irányítói azzal érvelnek, hogy a Dassault Aviationban meglévő 46 százalékos EADS tulajdoni hányad csupán korlátozott értékkel bír a francia cég számára, és feleslegesen köti le a vállalat tőkéjét - írja a Financial Times. A TCI szerint az Airbusok gyártója akár 5 milliárd eurót is kaphatna a részvényekért, és ezt a pénzt sajátrészvény visszavásárlásokra, vagy egyszeri osztalék- kifizetésekre lehetne felhasználni. Az értékesítéssel Enders bizonyítani tudná az utóbbi hetekben hangoztatott azon állításait, hogy a részvényesek érdekeit helyezi előtérbe.

Forrás: Origo

A pakk eladásával Endes továbbá azt is bizonyíthatná, hogy a cég stratégiájába a francia kormánynak nincsen beleszólása. A francia állam 12 százalékos részesedéssel rendelkezik az EADS-ban, és a két fél éppen júniusban erősítette meg azt a megállapodásukat, hogy a Dassault Aviationben lévő tulajdoni hányadot érintő fontosabb kérdésekben az EADS nem dönthet a francia állam nélkül.

Ezen túl Párizsnak elővételi joga van az EADS, Dassault Aviationben meglévő részesedésére, mivel a cég stratégiai fontosságúnak számít a francia légvédelmi ipar számára (a Dassault Aviation gyártja a Rafale vadászgépeket).

Forrás: Origo

Emiatt a Dassault Aviation értékesítése egy harmadik fél számára rendkívül "érzékeny" kérdés a két fél számára. Ezzel a TCI vezetői is tisztában vannak, akik ugyanakkor emlékeztetnek, hogy Párizsnak már nincs ellenőrzési joga az EADS felett, és akár a francia állam is megveheti a részesedést, ha akarja. A levélből ezen túl kiderült, hogy az EADS-ban több mint 1 százalékos részesedéssel rendelkező TCI semmi okot nem lát az eladási folyamat elindításának késleltetésére. Továbbá a TCI rendkívül elégedett az Airbus Group kereskedelmi üzletágának javuló eredményeivel, és a menedzsment munkájával.

Messze lehet a döntés

Az EADS képviselői a TCI felvetésére udvariasan úgy reagáltak, hogy továbbra is a múlt héten meghirdetett új stratégia végrehajtására összpontosítanak, és a tőkéjük megfelelő elosztására, és a részvényesi érték növelésére fókuszálnak. Enders vezetésével nagy szervezeti átalakítások kezdődtek az EADS-nál, melynek keretében átszervezték az egyes divízióik működését, és felvették az Airbus Group nevet az általuk gyártott Airbus repülőgépek után.

Enders épp a múlt héten jelentette be, hogy a jövőben csak olyan területre kívánnak összpontosítani, ahol teljes mértékű irányítással rendelkeznek. Mivel a Dassault Aviation esetében ez a feltétel nem áll fenn, nyugodt szívvel el lehet adni a részesedést - derült ki a levélből.

A pénteken nyilvánosságra került levél után esni kezdett az EADS részvények árfolyama, mely 0,2 százalékos mínuszt mutat hétfő délután.

EADS árfolyama (Párizs)

Forrás: Origo