Elolvad az iPad előnye, bajban az Apple

Vágólapra másolva!
Bár még tartja vezető helyét az Apple a táblagépek piacán, az elmúlt negyedévek trendje továbbra is töretlen, és folyamatosan veszít piaci részesedéséből a technológiai óriás. Míg egy évvel ezelőtt az eladott táblagépek közel 60 százaléka iPad volt, addig az előző negyedévben ez az arány már alig 30 százalékos, ráadásul éves összevetésben nem csak a részesedés, de az eladott iPadek száma is jelentősen csökkent. Úgy tűnik alaposan megérett az idő a "sűrű ősz" keretében bemutatni tervezett új termékekre.
Vágólapra másolva!

Trónfosztás közeledik a táblagépek piacán, derült ki az IDC második negyedév eladási adatait tartalmazó jelentéséből. Az Apple 14,6 millió iPadet adott el az áprilistól júniusig terjedő három hónapos időszakban, amit bár látszólag megközelíteni sem tudtak a vetélytársak, mégis számos komoly következtetést lehet levonni az eladási statisztikákból.

Az első, és egyben az utolsó helyen

Az első, hogy hiába adta el messze a legtöbb táblagépet az Apple, a teljes eladáson belül a részesedése továbbra is csökken, már csak 32,4 százalékot tesz ki. Bár az eladott táblagépek 30 százalékos uralása azért nem számít rossznak, az elmúlt negyedévekben jól látható, hogy az Apple folyamatosan veszíti a területet a versenytársakkal szemben. Az pedig önmagában is szemléletes, hogy egy évvel ezelőtt még 60 százalékot hasított ki az eladott táblagépek piacából az Apple, mostanra ez az arány gyakorlatilag megfeleződött.

Forrás: Investor.hu

Ahhoz persze, hogy egy gyártó ilyen gyorsan veszítsen piaci részesedéséből, nem egyszerűen az kell, hogy alacsonyabb növekedési ütemet érjenek el, mint a versenytársak, hanem az eltérésnek drasztikusnak is kell lennie. Ez meg is van a piacon, hiszen míg a Samsung, vagy éppen a Lenovo 280-300 százalékkal növelte éves alapon az eladott táblagépek számát, addig az Apple nem hogy pár százalékos növekedést, hanem egyenesen 14 százalékos visszaesést ért el, 17 millió iPad talált ugyanis gazdára a tavalyi második negyedévben, míg idén csak 14,6 millió.

Forrás: Investor.hu

Szükség van már az új iPadre

A háttérben főleg az állhat, hogy az Apple már jó ideje nem rukkolt elő új táblagéppel, a "régebbi" modellek iránt pedig természetszerűleg mutatkozik idővel egyre alacsonyabb kereslet. Szintén keresletcsökkentő hatású az is, hogy az Apple hagyományosan a szeptember-október hónapokban tartja szokásos termékdömpingjét, ami idén még a menedzsment szerint is meglehetősen sűrű időszak lesz, vagyis a fogyasztók nagy része valószínűleg már az itt bemutatott termékekre ácsingózik, és elhalasztja a fogyasztását.

Tom Mainelli, az IDC egyik vezető elemzője szerint a harmadik negyedévben tovább lassulhat a piac növekedése, az Apple pedig további visszaesésekre számíthat, új termékek hiányában. Az új iPadek ezzel együtt a táblagépek iránti általános érdeklődést is erősítik, véli az elemző, így a negyedik negyedévben az Apple meleltt az Amazon, vagy éppen a Samsung is valamelyest profitálhat.

"Sűrű ősz"

Ha pedig már megemlítettük az őszi nagy termékdömpinget, akkor nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az Apple számára akár komoly katalizátort jelenthetnek a várható bejelentések, legyen szó akár egy olcsó iPhone-ról, vagy egy nagyobb kijelzővel érkező retina iPadról. Nagy szüksége is lehet az iPad divíziónak egy új termékre, hiszen a növekedés tekintetében az elmúlt negyedévekben szinte mindig az első helyen volt, ám most egyenesen a harmadik helyre csúszott vissza.

Forrás: Investor.hu

Ezzel együtt pedig az Apple részvénye technikai és fundamentális szempontok alapján sem fest már olyan rosszul, mint a korábbi hónapokban, köszönhetően a nettó készpénzállomány részvényesek felé történő visszajuttatásának, a továbbra is rendkívül stabil készpénztermelő képességének, vagy akár a kedvező értékeltségnek.

Az Apple árfolyama (Nasdaq)

Forrás: Origo