Szigorúbb szabályozást szeretnének elérni Kanadában a Zöldek, miután a hétvégén súlyos vonatbaleset történt Québecben. Az olajszállító vonat kapott lángra egy robbanás után, ami miatt 5 ember veszítette az életét, de még 40 embert nem találnak. Sokak szerint a vonaton való olajszállítás számos kockázatot hordoz és jobb lenne, ha inkább csővezetéken keresztül szállítanák az olajszármazékokat.
A társaságok nemcsak Kanadában, hanem az USA-ban is egyre jobban preferálják a vonaton történő olajszállítást, mivel a csővezeték kapacitás sok helyen szűkös még. A palaolaj forradalom révén Észak-Dakotában és Texasban is meg kell oldani a nyersolaj szállítását a finomítókhoz. A hétvégi baleset is jól mutatja, hogy ez nem feltétlenül kockázatmentes.
A Bloomberg adatai szerint 55 ezer vagonnyi olajat szállítanak az USA-ban a négyhetes gördülő adatok szerint. A vonaton történő szállítás leginkább 2011 második felétől kezdett felpörögni. Ez nagyjából egybeköthető azzal, hogy a palaolaj forradalom miatt nagyjából ekkor kezdett felfutni a kitermelés a két legfontosabb amerikai olajkitermelő régióban.
A palaolaj forradalom egyik nyertese egyébként pont a szállítmányozási szektor volt, hiszen drasztikusan megnőtt az igény a vonaton történő olajszállításra. Vélhetően ez is közrejátszhatott abban, hogy a Warren Buffett nevével fémjelzett Berkshire Hathaway még 2009 novemberében megvásárolta a Burlington Northern Santa Fé nevű vasúti társaságot. A vasúti cégek leginkább a visszaeső szénkereslet miatt kellett, hogy új irányba nyissanak, ami egyébként az olajszállítás volt.
A csővezeték lehet a megoldás
A hétvégihez hasonló balesetek elkerülhetők lennének sokak szerint, ha csővezetéken keresztül szállítanák az olajat. Igaz, itt is előfordulhatnak problémák és olajszivárgás is, de kisebb az esélye annak, hogy nagy legyen a probléma és esetleg emberéletet követeljen a szállítás - véli több Bloomberg által megkérdezett elemző.
USA és Kanada között jelenleg a Keystone XL csővezeték körül van a legtöbb vita. A napi 840 ezer hordó kapacitású rendszer ellen a környezetvédők továbbra is tiltakoznak a Bloomberg szerint, de néhány héttel korábban még úgy nézett ki, hogy Obama is támogatná a cső megépülését.
A csöveken történő olajszállítás egyébként meglehetősen biztonságosnak mondható, legalábbis a 2012-es adatok azt mutatják, hogy összesen 474,6 milliárd gallonnyi olaj és olajszármazékot szállítottak az USA-ba, amiből csak 2,3 millió gallon folyt ki az Association of Oil Pipelines számai szerint.
A vasúti szövetség adataiból pedig az látható, hogy a hétvégihez hasonló események és olajszivárgás a vasúti szállítás esetében szintén rendkívül ritkák. Ők azzal védekeznek, hogy az elmúlt tíz évben az olajszivárgások a vonatok esetében csak feleannyiszor fordultak elő megtett kilométerek alapján, mint a csővezetékeknél.