Nagyot dobbantott a Peugeot

Vágólapra másolva!
Szinte a legjobb pillanatban állt elő legújabb elemzésével a Goldman Sachs a Peugeot részvényére vonatkozóan, hiszen a kedvező technikai kép és a vételi ajánlás miatt a befektetők 10 százalékos pluszig hajtották a francia autógyártó árfolyamát. A Goldman szerint a vállalat a menedzsment 1,5 milliárd eurós veszteségprognózisánál alacsonyabb (1,3 milliárdos) mínuszt fog majd elszenvedni idén, ami optimizmusra adhat okot a lesajnált autógyártóval kapcsolatban.
Vágólapra másolva!

Több mint 10 százalékot ugrott tegnap, és ma is 3 százalékos emelkedésben jár a francia Peugeot-Citroen árfolyama, miután kedvező "minősítést" kapott a világ egyik legnagyobb befektetési bankjától, a Goldman Sachs-tól. A Goldman elemzője ugyanis a korábbi "semleges" ajánlását módosította, most már igenis vételre javasolja a francia autógyártó részvényeit.

Legalább kevesebb pénzt éget

Bár nem kizárólagos ok az emelkedés mögött, de mindenképpen fontos tényező, hogy a Goldman olyan kulcsterületen vár javulást a francia cégtől, ami a legtöbb befektető számára riasztó lehetett az elmúlt hónapokban. A Peugeot ugyanis úgy égeti a pénzt, hogy azt sok más veszteséges vállalkozás is "megirigyelné", csak a tavalyi évben 3 milliárd eurós mínuszt mutatott a működési pénzáramlás értéke az autógyártás divízióban.

A Goldman viszont úgy számol, hogy a menedzsment által az idei évre tervezett 1,5 milliárdos mínusz több mint 10 százalékkal alacsonyabb lehet, és "csak" 1,3 milliárd eurónyi készpénzt éget majd el a társaság.

Kellene a fordulat

Persze attól még, hogy egy vállalat a nagyon rossz teljesítmény helyett csak kevésbé rossz adatokat közöl, még nem változik meg gyökeresen a cég megítélése. Ahhoz, hogy a befektetőket is sikerüljön megnyerni, mindenképpen szükséges az átstrukturálások, illetve különféle költségcsökkentési lépések keresztülvitele a vállalkozáson.

Erre pedig a jelek szerint hajlandó is a közel 200 éves vállalat, hiszen a gyártó már többször jelentett be gyárbezárásokat az európai kontinensen, értelemszerűen azért, mert az itt látható gyenge autópiaci teljesítmény nem nyújt elégséges keresletet a gyárak fenntarthatóságára. Ahogyan arról rendszeresen beszámolunk, az autópiac még mindig zsugorodik Európában, amiben a Peugeot-Citroen oroszlánrészt vállal, májusban például 13,3 százalékkal esett vissza éves alapon az összeurópai eladásaik száma.

Forrás: Investor.hu

Nem is véletlen, hogy a jól teljesítő kínai piacon viszont újabb beruházást adott át a közelmúltban a francia társaság. Ezzel az országban már a harmadik gyárát nyitotta meg a Peugeot, aminek feltehetően nem felhőtlenül örül a francia kormány, hiszen az országban lévő gyárak bezárásának esélye ezzel csak tovább nőtt.

A General Motors mindent visz?

Hozzátartozik az elmúlt hónapok eseményeihez, hogy a General Motors nevét is aktívan szóbahozzák a francia autógyártóval, mint lehetséges felvásárló. Annyi azért tény, hogy az amerikai cég jelenleg hét százalékos részesedéssel bír a Peugeot-ban, de a legfrissebb információk alapján a felvásárlásról szóló hírek csupán pletykák. A GM szerint például nem céljuk a részesedésüket tovább növelni.

Ezzel együtt a múlt heti pletykák jelentős lökést adtak az árfolyamnak, a megjelenés napján 5,5 százalékos pluszban zárt a papír, ami jól mutatja, hogy a befektetők már talán a legkisebb pozitív hírre is hajlandóak lennének vásárolni a részvényt.

Talán lassan beindul az európai autópiac

Hogy a General Motors végül megkaparintja-e a francia gyártót, az egyelőre rejtély, ahogyan az is, hogy mikor beszélhetünk végre az európai autópiac mélypontjáról. A jelek szerint egyelőre még ez nem következett be, sőt, a következő félévben is a zsugorodást várják a fontosabb autópiaci elemzők. Az viszont talán már a Peugeot eladási adatain is látszik, hogy a nagy 20-30 százalékos visszaesések korának vége, az utóbbi hónapokban már a mínuszok enyhülése jellemzi a piacot. A mélypont elérése után pedig akár ismét növekvő pályára állhat az ipar, hiszen a javuló makrogazdasági környezet a lakossági fogyasztáson keresztül keresletnövekedéssel is kecsegtethet.

Kiváló technikai kép rajzolódott ki

Persze a fundamentális oldal alapvetően megmagyarázza, hogy a Goldman elemzése miért számít kedvezőnek (hiszen egy igen negatívan megítélt vállalatra adtak ki egy optimista véleményt), ám arra nem ad választ, hogy miért pont 10 százalékot ugrott tegnap a részvény árfolyama. A technikai elemzés viszont alkalmas eszköz erre, kiválóan mutatja meg, hogyan rajzolódott ki szerda este egy remek kockázat-hozam arány a grafikonon.

A papír szerdán 6,2 euró közelében zárt, miután a nevezetes 200 napos mozgóátlag megfogta az árfolyamot a nagyobb zuhanástól. Innen pedig a kedvező hír hatására rögtön az 50 napos mozgóátlag felett találta magát a részvény, ahol addig ment, amíg a következő jelentősebb ellenállásba bele nem ütközött. A lenti ábrán látható, hogy a 6,8 eurós szinten már kétszer is elakadt az árfolyam, a befektetők emlékezete pedig "kvázi" törvényt hozott ezzel létre, ami a 6,8 eurós ellenállás.

A részvény pedig ma már ezt a szintet is meghaladta, és sebesen vágtat az emelkedő csatorna felső tartománya felé, még akár a 8 eurós szintet is elérheti. Érdemes azonban kiemelni, hogy a szerdán kedvező kockázat-hozam arány már nem áll fenn, hiszen a csatorna közepénél jár a papír.

A Peugeot árfolyama (Párizs)

Forrás: Origo