Kurta tőzsdei története során immár sokadszorra teljesen kivégezték a Facebook legsikeresebb játékait fejlesztő Zyngát a befektetők, a csütörtöki zárás után közzétett gyorsjelentése után már 18 százalékos esést mutat a nyitás előtt az árfolyam. Hiába ért el "csak" kisebb veszteséget a vállalat a negyedévben, mint az elemzők várták, a közleményében váratlanul teljesen lefújta a legtöbbek által a cég egyetlen túlélési lehetőségének tartott valós szerencsejáték-szervezésre vonatkozó terveit. Ezen kívül pedig továbbra is a menthetetlen összeomlás jeleit mutatja a cég, nem is véletlen, hogy a befektetők kétségbeestek.
Minden romlik, ami csak romolhat
A cég negyedéves bevételei ugyan 5 százalékkal meghaladták a várakozásokat, de éves összevetésben még mindig 30 százalékkal zuhannak, eközben pedig a mostani, vártnál valamivel kisebb veszteség helyett egy éve még hajszálnyi profittal büszkélkedhetett a vállalat. Már a felszínen sem szép a történet, pláne, ha a mélyére nézünk.
A Zynga árbevételének zsugorodását már megelőzte a negyedévente elkönyvelt eladások zsugorodása. A Zynga egészen sajátos módon könyveli el ugyanis a játékaiban értékesített virtuális javak ellenértékét, mert nem azonnal bevételként jeleníti meg, hanem meghatározott időn keresztül, részletekben. Ez azt is jelenti, hogy a számviteli bevételek alakulása némi késéssel követi a már több mint egy évvel ezelőtt esésnek indult értékesítéseket.
A Zynga számára úgy tűnik, hogy a hirdetési modellek sem jöttek be, az ezekből származó bevételek továbbra is eltörpül az online játékosok költései mellett, ráadásul azokhoz hasonlóan csökkenésnek indult az elmúlt negyedévekben. Egyre kevesebbet költenek a játékosok és egyre kevesebb hirdetést lehet eladni a felületeken. Nem szép folyamatok.
Erre utal, hogy a havi átlagos felhasználószám is meredek esésnek indult az elmúlt negyedévekben, ami még úgyis az értékesítések esését hozta magával, hogy az egy felhasználóra eső eladások még relatíve jól tartják magukat.
Az üzemi eredmény, és a részvényjuttatások hatását kiszűrő korrigált EBITDA terén is nagyon gyengén muzsikál a cég, a profit ismét eltűnni látszik még a működés szintjén is, az amortizáció hatását figyelmen kívül is hagyva.
Nem lesz kaszinó
Nem véletlen, hogy sok befektető arra várt, hogy a Zynga a korábbi tervekkel összhangban végre megcélozza a valós pénzzel játszható szerencsejátékok piacát az Egyesült Államokban, hiszen elvileg a játékosbázisa és a szükséges infrastruktúra is rendelkezésére áll hozzá. Ennek ellenére a Zynga azt közölte, hogy a jövőben nem próbálja megszerezni az ehhez szükséges engedélyeket az Egyesült Államokban, és a továbbiakban is a növekvő ingyenes közösségi játékokra és kaszinójátékokra fókuszál majd (az Egyesült Királyságban még nem vetette el a valós pénzes szerencsejáték lehetőségét). Az ok, hogy több államban még mindig illegálisak az online szerencsejátékok, ami beszűkíti a Zynga lehetőségeit is.
Nem marad más, mint hogy az eredeti stratégiáját igyekezzen átalakítani a cég úgy, hogy hosszabb távon is fenntartható üzleti modelleket tudjon alapozni a játékaira. A Zynga nagy időszaka ugyanakkor elmúlt a Maffia Wars vagy Farmville nevű hatalmas Facebook-sikerekkel, és egyelőre úgy tűnik, hogy nem tudja megvetni a lábát például az iparágat alapjaiban átalakító mobilos játékvilágban, legalábbis nem úgy, hogy az pótolni tudja az elmúló sikerjátékokat.
Új vezér, régi sikertelenség?
Az elmúlt hónapokban ráadásul sorozatban távoztak a fontos vezetők a cégtől, és leépítésekre, stúdióbezárásokra és súlyos veszteségleírásokra kényszerült a menedzsment. Mark Pincus, a cég alapítója és egészen a közlemúltig vezérigazgatója végül belátta, nem tudja megfordítani a folyamatokat, és egy igazi nagykutyát, a Microsoft Xbox-divízióját irányító Don Mattricket igazolta le vezérigazgatónak épp július elején.
Mattrick érkezését kifejezetten pozitívan fogadták a befektetők, hiszen valódi játékipari veteránról van szó, de az ő hatása az elmúlt negyedév számaiban még értelemszerűen nem látszik, hiszen éppen az időszak zárása után érkezett. Viszont az is biztos, hogy még a korábban sejtettnél is mélyebb gödörből kellene kikormányoznia a társaságot, ami az árfolyamon is világosan látszik.
A Zynga árfolyama (dollár)
Soha nem kedveltük különösebben a Zyngát, mint befektetési lehetőséget, és a legutóbbi negyedév is egyértelműen alátámasztja, hogy néhány túlhajszolt (rossz nyelvek szerint javarészben innen-onnan összemásolt), ingyenes játék extrém sikere még nem tesz sem fenntarthatóvá egy vállalatot, sem pedig garantálttá az örök sikert. A Zynga 2011-es IPO-ja a Groupon mellett a legtúlárazottabb és túlhajszoltabb tőzsdei kibocsátás volt a technológiai szektor elmúlt éveiben (a Zynga piaci kapitalizációja egyharmadára esett azóta), és az előttünk álló időszakban sem számítunk drámai fordulatra a részvény piacán. Persze ha innen sikerül felállni, akkor hatalmas felértékelődés elé nézhet a részvény, de az esélyek egyelőre nem erre mutatnak.