Vágólapra másolva!
A személyes márkád az, amit akkor mondanak rólad, amikor kimész a szobából. Az, hogy létezik-e személyes márkád, nem döntés kérdése: előbb-utóbb mindenki a néhány legfőbb „márkaértéked”, vagyis a legfontosabb személyiségjegyeid alapján fog azonosítani. Tudatos munkával azonban elérheted, hogy ezek az értékek ne adottságként szálljanak rád, hanem az általad megválasztott tulajdonságokból álljanak össze.
Vágólapra másolva!

Hamlet óta tudjuk, hogy mindenki pótolható. Vannak azonban, akik kicsit nehezebben pótolhatóak a többieknél – és munkahelyi környezetben legtöbbször kifizetődő azon dolgozni, hogy te magad is ebbe a csoportba tartozz. A személyes márka felépítése és a márkaértékek következetes képviselése pont erre szolgál: munkahelyi környezetben is megkülönböztethetővé, egyedivé tesz, és biztosítja, hogy senki ne kérdezze meg veled kapcsolatban: ő vajon mit keres a csapatban?

Míg egyeseknek – különösen az extrovertált személyiségtípusba tartozóknak – adottság, hogy melyek azok a legfontosabb tulajdonságok, amik alapján a többiek megítélik őket, mások csak komoly, tudatos munkával képesek valódi személyes márkát építeni maguknak. Mindkét esetben érdemes azonban tudni, hogy a személyes márkánk alapvető értékei tudatosan alakíthatók.

Önazonosság

Ahogy a legtöbb dolognál, a siker a személyes márka felépítésénél is nagyrészt az előkészületeken és a háttérismereteken – jelen esetben a megfelelő önismereten – múlik. Az ugyanis, hogy valaki tudatosan választja meg és építi fel a személyes márkájának az értékeit, távolról sem azt jelenti, hogy megpróbálja megvezetni vagy megtéveszteni a körnezetét. Egy ilyen kísérlet szükségszerűen kudarcra van ítélve, hiszen előbb vagy utóbb, de az emberek észreveszik a csalást. Csak olyan értéket tudunk hosszú távon és hitelesen képviselni mások szemében, ami valójában is szerves része a személyiségünknek.

Az azonban, hogy az egyes személyiségjegyeink pozitív vagy negatív színben tűnnek fel, már egyáltalán nem mindegy. Nagy különbség van azonban aközött, hogy valakit csendesnek vagy átgondoltnak, visszahúzódónak vagy konfliktuskerülőnek könyvel el a környezete. Ugyanígy az sem mindegy, hogy a beosztottak határozottnak vagy erőszakosnak látják-e a főnököt. A különbségek ugyan jelentéktelennek tűnhetnek, a személyes márkák világában azonban (hasonlóan a „valódi” márkákhoz) a sikert és a kudarcot sokszor csak nüanszok választják el egymástól.

Összhang

A márkaértékeink és a személyiségünk közötti összhang alapfeltétel, azonban az is fontos, hogy a választott márkaértékeink egymással is harmóniában legyenek. Magától értetődő, hogy mindenkinek vannak jó és rossz napjai, és miközben egyik nap hasítunk a hatékonyságtól, addig egy más pillanatban hosszan szenvedünk egyetlen email megválaszolásával. A személyes márka kialakításánál azonban az önellentmondásokat határozottan ki kell szűrni. Senki nem lehet egyszerre empatikus és agresszív, még akkor sem, ha egyszer ilyen, máskor pedig olyan a kedve. Ha a viselkedése alapján nem egyértelmű, hogy melyik értéket képviseli, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy a környezete automatikusan a negatívum alapján fogja megítélni.

Következetesség

A márka értékei alapvetően a bizalomról szólnak, amit felépíteni hosszú időbe telik, de lerombolni egy pillanat műve lehet. Kritikus tehát, hogy a személyes márkánk értékeit minden szituációban következetesen és előre kiszámíthatóan képviseljük. Az emberek többsége szemében ugyanis elég egyetlen önellentmondás, és a hitelesség azonnal odavész.

A határozott főnök egyszer sem mondhat ellent az előző napi döntésének (kivéve persze, a a külső körülmények változnak meg), a barátságos vezető pedig egyszer sem ordíthat magából kikelve a kollégáival. Ha ugyanis borul az értékrend, akkor a korábbi személyes márka sokkal több kárt okoz, mint amennyi hasznot hozott. Amikor a megbízhatóként elkönyvelt munkatárs hagyja cserben a csapatát, az sokkal nagyobb botrány, mintha az amúgy is link, de egyébként zseniálisan kreatív kolléga teszi azt meg. Az emberek szeretik tudni, hogy mire számíthatnak, és kegyetlenül büntetik, ha becsapva érzik magukat.

Sokan gondolják, hogy a személyes márka kizárólag a hangos, extrovertált, „értékesítő típusú” emberek privilégiuma, akik harminckét fogas mosollyan igyekeznek folyamatosan a központban lenni. Ez azonban tévedés. Személyes márkája mindenkinek van, a márkaértékek pedig lényegesen összetettebbek és kifinomultabbak lehetnek, mint az az első pillantásra tűnhet. A sikeres márkaépítés csak a tudatosságon, a következetességen és a megfelelően kiválasztott értékrenden múlik.