Összevissza küldözget, számol az útdíj-automata

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. egyik munkatársa szórólappal segít a kamionsofőröknek az e-útdíj intézésében a letenyei határátkelőn
Vágólapra másolva!
Tud-e 2300 kilométert menni egy kamionos egy nap alatt, és kiderül-e a krikszkrakszos jegyről, hogy fizetett-e útdíjat? Az autópálya-kezelő szerint minden rendben működik, de a fuvarosok cifra meglepetésekkel találkoztak a tesztelésen át sem esett rendszer indulása után három nappal.
Vágólapra másolva!

Veres József fuvarost Debrecen felé vitte a dolga, de a HU-GO e-útdíj-rendszer útvonaltervezője a várost elkerülő M35-ös autópálya helyett Debrecen főterén keresztül vezette volna. A rendszer arra alkalmatlan, hogy a fuvaros ilyenkor kijavítsa a helyes útvonalra, viszont az alapján kell fizetnie. A kamionos úgy oldotta meg a helyzetet, hogy a Debrecentől északra lévő - és nem az autópálya mellett fekvő - Józsa felé terveztette meg az utat. Így plusz 7,5 kilométert fizettek ki, hogy aztán ne is arra menjen.

Bár hátránya ebből nem származott, szintén vele esett meg egy másik szakaszon, hogy az útvonaltervezés olyan szakaszt is kilistázott, amelyért nem kellett fizetni, holott ő végig autópályán, vagyis fizetős útvonalon haladt. Az e-útdíj indulása körüli meglepetések nem értek itt véget Veresék számára, ugyanis az is megtörtént vele, hogy értelmezhetetlen jegyet (hivatalosan viszonylati jegyet) kapott egy automatától.

Ez dobta a gép a fuvarosnak (a képre kattintva az egész viszonylati jegyet megtekintheti)

Ezek a történetek is mutatják, hogy az elektronikus útdíjrendszer közel sem tökéletes, az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) szerint azonban mégis minden rendben van a HU-GO-val. Kedden azt közölték, hogy stabilizálódott a rendszer a hétfői terheléses támadás után, és azt is, hogy "az első másfél nap működési tapasztalatai alapján képes arra, hogy megfeleljen az Európai Unió irányelveinek, emellett megfelelő szolgáltatást biztosítson az úthasználóknak".

Megtámadták, de kik?

Hétfő hajnaltól a 3,5 tonnánál nehezebb járművek használóinak a főutak és gyorsforgalmi utak használata után kell fizetniük. Hétfőn reggel 10 óráig kétszer is lefagyott a rendszer, a fenntartó ÁAK szerint azért, mert túlterheléses támadás érte. A támadást a kormány is vizsgálja, de vannak arra utaló jelek, hogy a tesztüzemen át sem esett rendszer egyszerűen csak összeomlott. Az ÁAK ugyanis azt is hozzátette hétfői közleményében, hogy "ha bebizonyosodik", hogy szándékos volt a támadás, akkor feljelentést tesznek. Ebből pedig arra lehet következtetni, hogy korántsem biztos a szándékos terheléses támadás.

Az ÁAK optimizmusának ellentmondanak a fuvarozók tapasztalatai. Nem csak a krikszkrakszos jegyet váltó fuvarosnak akadt problémája. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint az autópálya-kezelő kommunikációja "nem felel meg a valóságnak". Az egyesület tagjai szerinte őket bombázzák a kérdésekkel, miután az ÁAK-tól nem kapnak érdemi válaszokat.

A főtitkár azt mondta, az egyik tagjuk számlájáról egynapos használat után 300 ezer forintot emelt le a rendszer. Az útdíj-kalkulátor szerint ez olyan, mintha egy nagy és környezetszennyező kamion furikázna 2300 kilométert egy nap (azaz 24 órán keresztül közel 100 km/órával, ami egy kamionnál nem is megengedett). A főtitkár szerint volt olyan is, aki 60 ezres számlát kapott 72 kilométerért. Hozzátette, hogy nem egyértelmű, hogy a GPS-adatszolgáltató vagy a rendszer hibája-e a két eset, de az biztos, hogy a fuvarozó vállalkozásoknak nagyon megterhelő egy ekkora kiadás.

Csak angolul

A külföldi fuvarosok számára sem tökéletes a rendszer. Van ugyan többek közt lengyel, szlovák, román és orosz nyelvű aloldal is a HU-GO honlapján, de az a szállító, aki a kényelmesebb, műholdas követést szeretné használni, csak angolul tud regisztrálni.

Kedden a mezőgazdasági vállalkozások döbbenhettek meg az elektronikus útdíj miatt. A kormány megígérte, hogy a betakarítás idejére mentességet élveznek majd. Június 30-án, tehát egy nappal a rendszer indulása előtt jelent meg az erről szóló kormányrendelet, viszont ez elmarad a gazdák várakozásaitól.

A mentesség csak 30 napra szól, és miután igényelték a helyi jegyzőtől az igazolást, három napon belül kapják meg a papírt, vagyis addig is fizetniük kell. A gazdák közül ráadásul sokaknak nem is jár a mentesség, mivel csak meghatározott terményeket szállító járművekre (például gabonák, olajos magvak) vonatkozik, de például szőlőre, gyümölcsre vagy épp élőállat szállítására nem. Az állattartásra szakosodott vállalkozók eleve kiesnek, még akkor is, ha amúgy növénytermesztéssel is foglalkoznak. Az éves árbevétel legalább felének ugyanis a megjelölt növények termeléséből kell jönnie.

A Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) kedden kiadott egy közleményt, amely szerint volt olyan gazda Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, aki hétfőn büntetést kapott, mert a repce betakarítása közben nem fizetett útdíjat.

Érdekes története, tapasztalata van az e-útdíj bevezetésével kapcsolatban? Írja meg a [email protected] címre!