Fokozatosan, szépen lassan csökken majd a nagy autógyártók jövedelmezősége Kínában, véli a BMW egyik felsővezetője, aki szerint a német gyártó évente 1-2 százalékot veszít majd a jelenleg 15-20 százalék köré tehető profitabilitásból. Karten Engel, a BMW kínai régiójának vezetője szerint azonban ez normális, és a gyártó üzleti terveiben is kalkuláltak ezekkel a hatásokkal. A Kínából származó profit pedig különösen fontos a nagy luxusautó-gyártók számára, hiszen a Volkswagen nyereségének közel 40 százaléka származik az országból, köszönhetően az Audinak.
A csökkenő jövedelmezőség hátterében főleg az a jelenség áll a BMW vezetője szerint, hogy a prémium autók között inkább az alacsonyabb árú gyártmányok felé kezd eltolódni a lakosság, amiket kisebb haszonkulccsal tudnak csak értékesíteni a luxusautó-gyártók.
Hasonló véleményen van Max Warburton, a Bernstein Research elemzője is, aki hangsúlyozza "A jövedelmezőség mindenképpen abnormális szinten volt, amit pedig most látunk, csak pusztán a gravitáció törvénye, előbb-utóbb ugyanis minden, így a magas haszonkulcsok is csökkenésnek indulnak".
A luxusautó-piac növekedési kilátásain pedig vélhetően nem segít az sem, hogy a kínai gazdaság növekedésével kapcsolatos félelmek az utóbbi időben drámaian felerősödtek. Ahogyan arról több cikkünkben is beszámoltunk már a drasztikusan megugró bankközi kamatláb, vagy a folyamatos GDP-növekedési kilátások csökkentése is mind azt jelzik, hogy az ország gazdaságával nincs minden rendben, de legalábbis kevésbé olyan meseszerű a helyzet, ahogyan azt korábban sokan gondolták.
Ettől függetlenül a nagy gyártóknak nem kell feladni a kínai piacot, pusztán azért, mert annak bővülési üteme már nem korábbi kiugró mértékben alakul. A McKinsey &Co elemzése szerint a kínai autópiac már 2016-ban megelőzheti az eddig első számú amerikai autópiacot. A luxusautó-piacon pedig idén 1,4, 2017-ben pedig már 2,6 millió autó találhat gazdára.