Az alapító vásárolhatja fel a Dellt

Vágólapra másolva!
A Dell első negyedévi rendkívül gyenge teljesítménye jelentősen javulhat azáltal, hogy az informatikai világcég a tőzsdei befektetők kezéből egy nagytulajdonos irányítása alá kerül - derült ki abból az exkluzív interjúból, amit az Investor.hu-nak Anja Morad, a Dell közép-kelet-európai igazgatója adott. Egy nappal azelőtt, hogy a menedzsment múlt pénteken azt javasolta a részvényeseknek, a július 18-ára összehívott rendkívüli közgyűlésen az alapító, Michael Dell részvényenként 13,65 dolláros vételi ajánlatát fogadják el, nem említve az ellenlábas, Carl Icahn ellenajánlatát. Morad szerint a stratégia nem változhat, vagyis az okostelefonok piacáról kivonult és a PC-piac zuhanásától meggyötört társaság továbbra is teljes körű nagyvállalati beszállítói pozícióra törekszik. 
Vágólapra másolva!

Hol tart a Dell felvásárlása? Kitől és milyen ajánlatok érkeztek?

A felvásárlási ajánlatokkal a menedzsment egy részéből alkotott stratégiai bizottság foglalkozik. Ebben én nem szerepelek. Nekem, a menedzsment - bizottságba nem került - többi tagjával együtt az a dolgom, hogy továbbra is a lehető legjobb tudásunk szerint vezessük a céget. Három ajánlat érkezett, az alapító Michael Dell a Silver Lake magántőke-társasággal, a Dell-ben most is 13 százalékban tulajdonos Carl Icahn milliárdos befektető pedig a Southeastern Asset Management¬tel közösen pályázott. A harmadik versenyző a Blakstone-csoport volt, de ők április közepén visszaléptek. A stratégiai bizottság a megmaradt két ajánlattevővel tárgyalt.

Michael Dell 13,65 dolláros ajánlatát több nagy intézményi befektető is túl alacsonynak ítélte. És a menedzsment? Önök szerint mennyit ér most a Dell, mennyi az úgynevezett "fair value"?

A menedzsmentnek nincs véleménye az ajánlatról, erről a részvényeseknek kell majd szavazniuk. Ez egy nyílt verseny, egy nyílt piacon, vagyis az tekinthető a megfelelő árnak, amit a piac megad. Az idő majd megmutatja, hogy ez tényleg túl alacsony volt-e. Vezetőként viszont örülök annak, hogy ekkora az érdeklődés a munkaadóm iránt.

A Dell árfolyama (dollárban)

Forrás: [origo]

Elvárásai viszont lehetnek a menedzsmentnek a felvásárlóval szemben. Megtudhatnánk, mik ezek?

A legfontosabb, hogy a társaság stratégiája, a céljai, ne változzanak. Hiszünk abban, hogy előnyeink származnak abból, ha a tőzsdéről kivonulva, egy nagyobb magántulajdonos kezébe kerülünk, hiszen ettől gyorsabbá, erősebbé, jobbá válhatunk. Nem hiszem, hogy a felvásárló a mostanihoz képest alapvetően más irányba állítaná a Dellt.

Mert erről biztosította Önöket Michael Dell? Mit tudnak a szándékairól? Miért éppen most robbant ki a felvásárlási láz a Dell körül? A finanszírozási háttér, a gazdasági környezet, netán a Dellnél zajló folyamatok miatt?

Őszintén szólva nem tudom, miért pont most és nem mondjuk egy évvel ezelőtt döntött úgy Michael Dell, hogy felvásárolja a részvényeket és kivezeti a céget a tőzsdéről. Mivel pedig nem tudom, mi vezérli őt, nem akarok spekulálni.

Lehet, hogy a Dell mostani akciója a nyitánya egy felvásárlási hullámnak az IT-szektorban? Mely cégek válhatnak még célpontokká?

Nem lehet megállapítani, hogy a mi felvásárlásunk elszigetelt eset-e. Mindenesetre az IT-szektorra eddig nem voltak jellemzőek a jelentősebb felvásárlások. Az utolsó méretesebb - a Delléhez hasonló fajsúlyú cég megszerzésére irányuló - ilyen tranzakcióra több mint tíz éve került sor. Akkor a Hewlett-Packard (HP) felvásárolta azt a Compaq-ot, mely azt megelőzően néhány évvel magába olvasztotta a Digitalt. Bár 2007-ben az Avaya került két magántőke-társaság, a TPG Capital és a most Michael Dell-lel közösen a Dellre pályázó Silver Lake tulajdonába, az Oracle pedig 2009-ben bekebelezte a Sun Microsystemet, ezek méreteiknél fogva nem hasonlíthatók a Dell most folyó felvásárlásához.

Forrás: [origo]

Kapóra jöhet a felvásárlóknak, hogy a Dell vaskos negatív meglepetést okozott a legutóbbi gyorsjelentésével, ez ugyanis nyomást helyezhet az ajánlati árra. Mit nem vettek figyelembe a piaci szereplők, illetve az elemzők az első negyedéves folyamatok számbavételénél, minek tudható be az alulteljesítés? Egyszeri hatás, vagy tartós átalakulás áll a háttérben?

A csökkenő árbevételben több tényező is közrejátszott. Mindenekelőtt az asztali számítógépek iránti kereslet jelentős visszaesése, ami az ügyfelek - válság miatt - megromlott anyagi helyzetének is betudható. Ennek hatására kitolódott az az idő, amíg a magánfogyasztók lecserélik az otthoni komputerüket. A másik tényező, hogy az utóbbi időben végrehajtott befektetéseink hatása még nem érződött. Annak érdekében, hogy egyre szélesebb körű vállalati megoldásokat - adatközpontot, felhőalapú infrastruktúrát, adattárolókat - kínáljunk, az utóbbi években igen sokat invesztáltunk, több mint húsz, ilyen profilú társaságot szereztünk meg. Ezek "termőre" fordulása azonban időbe telik. De hiszünk abban, hogy ez az idő hamarosan eljön, mivel határozottan növelni szeretnénk az árbevételünket és az eredményünket. Nem aggódunk, hiszen ha megnézzük a piaci részesedésünket, az a csökkenő első negyedéves árbevételünk ellenére is egy sor szegmensben nőtt. Ami azért nagy szó, mert az IT-piacon igen heves a verseny, miközben a pénzügyi piaci források szűkülését természetesen mi is megérezzük.

Nem játszottak közre az eredmény visszaesésében menedzsment-hibák?

Mindenki követ el hibát, magamat is beleértve. Például előbb kellett volna látnunk, mekkora ütemben fejlődik a táblagépek piaca, vagy korábban kellett volna előrukkolnunk a mobilszolgáltatással. Az viszont a javunkra írható, hogy néhány éve változtattunk a stratégiánkon, hogy cégfelvásárlások révén próbáljuk meg egyszerre kiszolgálni egy vállalat valamennyi igényét. Hiszünk abban, hogy ez jó döntés volt.

Akkor is riasztó lehet, hogy 2011 tavasza óta két év alatt 1,2 milliárd dollár közeléből 220 millió dollárra esett a negyedéves üzemi eredmény. Mi ennek az oka? Ezt a bevételek lemorzsolódása csak részben magyarázhatja, a költségeknek is el kellett szaladniuk. Miért lett több kiadásuk?

Mert megváltoztattuk a cég alapvető konstrukcióját. Egy PC-cégből egyfajta rendszermérnöki, tanácsadói, szolgáltatásközpontú tevékenységet nyújtó társasággá válás felé indultunk el. Ez utóbbihoz más típusú munkaerőre van szükség, sokkal drágább forrásokra, ez áll a költségszerkezetünk megváltozása mögött. Az új Dell üzleti modell a dizájnos termékekre épít, amelyek a korábbiaknál jóval több rögzített és kevesebb testreszabott konfigurációval rendelkeznek. Ez megítélésünk szerint jobban passzol a mostani vevői igényekhez, akik legfontosabb szempontja a minél könnyebb kezelhetőség. Most azon fáradozunk, hogy levigyük a költségeinket, ezzel egyidejűleg pedig megpróbáljunk minél többet kihozni az új bevételi forrásainkból.

Az IT-szektor is ebbe az irányba halad, hogyan látják annak jövőjét rövid- és középtávon globálisan? Melyek a legforróbb területek üzleti és földrajzi tekintetben? Mire fókuszálnak Közép-Kelet-Európában?

Azért nem dolgoztam eddigi pályafutásom során az IT-n kívül még más területen, mert elbűvölőnek tartom, hogy ez az iparág mindig meg tud újulni. Most éppen a felhőalapú szolgáltatások vannak a középpontban, annyi minden történt már e területen. De a vállalati megoldásokban is annyi innovációs lehetőség van, optimalizálni például az adattárolást, a biztonságot, a szervereket és az adatközpontokat. Az innovációk bizonyosan folytatódni fognak. Rengeteg lehetőséget látok például a közösségi médiában, ami a felhőalapú szolgáltatások iránti igényeket még jobban növeli. Földrajzilag is nagy növekedési lehetőségek vannak, különösen Latin-Amerikában vagy Ázsiában. A közép- és kelet-európai régió pedig azért nagyon fontos a számunkra, mert itt már jól kiépült infrastruktúra és nagyvállalati modellek léteznek. Bár kétségtelenül Afrikában és még számos feltörekvő országban az IT-ellátottság alacsonyabb színvonala miatt nagyobbak az üzleti lehetőségek, arrafelé a terjeszkedés óriási költségekkel, jelentős finanszírozási szükséglettel járna.

Magyarországra is igaz, amit általánosságban a közép-kelet-európai régióról mondott?

Magyarországon még mindig jelentős piaci lehetőségeket látunk. Például a felhőalapú szolgáltatásokban, melyek már léteznek, de a színvonalukon még van mit javítani, továbbá a táblagépek elterjedésében. De az állami szektor digitalizálásában is látunk fantáziát üzletileg. A diákok oktatása hatékonyabbá válhat a digitális eszközök minél nagyobb mértékű használatával, míg a kórházi ellátás színvonalát is növelheti a hatalmas adatbázis digitalizálása.

S kikkel kell megküzdeniük a megbízásokért, Magyarországon, illetve globálisan? Hiszen - ahogy Ön is említette - óriási a verseny az IT-cégek között. A Dell kiket tekint a legnagyobb konkurenseinek?

Ez üzleti szegmensenként és földrajzilag eltérő. De globálisan és történelmileg a HP a legnagyobb vetélytársunk. Az ő termék- és szolgáltatási portfoliójuk hasonlít a leginkább a miénkre. A többiekkel a részterületeken harcolunk az ügyfelekért. Közülük is a kis- és középvállalkozásokért. Mostanában szinte mindenki az ő kegyeiket keresi. Értve ezalatt a finanszírozókat is, elég e helyen utalni a Bank of Englandre, mely a számukra külön működtet egy programot, vagy a magyar jegybankra.

A tőzsdei befektetőknél vesztésre állnak a HP-vel szemben: míg nagy riválisuk részvényeinek árfolyama az utóbbi fél évben megduplázódott, a Delléit még a felvásárlási pletyka is csak alig emelte. Helyes ez az értékítélet, a Dell lemaradóban lenne a HP-val szemben a legfontosabb piacokon?

A tőzsdei észjárás időnként megmagyarázhatatlan, főleg rövidtávon. Most éppen a HP papírjait kapták fel a befektetők. De biztos vagyok benne, hogy amint a Dell fundamentumai javulnak, a tőzsde is magasabbra értékeli majd a papírt, s ez ha előbb nem, hosszabb távon mindenképpen tükröződik majd az árfolyamban.

Sokan következtetnek a PC-éra végére az Intel-Windows szövetség felbomlásából. Valóban új korszakot élünk a személyi számítástechnikában? Hogyan reagál e változásokra a Dell?

Nem értek egyet azokkal, akik máris aláírták a PC-k halálos ítéletét. Emlékezzünk csak: amikor a személyi számítógépek megjelentek, az újságok a címoldalaikon hirdették, vége a papíralapú korszaknak. Ez nem következett be, még mindig használunk papírt. Ezért sem hiszek a PC-k eltűnésében. A kreatív embereknek például egyszerre több eszközre van szükségük, és nemcsak táblagépekre és okostelefonokra, hanem a PC-kre is. Még ha az kétségtelen, hogy a táblagépeké a jövő, a Dell is ezekre helyezi át a súlypontot.

Forrás: [origo]

Miközben az okostelefonos kísérleteivel felhagyott. Miért, hiszen - mint látom - Önnek is Dell-mobilja van és a táblagépek mellett ez a leggyorsabban fejlődő szegmense a fogyasztói elektronikának?

Egy termék gyártása és forgalmazása akkor éri meg, ha megfelelő mennyiséget tudunk értékesíteni, ami érzékelhető profitot termel. Ez nem volt biztosított, ezért vonultunk ki az okostelefonok piacáról, s az így felszabaduló forrásainkat a nyereséggel kecsegtető üzletekre tudjuk összpontosítani.