Jön az Apple nagy durranása

Vágólapra másolva!
Teljesen megnyílt az út az Apple hétfőn bemutatandó online rádiószolgáltatása előtt, miután a Sony is beállt az iRadio mögé. Hatalmas kincsesbányán ücsörög az Apple, és most nem a készpénzállományról, hanem a mintegy félmilliárd, bankkártyaadatokkal is regisztrált felhasználóról van szó. Nem véletlen, hogy az Apple újabb kísérletet tesz, hogy egy fizetős online szolgáltatás révén növelje a bevételét. A hétfőn induló WWDC-n megtudjuk, mit sikerül letenni az asztalra ennek érdekében.
Vágólapra másolva!

Együtt a tartalom az iRadio mögött

Az utolsó lényeges akadály is elhárult az Apple online rádiószolgáltatása elől, a hírek szerint ugyanis a sikerült a Sony Music lemezkiadóval is megállapodni a tartalmak felhasználásáról, a kétéves szerződés tényét a Sony is megerősítette - írja az AllThingsD -, eszerint az egyébként nem nyilvános jogdíjak mellett minden olyan hirdetési bevétel 10 százaléka a kiadót illeti, amit a zenéin könyvel el az Apple. Azaz a feltételek nagyon hasonlóak ahhoz, amiben a Warnerrel már megállapodott az Apple.

A cég ezzel maga mellé állította mindhárom nagy kiadót, a Universalt, a Warner Musicot és a Sonyt is, azaz összeállhatott az online zeneszolgáltatáshoz szükséges tartalom gerince, elindulhat a iRadióként emlegetett online rádiószolgáltatás. Ennek lényege, hogy az előfizetők fix havi vagy éves díjért cserébe korlátlan mennyiségű zenei tartalmat hallgathatnak. Ahogy arról korábban már az Investor.hu-n is értekeztünk, az Apple számára az előfizetési díjak mellett a zenék között elhelyezett hirdetések is bevételi lehetőséget jelentenek.

Nagy lehetőség, kérdőjelekkel

Márpedig az nagyon nem mindegy, hogy sikerül-e végre egy igazán jól működő online szolgáltatást összehoznia az Apple-nek, ezen a téren ugyanis távolról sem annyira sikeres a cég, mint ahogy sokan sejthetnék. Sőt, kellemetlen kudarcok sorozata szegélyezi az útját az elmúlt években, miközben a legfontosabb versenytársak, különösen a Google épp a szolgáltatásokban a legerősebb, és közben gyorsan dolgozza le az Apple-lel szembeni hátrányát a hardverek és a rajtuk futó szoftverek terén. Az online zeneszolgáltatások terén ráadásul az Apple távolról sem lenne élharcos, jócskán elkésve érkezik az egyre zsúfoltabb, és például a Google által is megcélzott szegmensbe.

Ha viszont sikerül összerakni egy igazán jó szolgáltatást, az akár érezhető lökést is tudna adni a hagyományosan a hardverértékesítések dominálta árbevetélnek is. Az Apple az évek során 500 millió regisztrált felhasználót gyűjtött maga köré a Morgan Stanley becslései szerint (az Apple termékei nem használhatók Apple fiók nélkül), akik aktívan teljesen hozzá vannak szokva, hogy az Apple készülékeiken egyetlen kattintással vásárolhatnak tartalmakat, szoftvereket és szolgáltatásokat. Óriási kincsesbányán ül a cég, amit egy újabb aspektusból használhat ki.

A GroupM felmérése szerint ráadásul a felhasználók 34 százaléka pusztán az Apple márkanév miatt is hajlandó lenne átnyergelni a jelenlegi internetes rádiójáról, sőt, a legnagyobb konkurens online rádiószolgáltatásoknál ez az arány 46-54 százalék (ezeknek a felhasználóknak nem mindegyike feltétlenül Apple felhasználó is). Feltéve persze, hogy tényleg jól működő szolgáltatásról van szó.

Új szoftverek, de kütyü nem lesz

A Sonyval kötött megállapodás csak megerősíti, amit egyébként az egész világ biztosra vesz, azaz az iRadio az Apple hétfőn kezdődő nagy fejlesztői konferenciájának (WWDC) egyik fő attrakciója lehet egyéb fontos és kevésbé fontos fejlesztések mellett.

Az Apple szintén hétfőn rántja le a leplet az iOs mobil operációs rendszer legújabb, 7-es verziójáról. Az iOs7 a várakozások szerint a korábbi dizájnvilágtól eltávolodik, és azt a letisztultabb trendet követi, amit a Google és a Microsoft is (a Windows Phone dizájnjában) követ. Az operációs rendszerben emellett korábban nem látott szolgáltatások jelennek meg integráltan, így közvetlenül tölthetnek fel képeket a felhasználók a Yahoo! Flickr nevű képmegosztójába, és ugyanígy videókat a Vimeóra.

Az új iOs leginkább azért fontos, mert az utóbbi időben az Apple rendszer egyre inkább "ósdinak" tűnt a versenytársak mellett. Ennek csupán egyetlen megnyilvánulása a külcsín, a rendszer működése és az elérhető funkciók terén is lemaradás mutatkozik bizonyos tekintetben. Kérdés, hogy a szoftver átalakítását irányító fődizájner, Johny Ive milyen mélységben tudja felfrissíteni a hatéves gyökerekkel rendelkező rendszert, és ezzel visszaszerezni az egyre megkopó vonzerőt az iPhone számára.

Ugyanígy megújul a laptopokra és asztali gépekre fejlesztett OS X is, valószínűleg még inkább közeledik a megjelenése és a funkciókínálata az iOs-hez, de mivel a Mac üzletág jelentősége egyre csekélyebb az Apple életében, az operációs rendszer átalakításától sem kell nagy csodákat várni. Mindemellett elképzelhető, hogy bizonyos Mac termékvonalakat felfrissít az Apple, de egyértelműen nem ezeken a hardverbejelentéseken lesz a hangsúly.

Most száll el az Apple?

Az Apple számára rendkívül izgalmas és fontos átalakulást jelent, ha például az online rádió révén még jobban elmozdul a hardvergyártó és szoftverfejlesztő társaságból a Microsoft által is hangsúlyozott "készülékek és szolgáltatások" irányba (persze a Microsoft egész máshonnan közelíti ezt a szerepet). Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy a bevételeit és a profitját továbbra is az iPhone-ok, iPadek és Macek értékesítése vezérli, ehhez képest minden egyéb bevétel súlya csekély.

Mindez azt is jelenti, hogy a hétfői bejelentéseknek közül az iRadio mellett az iOs átalakítása lehet a leglényegesebb. A piaci reakció ugyanakkor visszafogott lehet, hiszen meghatározó új terméket nem mutat be a cég. Érdemes fejben tartani, hogy a nagy bejelentések környékén meglehetősen hektikus mozgást tud mutatni a részvény, ráadásul a "vegyél pletykára, adj el hírre" bölcsesség értelmében akár jó hírekre is eséssel reagálhat a részvény. Mindezt persze alaposan átrajzolhatja, ha az Apple valami igazi meglepetéssel is előrukkol, érdemes lesz tehát odafigyelni a hétfői eseményre.