Vágólapra másolva!
Rövid távon kifejezetten tetszetős, további emelkedést előre vetítő mozgást mutat a napokban a legnagyobb szállítmányozási vállalatokat tömörítő Dow Transportation Index, miután a grafikonon pénteken egy kalapács alakzat jelent meg. A kulcsfontosságú támaszokról az index akár megkísérelheti megdönteni a korábbi csúcsát is. Ha nem jön össze, az viszont könnyen vezethet akár 10 százalékot meghaladó esésekhez a szélesebb részvénypiacokon is, legalábbis az elmúlt években a Dow Transportation előreszaladása vastagabb korrekciókat jelzett előre. Márpedig az elmúlt hónapokban a Dow Transportation fékevesztett száguldást mutatott.
Vágólapra másolva!

Rendkívül látványos fordulatot mutatott be az elmúlt napokban a legnagyobb szállítmányozási és közlekedési vállalatokat tömörítő Dow Jones Transportation Index. Különösen a pénteki, napon belüli mozgás ígéretes, ami ráadásul nemcsak önmagában kedvező, hanem a szélesebb részvénypiacok számára is mintha elnapolná egy picit a vaskosabb korrekció lehetőségét.

Jön a csúcstámadás?

Pénteken a Dow Jones Transportation Index egészen vaskos mínuszokban is járt, de nap végére, látványos meneteléssel sikerült kicsivel a nyitóérték fölé kapaszkodnia. Ezzel a technikai elemzésben csak kalapácsként ismert gyertyaformációt hozta létre, ami egyéb támogató jelzésekkel kiegészülve egészen masszív fordulós jelzésnek számít.

A Dow Jones Transportation Index alakulása az elmúlt 4 napban

Márpedig a támogató tényezők is a helyükön vannak, hiszen az index éppen az 50 napos mozgóátlag, egy korábbi csúcs szintje és az emelkedő trendvonal alkotta tripla támaszról fordult vissza, a fordulatot pedig hétfőn további emelkedéssel erősítette meg.

A Dow Jones Transportation Index alakulása

Ez összességében meglehetősen erőteljes jelzés, amit akár beszállási lehetőségek keresésére is fel lehet használni, hiszen arra utal, hogy az index legalábbis megkísérli legyőzni a 6300 pont környékén felállított történelmi csúcsát. (A Dow Jones Transportation Index mozgását legegyszerűbben az IYT tickerű ETF, azaz tőzsdén kereskedett alap segítségével követhetjük le.)

De nem ez az egyetlen jelentősége az indexnek.

Baljós előjelek

A széles körben emlegetett, eredetileg ipari részvényeket tömörítő Dow Jones Industrial Average mellett a Dow Jones Transportation Index is Charles Dow nevéhez fűződik, aki a XIX. század végén a technikai elemzés egyik úttörőjeként alkotta meg a később róla elnevezett Dow elméletet. Ennek alapvetése, hogy a két fő index - a Dow Industrial és a Dow Transportation - meg kell, hogy erősítse egymás mozgását, azaz ha mindkét index stabil emelkedő trendben mozog, az a mögöttes gazdasági fundamentumok egészségességére, és pozitív részvénypiaci kilátásokra utal (az elmélet mögött világos a gazdasági logika, hiszen a korabeli amerikai gazdaság két legfontosabb szektora az ipar és a vasút volt).

Érdemes tehát együtt is megvizsgálni a két index mozgását, bár ezúttal kicsit más szemüveget veszünk fel, mint Charles Dow több mint 100 évvel ezelőtt. A válság 2009-es mélypontja óta ugyanis a Dow Transportation átmeneti felülteljesítése, meglódulása a Dow Jones Industrial Index, és ezen keresztül a szélesebb részvénypiacok esését jelezte előre. Két emlékezetes eset is történt, az egyik 2010 áprilisában, a második pedig 2011 augusztusában, amikor is a megelőző hetek, hónapok felülteljesítése után a Dow Transportation picit megbillent, és a két index közötti "olló" bezárult, viszont a szállítmányozási index esése nagyot taszított a Dow Industrialon is, ami így 11 százalékot esett mindkét esetben. (Érdemes kiemelni, hogy mindkét esetben a Dow Transportation csúcsra futott, mint ahogy mostanában is).

Mindez arra utal, hogy ha a Dow Transportation nem tudna megkapaszkodni tartósan az aktuális támaszszinteken, akkor az nemcsak ebben az indexben nyitná meg a további esés előtt az utat, hanem a Dow Jones Industrial Average is komolyabb, akár 10 százalékot meghaladó korrekciót mutathat akár rövid távon is.

A tőzsdén persze minden mindennel körkörösen összefügg, így nehéz lenne egyértelmű ok-okozati viszonyokról beszélni, elképzelhető, hogy épp a Dow Industrial esése szokta magával rántani a szállítmányozási indexet is, de mindenesetre az elmúlt 3-4 hónapban látott elválás a két index között óvatosságra intő jel, hiszen azt a vaskosabb korrekciót vetítheti előre, amit már hetek óta várnak nagyon sokan a piacokon. Semmi garancia persze, hogy ez azonnal bekövetkezik, hiszen a 2010-2011-es emelkedő trend is azt bizonyítja, hogy a két index akár huzamosabb ideig is elválhat egymástól anélkül, hogy feltétlenül drámai összeomlás következne.