Egyre nagyobb veszély jelent a Facebook a Google-ra nézve, legalábbis ami a globális hirdetési piacot illeti. A Facebook csak a tavalyi évben építette ki hirdetési piacát a mobiltelefonos alkalmazásain, de az ebből származó bevétel így is drasztikusan emelkedett az elmúlt negyedévekben, mely a korábbinál is nagyobb mértékben növekedhet.
Jó üzlet a mobilhirdetés
Az IDC felmérése szerint, a mobiltelefonos hirdetési piac óriási bővülés előtt áll az következő években, ami kulcsfontosságúvá teszi a terület feletti dominancia kérdését. A vállalat szerint a mobilhirdetések piaca közel 60 százalékkal bővülhet 2013-ban és a jelenlegi 11 százalékos részesedését is markánsan emelheti a teljes hirdetési piacon belül.
A mobilhirdetések piaca a bővülés ellenére jelentős átalakulásban van, a mobiltelefonokkal kapcsolatos hirdetési bevételek döntő többsége korábban a keresési szolgáltatásokból származott, mely egyértelmű Google dominanciát jelentett.
Támad a Facebook
A Facebook múlthéten bejelentett új alkalmazása viszont fenekestül felforgathatja a hirdetési piacot. Bár Mark Zuckerberg egyértelműen leszögezte, hogy ugyan a Facebook Home kezdetben hirdetések nélkül jelenik meg, nem titkolta, hogy nagyon hamar megjelenhetnek rajta a különféle promóciók, hirdetések, melyek jelentős bevétellel kecsegtetnek a cég számára.
Karsten Weide, az IDC elemzője szerint nagyon valószínű, hogy a Facebook rövid időn belül képes lesz komoly szeletet kihasítani a Google piaci részesedéséből, szemben a Microsofttal, vagy a Yahoo-val.
Az amerikai online hirdetései bevételek megoszlása (millió dollár)
Az elemzők szerint jó az irány
A Facebook Home alkalmazásának bejelentése a legtöbb elemzőben pozitív benyomást keltett, több szakértő is módosította a korábbi ajánlását a részvényekkel szemben. A JP Morgan szerint a reklámbevételek erőteljes lökést kaphatnak az új alkalmazás következtében, az elemző pedig fenntartotta felülsúlyozási ajánlását a cég részvényére.
Victor Anthony, a Topeka Capital Markets's szakértője úgy véli, az új fejlesztéssel a Facebook jó eséllyel fogja növelni a mobilfelhasználókon elért bevételeit, valamint a mobilüzletág jóval erőteljesebb fejlődésen megy keresztül, mint ahogy a piac gondolja. Az elemző 368 millió dollárnál is magasabb reklámbevétellel kalkulál az első negyedévben, míg a piaci előrejelzések 340 millió dollárról szólnak.
A befektetők egyelőre kivárnak
Bár az elemzők egyértelműen kedvezően fogadták az új alkalmazás bejelentését, az árfolyam a kezdeti megugrást követően lényegében a Facebook Home előtti szintre tért vissza. Ma viszont a nyitást követően nagy lendületet vett az árfolyam, 4 százalékot meghaladó vágtába kezdett, melyben jelentős szerepe lehet a globális piacokon uralokdó hurráoptimizmusnak, de akár annak is, hogy az IDC jelentései komoly figyelmet kapnak a befektetők részéről is.
A Facebook árfolyama (Nasdaq)