Sebességet váltott a Renault

Vágólapra másolva!
Az idei évben is 3-5 százalék körüli csökkenést jósol az európai autópiacra vonatkozóan Carlos Ghosn, a Renault-Nissan vezérigazgatója. Ennek hátterében az áll, hogy a vásárlók továbbra is inkább elhalasztják újautó-vásárlásaikat a bizonytalan munkaerőpiaci helyzet, és a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt. Egyelőre nem lehet látni mikor indulhat meg újra a növekedés, de jelentős zsugorodásra már nem számítanak a francia autógyártónál.
Vágólapra másolva!

Tovább folytatódik az autópiac szűkülése

Az európai autópiac teljesítménye januárban és februárban is siralmas volt - nyilatkozta hétfőn a Renault-Nissan csoport vezérigazgatója Carlos Ghosn a Dow Jones hírügynökség közlése szerint. Véleménye szerint továbbra is 3-5 százalék közötti csökkenés várható az értékesítés terén idén. Ghosn az újságírók előtt elmondta, hogy az év első két hónapjában 9 százalékkal zuhant a teljes európai autópiac, folytatva a 2012-ben látott negatív trendet. Így 2013 már a hatodik egymást követő év lehet, amikor szűkül a piac, mivel a vásárlók bizonytalanok a foglalkoztatási kilátásokkal kapcsolatban, valamint a gazdaság alakulásával kapcsolatban sem derűlátóak, emiatt elhalasztják újautó-vásárlásaikat.

Az autógyártó menedzsementje nem gondolja, hogy hosszabb ideig a jelenlegi trend maradjon fenn Európában, előbb-utóbb forduló következhet a lejtmenetben. Azt azonban nem tudni, hogy ez mikor fog bekövetkezni, de véleményünk szerint nem vár senki egy újabb 8-9 százalékos zsugorodást hozó évet. Ha nem jelennek meg újra a vásárlók a piacon, akkor az autóipar visszaeshet az 1990-es években látott szintekre.

A Renault vezér szerint a versenyképesség folyamatos javítása elengedhetetlen az autógyártók számára, különösen Európában. Ha nem erre koncentrálnának a vállalatok, akkor előbb-utóbb fel kellene hagyniuk tevékenységükkel. Bármennyire erős is egy szereplő, ha nem elég innovatív, könnyen eltűnhet a gyártók sorából.

Az állam is segíthetne

Az erős jen a Nissan és egyéb japán autógyártók számára igen kedvezőtlen volt éveken keresztül, ami arra késztette a cégeket, hogy a szigetországon kívülre telepítsék gyártásukat, hogy továbbra is versenyképesek maradhassanak. Habár a japán deviza az elmúlt hónapok során jelentősen gyengült, Ghosn szerint még mindig túl erős, ami így továbbra is hátrányt jelent a japán exportőrök számára. Az elvárt USD/YPN árfolyam szerinte a 100-as szint körül van a jelenlegi 93,4-hez lépest.

Franciaországban a kormány egymásnak ellentmondó javaslatokat hozott az utóbbi időben. Az állam célja, hogy a régi, erősen légszennyező dízelmotoros autó tulajdonosokat rávegye, hogy cseréljék le kocsijukat új, környezetbarátabb típusokra. Ennek ellenére a francia kabinet elvetette a dízel üzemanyagon lévő támogatás csökkentését, mert szerinte az a szegényebb rétegeket érintené hátrányosan, és ehelyett egyéb pénzügyi ösztönzőket vezetne be. A rendelkezéssel azonban kevésbé segíti az újautó vásárlásokat, ami Ghosn szerint nem a legjobb intézkedés, hiszen ezzel a szabálymódosítással a dízelüzemű autók versenyképességét csökkentik, ami még nehezebb helyzetbe hozza az autógyártókat.

A befektetők pozitívan fogadták a hírt, hogy a Renault vezetése szerint a jövőt illetően már kevsébé borús a várakozása az európai autóértékesítésekkel kapcsolatban. Az autógyártó részvénye 3 százalékos plusszal a francia CAC40 index egyik legjobban teljesítő komponensének számít.

Az elmúlt hónapok során annak is köszönhető a Renault emelkedő trendje, hogy egyre inkább Európán kívülre helyezné a hangsúlyt a francia cég. Ennek egyik eredménye, hogy 2012-ben először fordult elő a vállalat történelme során, hogy az európán kívüli piacok adták az értékesítések több mint felét.

A Renault árfolyama (Párizs)

Forrás: [origo]