Vágólapra másolva!
Megugrott a BlackBerry árfolyama a negyedéves gyorsjelentés első számaira, amelyek alapján a cég ugyan a várttól elmaradó árbevételt ért el, de az eredménye lényegesen jobb lett, mint az elemzői konszenzus. A részletes számokat nézve igazából nincs nagy ok az örömre, bár a bruttó fedezeti szint láthatóan javult az elmúlt egy-két évhez képest, viszont a készülékértékesítések még mindig várt alattiak, ráadásul a marketingköltségeket is drasztikusan növelni kényszerül a cég. Vissza is ütötték az árfolyamot.
Vágólapra másolva!

8,8 százalékot ugrott a nyitás előtti kereskedésben a BlackBerry (korábban Research In Motion) árfolyama a ma közzétett gyorsjelentés fő számai nyomán, de aztán gyorsan 1,5 százalékos esésbe taszították az okostelefon-gyártót, ahogy a részletek alapján már kevésbé pozitív kép rajzolódik ki a jelentésből. A nagy fordulat egyelőre nem látszik az üzleti folyamatokban, bár kétségtelenül vannak kedvező jelek, a menedzsment pedig nagyon elszántnak mutatkozik a növekedés beindításában.

Összességében leginkább vegyesek az érzéseink a részvénnyel kapcsolatban, az elmúlt hónapok nagy emelkedése után nehéz olyan fundamentális okot találni, ami tovább fűthetné a ralit, hacsak a drasztikus költségcsökkentések hatása, vagy az új készülékek várt feletti értékesítése nem hoz kellemes meglepetést az előttünk álló negyedévekben (bár lehet, hogy már ezt is beárazta a piac a nagy raliban). Másfelől azonban technikai oldalról láthatók még lehetséges kataliztárorok, így leginkább kétesélyes a részvény rövid távú sorsa.

Váratlan nyereség, várt alatti bevétel

A várt 2,83 milliárd dollárral szemben csupán 2,63 milliárd dolláros árbevételt termelt a BlackBerry a február végén zárult negyedévben (a cég negyedévei eltérnek a naptári negyedévektől, az üzleti éve február végén ér véget). A bevétel tehát továbbra is látványosan zsugorodik, az egy évvel ezelőtti 4,2 milliárd dollárnál 36 százalékkal alacsonyabb az elmúlt negyedéves bevétel, bár az előző negyedévhez képest igazán jelentős visszaesésről már nincs szó.

A legjobban természetesen a negyedév közepén bemutatott új készülékek értékesítése kötötte le a figyelmet a napokban, de ezen a téren sem tudta lenyűgözni a cég a befektetőket, hiszen a várt 1,1 millió darab BB10-es készülék helyett 1 millió darab talált csak gazdát, hiába fűtötte a hangulatot a cég vezérigazgatója, Thorsten Heins február végén a vártnál jobban alakuló értékesítések hangsúlyozásával. Az elmúlt negyedévben összesen 6 millió okostelefont adott el a BlackBerry, lényegesen kevesebbet, mint az elemzői várakozásokban szereplő 6,95 millió darab. Ezzel ráadásul 2008 második negyedéve óta nem látott alacsony szintre esett a BlackBerry telefonok forgalma. Optimizmusra adhat ugyanakkor okot, hogy már az aktuális negyedévben jelentett be a BlackBerry egy hatalmas, egymillió darabos megrendelést.

Mindezek ellenére a cég az egy részvényre jutó profit terén kellemes meglepetést okozott a befektetőknek, ennek tudható be, hogy az első reakció kirobbanó öröm volt a piacon. Bizonyos költségek hatását kiszűrve részvényenként 22 centes profitról számolt be a társaság, míg az elemzői várakozások 30 centes veszteségről szóltak. A profit így is drasztikus, több mint 70 százalékos esést mutat az egy évvel korábbi szinthez képest.

A váratlanul jó teljesítményben még nem elsősorban a működési költsége csökkentésére vonatkozó törekvések hatása látszódik, sokkal inkább a fedezeti szint javulása érhető tetten, hiszen a negyedévben a közvetlenül a termékek gyártásához és értékesítéséhez kapcsolódó költségek levonása után a bevétel 40 százalékát tartotta meg a cég, szemben a megelőző negyedév 30,4 százalékával. Ezzel a BlackBerry megközelítette a korábbi sikeréveiben mutatott tartományt is.

Érdemes hozzátenni, hogy a működési költségek növekedésének is igyekszik gátat szabni a menedzsment, így a bevétel arányában sem a K+F, sem a marketing, illetve egyéb költségek aránya nem nőtt érdemben a negyedév során. Az elmúlt évben ráadásul ezen költségek közül mintegy 220 millió dollár az egy éve elindított költségcsökkentési programhoz kapcsolódott, így hosszabb távon látható költségmegtakarításra számíthatunk. Az aktuális negyedévben a menedzsment jóslata szerint ugyanakkor negyedéves alapon 50 százalékkal növeli a marketingköltést a cég, hogy erősítse az új termékek piaci térnyerését. Ezzel együtt a negyedév során nem számít veszteségekre a BlackBerry, a nettó eredmény nulla körüli lehet a menedzsment előrejelzése szerint.

Távolról ránézve ez még mindig lejtmenet

Hiába lett nyereséges a negyedév, a hosszabb távú trendek egyértelműen jelzik, hogy a cég távolról sincs kint a gödörből. A 12 havi gördülő - azaz minden pillanatban az elmúlt egy év összegét mutató - árbevétel zsugorodása nem állt meg, miközben hosszú évek óta nem látott módon az egy részvényre jutó 12 havi gördülő eredmény is negatívvá vált. Érdemes hozzátenni, hogy ezek a mutató a jellegükből fakadóan lassabban jelzik az esetleges fordulatokat, mint a negyedéves számok, de ezzel együtt is meglehetősen lehangolóan festenek, nyoma sincs a cég nagy feltámadásának.

Ugyanerre utal, hogy a BlackBerry speciális szolgáltatásaira előfizető felhasználók száma ismét csökkent az előző negyedév végén látott szinthez képest, a két negyedévvel ezelőtti csúcshoz viszonyítva pedig 4 millió felhasználót, azaz a teljes állomány 5 százalékát veszítette el a cég. Ebben az is szerepet játszhat, hogy már az előző gyorsjelentés kapcsán jelezte a menedzsment, hogy átalakítja az előfizetéses szolgáltatásokat, és bizonyos elemeit ingyenesen elérhetővé teszi az átlagos felhasználóknak is a korábban kifejezetten nagyvállalatok számára kínált palettának.

Lehetnek technikai katalizátorok

A problémákat érzik a befektetők is, így hiába duplázott a részvény árfolyama az elmúlt hónapokban, közben az árfolyamok esésére játszó, azaz short pozíciók részaránya is soha nem látott szintekre emelkedett. A piacon forgó részvények 35 százaléka szerepel ilyen pozíciókban, ami nemcsak a BlackBerry történetében, de általában véve a piacon is extrém magas szintnek mondható. Ennek persze pozitív olvasata is van, hiszen ha elkezdik a befektetők leépíteni ezt a short állományt, az további hajtóerőt adhat a részvény árfolyamának.

Ez a rali ugyanakkor úgy tűnik, nem most indul, dacára annak, hogy sok opcióbefektető úgy pozicionálta magát az elmúlt napokban, hogy egy látványos megugrásból profitálhasson. A nyitás előtti első reakció alapján ez jogos is volt, ugyanakkor a várttól elmaradó készülékértékesítések és a menedzsment marketingköltésre vonatkozó kommentárjai elbizonytalaníthatták a piacot.

Az elemzői vélemények sem tükröznek kirobbanó optimizmust, bár az elmúlt hónapokban meg-megjelentek ismét a vételre buzdító elemzői kommentárok. Érdemes megfigyelni, hogy az árfolyam mélypontja körül egyetlen elemző sem javasolta vételre a részvényt, viszont az árfolyam megindulásával megjelentek az optimista vélemények is. Dacára az elmúlt hónapok nagy emelkedésének, középtávon még lehet tere a további felértékelődésnek, ha pusztán az elemzői vélemények megoszlását vesszük alapul, hiszen távolról sem harapózott még el az optimizmus az elemzők körében. Ráadásul úgy tűnik, a piac sokkal előbb képes az üzleti fordulatokat beárazni, mint ahogy az elemzői várakozások türközik, így ha jól teljesítenek a BB10-es készülékek, akkor további elemzői felminősítéseket láthatunk még.

A fenti tényezők tehát technikai értelemben akár még további hajtóerőt is adhatnak a részvénynek, amely ráadásul még nem törte meg a bő féléves emelkedő trendjét sem. Az elmúlt hónapok drasztikus hullámzása már elbizonytalanító lehet, január vége óta pedig egy szimmetrikus szűkülő háromszögben mozog a részvény, amiből mindkét irányba kitörhet. Optimizmusra ad okot, hogy sikerült visszaugrania az árfolyamnak az 50 napos mozgóátlag fölé, és a 14 dollárnál húzódó támaszszint is kitartott, de ahhoz, hogy a további emelkedés előtt megnyíljon az út, át kellene törni a 16 dollár felett található csúcs szintjét is. Ma egyelőre nem mutatkozik igazán nagy lendület, de érdemes lesz figyelni a részvényt. A 14 dollár letörése viszont nagyon negatív, újabb jelentős esés előtt nyithatná meg az utat.

A BlackBerry árfolyama (dollár)