Vágólapra másolva!
A magyar lakosság hetente több alkalommal is fogyaszt ásványvizet, az gyakorlatilag a napi étrend részévé vált. Egy átlagos vásárló háztartás évente mintegy 330 liter, azaz havi mintegy 30 liter ásványvizet visz haza. Egyre nő a hozzáadott értéket tartalmazó termékek piaci szerepe: hódítanak az ízesített vizek, és a vásárlók visszapártolni látszanak a gyártói márkákhoz - számolt be a Gfk Hungária.
Vágólapra másolva!

A csapvíz és a hagyományos szódavíz mellett egyre népszerűbbek a különféle ásványvizek Magyarországon. 1989 és 2012 között 29-ről 87 százalékra nőtt a kedveltségük, ilyen arányt képviselnek azok, akik saját bevallásuk szerint különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet.

Míg 1989-ben hetente több mint egyszer (gyakoriság: 1,4), 2005-ben hetente már közel négy alkalommal (gyakoriság: 3,7), addig 2012-ben ennél is gyakrabban fogyasztott a lakosság ásványvizet (gyakoriság: 4,3). A szódavíz népszerűsége ezzel szemben a rendszerváltás körül mért 60 százalék után 2012-ben hasonló arányú - 57 százalékos - kedveltségnek örvend, fogyasztási gyakorisága ellenben egyre csökken a GfK Étkezési szokások felmérés adatai szerint.

Az egy évvel korábbi enyhe visszaesés után 2012-ben ismét növekedett az ásványvíz-értékesítés: mennyiségben 1,3 százalékkal, értékben viszont közel 8 százalékkal vásároltak többet a háztartások. Ennek oka nem csupán az infláció, a forgalomból egyre nagyobb arányt képviselnek az olyan értéknövelt termékek, mint az ízesített vizek, és a gyártói márkák súlya is növekedett a kereskedelmi láncok termékeivel szemben.

Egyúttal emelkedett a drágább kisboltok szerepe az értékesítésben, miközben a hipermarketek piacrésze csökkent, a szupermarketeké és a diszkontláncoké pedig stagnált.

Az ásványvizek vásárlói köre meglehetősen tág - éves szinten tízből kilenc magyar háztartás vásárol ilyet -, és azon kevés kategória közé tartozik, amelynek vásárlói köre nem szűkült, sőt, bár nagyon kis mértékben, de bővülni is tudott. Az ízesített ásványvizek esetében a legdinamikusabb a fejlődés, és bár a teljes kategória forgalmának mennyiségben csak 5, értékben viszont közel 10 százalékát adja, közel 20 százalékos növekedést produkált 2012-ben. Különösen jelentős az ízesített vizek vásárlókörének bővülése: évente mintegy 5 százalékponttal gyarapodva 2012-ben már meghaladta a 30 százalékot.

Egy átlagos háztartásban közel 330 liter ásványvíz fogy el az év során, ami azt jelenti, hogy havonta közel 30 liter kerül a kosarakba. A beszerzés mérete erősen függ a beszerzési hely típusától: hipermarketekben, diszkontokban, illetve C&C üzletekben átlagosan nagyobb mennyiséget vásárolnak, mint más helyen. A diszkontláncok is igen erős pozíciót vívtak ki ezen a piacon, hiszen a teljes értékesített mennyiség több mint egyharmada itt fogy.