Magasabb fokozatba kapcsolt a Renault is

Vágólapra másolva!
Bár nem kímélte a francia Renault autógyártót a gyengélkedő európai értékesítés, a főbb számok tekintetében az elemzői konszenzust sikerült meghaladnia 2012-ben. A kedvező hírek hatására az árfolyam is meglódult, 2 éve nem volt ilyen nagymértékű emelkedés napon belül a cégnél.
Vágólapra másolva!

8 százalék körüli értékben emelkedett csütörtökön Franciaország második legnagyobb autógyártójának számító Renault árfolyama, miután a cég közzé tette 2012-es számait. Az adatok - köszönhetően az európai autóértékesítési piac zuhanásának - elmaradtak a 2011-es év számaitól. A csoport árbevétele a 2011-es 42,62 milliárd eurótól elmaradva 41,27 milliárd euró lett 2012-ben, a 40,35 milliárdos elemzői konszenzust viszont sikerült túllépni. Szintén csökkent az egyszeri tételek hatásaitól tisztított üzemi eredmény, ami 2011-es 1,09 milliárd euró helyett lett 730 millió euró nyereség, azonban ez is meghaladta az elemzői várakozásként megjelent 700 millió eurós nyereséget.

Forrás: [origo]

Az autóipari részlegtől, ami a bevételek domináns részét adják - szemben a pénzügyi részleggel - 39,57 milliárd euró származik, ami 2011-hez képest 3,7 százalékos visszaesést mutat. Ennek legfőbb okai, a korábban már megjelent 2012-es értékesítési adatok, melyben 6 százalékos globális szintű visszaesésről számoltak be.

Kedvezőtlen, hogy a csoport teljes üzemi eredménye jelentős csökkenést szenvedett el. A 2011-ben még 1,24 milliárd eurót elérő üzemi nyereség drasztikusan lecsökkent, 2012-ben csupán 122 millió euró lett. A csökkenés főleg az átszervezésekkel kapcsolatos költségekkel, valamint az iráni valuta leértékelésével magyarázható.

A teljes nettó eredmény 1,74 milliárd eurós nyereséget mutat, ami összevetve a 2011-es 2,14 milliárd euróval jelentős csökkenésnek tekinthető. Ha azonban figyelembe vesszük az európai autóértékesítési piac helyzetét, valamint az egyik legnagyobb versenytárs, a Peugeot számait, akkor már kevésbé tűnhet csalódásnak az eredmény. A társaság továbbá erős likviditást és pozitív szabad pénzáramlást tudott felmutatni jelentésében, ám ez csupán a 1,5 milliárd euró értékű Volvo részvények eladásának köszönhető.

Autópiaci szereplőként a Renault-nak is számos kihívással kell szembenéznie az elkövetkező időben. Hasonlóan a többi versenytárshoz, a Renault is dolgozói létszámcsökkentéssel igyekszik reagálni a piaci helyzetre, 2016 végére közel 7500 alkalmazottjától válna meg a cég.

Forrás: [origo]

Egyik legjelentősebb európai autóipari szereplőként a Renault számára égetően fontos lehet az új piacokon történő minél nagyobb piaci részesedés kihasítása. A menedzsment elképzelései szerint a globális értékesítés 3 százalék körüli mértékben emelkedhet, elsősorban Kínának köszönhetően. Rendkívül pozitív hír, hogy a társaság történetében először az eladásokon belül az Európán kívüli arány meghaladta az európai autóértékesítések számát.

Hatalmas mértékben emelkedhet az osztalék is, a menedzsment tervei között szerepel, hogy a 2011-es 1,16 euró után 2012 terhére már 1,72 eurós osztalékot fizetne részvényeként. A döntés vélhetően a befektetők étvágyát is meghozza a részvénnyel kapcsolatban.

Az alapvetően kedvező híreket tartalmazó jelentés és a menedzsment optimista hangvételének hatásai nem maradtak el a részvénypiacon sem. Az árfolyam csütörtökön reggel 3,65 százalékkal nyitott magasabban, nap végére pedig 7,65 százalékos emelkedéssel tért nyugovóra. A cég történetében utoljára ilyen volumenű napon belüli emelkedés 2011. február 11-én fordult elő, a kedvező folyamat pedig tovább tart a pénteki napon is.

A Renault árfolyama (Párizs)

Forrás: [origo]