Méregdrága luxuskütyüvel támad az Apple

Vágólapra másolva!
Új iPad modellt jelentett be az Apple, szinte fű alatt, a termékbevezetésekkor megszokott nagy felhajtás teljes mellőzésével. A termékfrissítési ciklusok kezdenek teljesen összekuszálódni az iPad esetében, ami lehet tudatos stratégia, de utalhat arra is, hogy a cégnek gyártási és logisztikai problémái vannak. A drágább új verzió ára közelíti az 1000 dollárt, amiért már igen tisztességes laptopot lehet kapni, így nem valószínű, hogy ez a termék lendítene óriásit az eladott iPadek darabszámán. Ma eddig 1.8 százalékot emelkedett a részvény, de ebben valószínűleg kisebb szerepet játszik az új iPad.
Vágólapra másolva!

Újabb iPad modellt jelentett be az Apple ma, az ősszel piacra dobott negyedik generációs táblagépet ezentúl 128 gigabájtos memóriával is megvásárolhatják a fogyasztók. Az eddigi legnagyobb kapacitású modell 64 gigabájtos volt, így e tekintetben jelentős bővítésnek számít az új modell piacra dobása, de ezzel együtt nem tekinthető igazán lehengerlő horderejűnek a bejelentés. 1,8 százalékos pluszban a részvény, de valószínűleg inkább az előző napok durva esésének korrekcióját látjuk.

Az új táblagép mellett a cég közölte, hogy eddig összesen mintegy 120 millió darab táblagépet értékesítettek az első változat megjelenése óta. Ez az adat sem túl meglepő, hiszen épp a legfrissebb termékek bejelentésekor mondta el Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, hogy október elejéig 100 millió darab készülék talált gazdára. Az információ akkor sokkoló volt, hiszen világosan kiderült belőle, hogy a harmadik negyedévben a vártnál lényegesen kevesebb iPadet értékesített a cég, de most nem sok újat mond, hiszen a negyedéves gyorsjelentésekből ugyanez simán kiderül.

A javarészben az iPad képességein lelkendező közlemény szerint a Fortune 500-as listáján szereplő amerikai nagyvállalatok 85 százaléka vállalati környezetben is használja, vagy legalábbis teszteli az iPadeket. Ez azért kulcsfontosságú, mert az Apple számára a legnagyobb növekedést az hozhatja a táblagép-értékesítések terén, ha sikerül irodai és egyéb munka céljára is alkalmasnak beállítania a terméket, és sok fogyasztó akár a megszokott PC-je helyett is azt használja majd. A nagyobb memóriával szerelt iPad valószínűleg ezeket az üzleti felhasználókat támadja majd.

Az új modellek közül a kizárólag WiFi kapcsolatra képes változat 799 dollárba, a 3G-s kapcsolódással is bíró pedig 949 dollárba kerül, ezzel utóbbi magasan a legdrágább iPad verzió lesz, amelynek ára bőven vetekszik középkategóriás PC-kkel. Az újabb modellek segíthetnek abban, hogy az iPadek átlagos értkesítési árának lemorzolódása megálljon, ami a szegmens profitabilitására is jótékony hatást gyakorolhat. Erre leginkább csak akkor van számottevő esély persze, ha a nagyvállalati IT-részlegektől nagy tételben kap megrendeléseket az Apple.

Valami megváltozott

Habár maga az új termék nem tekinthető igazán nagy újdonságnak, az elmúlt időben már több pletyka is napvilágot látott róla, az időzítés és a piaci bevezetés módja mégis érdekes. Az Apple a kulcsfontosságú termékvonalait korábban jellemzően nagy felhajtás közepette, évente frissítette. Ezt a hagyományt az iPad terén már tavaly ősszel megtörte, hiszen a tavasszal piacra dobott "retina" iPad után októberben már érkezett is a negyedik generáció, valamint a kisebb kijelzővel szerelt iPad mini (bár a felhajtás megvolt).

A mostani, nem túl nagy dobra vert termékbevezetés arra utal, hogy az Apple nem kívánja szigorúan tartani magát az éves termékfrissítési ciklushoz, hanem az iPad is hasonlóvá válhat például a Mac számítógépekhez, amelyeknél a kisebb "ráncfelvarrásokat" hozó verziókat hasonló módon, igazi csinnadratta nélkül hozza piacra a cég. A nagy memóriával szerelt iPad januári debütálása másfelől arra is utalhat, hogy a cég valóban logisztikai problémákkal küzd, és nem sikerült időben, kellő mennyiségben legyártani a legnagyobb változatot, és ezért késett idáig a bevezetés.

Az Apple árfolyama (USD)