A szakadék széléről jön vissza a Yahoo

Vágólapra másolva!
Egyre markánsabb fordulat jelei kezdenek megmutatkozni a Yahoo gyorsjelentésében. A cég még egyáltalán nincs kint a gödörből, de 2012-ben négy év után először ismét növekedést tudott elérni az árbevétel terén, miközben a keresőhirdetések terén is jól muzsikál. A tartós fordulathoz az is kell, hogy a tavaly érkezett sztár vezérigazgató, Marissa Mayer stratégiai elképzelései működjenek, és a Yahoo ismét tartalom és technológia szempontjából is releváns vállalattá váljon. Az első jelek kedvezőek, és az új vezér úgy tűnik, a piac bizalmát is élvezi, ami további emelkedést hozhat az árfolyamban.
Vágólapra másolva!

A várakozásokat többnyire meghaladó eredményekről számolt be a Yahoo negyedik negyedéves gyorsjelentésében, a cég ráadásul az új vezérigazgató, Marissa Mayer regnálása óta először mutatja a fordulat jeleit. A szebb napokat is megélt internetes óriásnál körvonalazódik a jövőbeli növekedést biztosító stratégia, és bár a cég távolról sincs kint a gödörből, a részvény megítélése drasztikusan javult az elmúlt fél évben. Marissa Mayer lábai előtt hever a fél internetes szakma, és ha sikerül talpra állítani a Yahoot, azzal beírhatja magát a szektor történelmébe.

Pislákol a láng a Yahoonál

Mind az egy részvényre jutó nyereség, mind a bevételek terén sikerült felülmúlnia az elemzői konszenzust a Yahoonak a negyedik negyedévben, sőt, az internetes keresőcégeknél megszokott, partnereknek továbbított jutalékok (TAC) nélkül számított bevétel terén is meglepetést okozott a cég. (A Yahoo a Google-höz hasonlóan a hirdetéseire forgalmat terelő partnerekkel, tartalomtulajdonosokkal megosztja a hirdetésekből származó bevételét, így tisztább képet fest a vállalat teljesítményéről, ha ezeket a továbbadott bevételeket kivesszük a számításból).

A speciális tételektől tisztított egy részvényre jutó nyereség 32 cent volt a negyedik negyedévben, szemben a 27 centes elemzői várakozással, míg a partnereknek juttatott jutalékok nélkül 1,22 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el a vállalat, szemben a várt 1,21 milliárd dollárral és az egy évvel korábbi 1,17 milliárd dollárral.

Az éves bevétel terén ráadásul 2008 óta először tudott növekedést felmutatni, még ha nem is igazán lehengerlőt: a jutalékok nélkül számított bevétel 2 százalékkal nőtt 2012-ben, miközben 2009, 2010 és 2011 során egyaránt lemorzsolódtak a bevételek. Marissa Mayer kommentárjai szerint a negyedik negyedévet kedvező szezonális hatások érték, de emellett az értékesítő csapat javuló teljesítménye és a makrogazdasági környezet fokozatos javulása is szerepet játszott.

Keresésben erősít a vállalat

A Yahoo bevételi szegmensei közül továbbra is a kereső hirdetések viszik a prímet, a negyedév növekedésében is ez a szegmens játszotta a legnagyobb szerepet, hiszen miközben a keresési találatok mellé elhelyezett hirdetésekből származó bevételek 14 százalékkal bővültek, a display, azaz a különféle weboldalakon elhelyezett, általában képes hirdetésekből származó bevétel csökkent éves összevetésben.

A keresőhirdetések terén már második egymást követő negyedévben ért el kétszámjegyű bővülést a Yahoo, ami egyfelől jó hír, másfelől pedig nagyon beszédes jele Marissa Mayer színrelépésének, hiszen a vezérigazgató korábban a Google egyik meghatározó vezetője volt, így a keresés az első terület, ahol gyors és látható eredményeket tudott produkálni.

Érdemes hozzátenni, hogy a fizetett kattintások ugyan 11 százalékkal nőttek a Yahoonál, a Google-nél ugyanez a mutató 24 százalékos bővülést jelzett 2012 negyedik negyedévében. A kattintások ára ugyanakkor a Google-nél zsugorodott, a Yahoo viszont 1 százalékos növekedést ért el.

Mindez nem jelenti , hogy a Yahoo hirtelen ismét meghatározó szereplőjévé vált volna az internetes keresési piacnak. A társaság ráadásul nem is rendelkezik már valódi saját keresővel, a keresések eredményeit pár éve a Microsoft Bing névre hallgató keresőmotorja szállítja a Yahoo oldalain.

A Yahoo részesedése - a többi versenytárssal együtt - eltörpül a Google bőven 90 százalék feletti súlya mellett, a Facebook színrelépésével ráadásul tovább élesedik a verseny, ami jó eséllyel a kisebb szereplők közötti átrendeződést eredményezhet, és nem veszélyezteti a Google hegemóniáját.

A kereső relatív jó teljesítménye ellenére a display hirdetések terén elszenvedett zsugorodás fájdalmas, hiszen a Yahoo elmúlt években látott átalakulása során mind nagyobb hangsúlyt helyezett a tartalomszolgáltatásra, így az ezekre az oldalakra érkező forgalom, és ezen keresztül az itt megjelenő hirdetések a növekedés fontos motorját kellene, hogy jelentsék. Van még mit javítani tehát.

Senkit ne tévesszen meg Marissa Mayer szende külsője, kemény és céltudatos topmenedzserrel van dolgunk

Vannak még kihívások

Ezeket a nehézségeket is tükrözi, hogy az aktuális negyedévre megfogalmazott várakozások elmaradtak az elemzői prognózisoktól. A Yahoo erre a negyedévre 1,07-1,1 milliárd dolláros bevételre számít a partnerek jutaléka nélkül, miközben az elemzők hajszálnyival magasabb, 1,12 milliárd dolláros bevételt jeleztek előre.

A hasonló módon számított éves bevétel 4,5-4,6 milliárd dollár lesz a menedzsment szerint 2013-ban, míg az elemzők 4,59 milliárd dollárt prognosztizáltak, e tekintetben is valamivel alulmúlta tehát a konszenzust a menedzsment várakozása. A menedzsment előrejelzése ennek ellenére további vékonyka növekedést foglal magában, hiszen 2012 egészében a vállalat csak 4,47 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el.

Alaposan felforgatták a menedzsmentet

Nem Marissa Mayer az egyetlen új vezető a vállalatnál, bár kétségtelenül az ő júliusi érkezése volt a legnagyobb durranás. Mayer új pénzügyi igazgatót hozott a céghez, és igen vaskos áron elhódította a Google hirdetési platformokért és szolgáltatásokért felelős vezetőjét, Henrique de Castrót is, aki a Yahoo operatív igazgatójaként először az értékesítő csapat átalakításához és felrázásához fogott hozzá.

A fáradhatatlan és rendkívül kemény vezetőként ismert Mayer jelenléte alig pár hónap alatt egyértelművé vált, dacára annak, hogy még egy szülés is belefért a második félév programjába (Mayer héthónapos terhesen vállalta el a Yahoo felkérését). Az új vezér elsőszámú feladatai között a meglévő oldalak újratervezése, átalakítása szerepelt, ami első körben a legnagyobb forgalmat terelő nyitóoldal megújításában öltött testet. Az átalakítások elsődleges célja nyilvánvalóan a display hirdetések hatékonyságának javítása.

Stratégiai kihívások: tartalom, közösségi média, mobil

Marissa Mayer egy múlt heti konferencián emellett kis betekintést is engedett a Yahoo hosszabb távú terveibe, amiből az világlik ki, hogy a fokozatosan az online médiavállalattá váló társaságot Mayer visszakormányozná a technológiai szempontból is releváns termékekhez és szolgáltatásokhoz. A Mayer előtti vezérigazgatók törekvései mentén a Yahoo az elmúlt években elvesztette technológiai vonzerejét, és "szimpla" online tartalomszolgáltatóvá vált.

Az új stratégia központi eleme, hogy a felhasználóknak lehetővé tegye a Yahoo az internet "testre szabását", azaz a felhasználó számára saját adatai alapján kifejezetten az igényeire szabott tartalmat kínáljon nemcsak a weben, hanem az okostelefon képernyőjén is. A releváns tartalom pedig hatékonyabb hirdetéseket eredményezhet. Nem nehéz felfedezni ezekben az elképzelésekben a fogyasztói internet két másik meghatározó vállalata, a Google és a Facebook stratégiai irányait.

A Yahoo számára a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy nem rendelkezik igazán számottevő közösségi média szolgáltatásokkal, és dacára a hatalmas mennyiségű tartalomnak, amit házon belül állít elő, illetve tartalomszolgáltató partnerektől szerez be, nem tudott még igazán látványosan megtelepedni a mobilinternetes szférában. Az első lépések ugyanakkor megtörténtek, már Mayer vezetése alatt adta ki a Yahoo a népszerű képmegosztó szolgáltatása, a Flickr új mobilalkalmazását, ami mindenhol rendkívül kedvező kritikai fogadtatásra lelt.

Nem olcsó, de nem is drága

A Yahoo az elmúlt hónapok látványos emelkedésével együtt sem vált igazán látványosan túlértékeltté, legalábbis a saját, múltbeli értékeltségéhez képest. Az S&P500-ban szereplő IT vállalatokat tömörítő index átlagához képest ugyanakkor ismét nőni kezdett az olló, de érdemes hozzátenni, hogy az index átlagát a hatalmas kapitalizációja révén jelentős súlyt képviselő Apple mélyrepülése és szokatlanul alacsony értékeltsége is lehúzza. A Yahoo előretekintő P/E rátája nagyjából megfelel a szélesebb részvénypiaci átlagnak.

A közvetlen versenytársakkal összevetve ugyanakkor vaskosabb felülértékeltség rajzolódik ki, legalábbis az előttünk álló évekre vonatkozó elemzői várakozások alapján. A konszenzus szerint ugyanis a Yahoo évi átlagban csak rendkívül csekély mértékben, mintegy 3 százalékkal tudja majd növelni az egy részvényre jutó eredményét, ami jócskán elmarad a többi hasonló vállalat 15-25 százalékos bővülési ütemétől.

Az alacsony növekedési várakozások ugyanakkor jót is jelenthetnek. Ha az előttünk álló negyedévekben a vállalat újabb lendület jeleit mutatja, és sikerül tartósabb növekedéssel kecsegtető stratégiai pályát felvázolni az elemzők előtt, akkor a várakozások emelkedése a cég értékeltségét a fairhez közelebbi szintekre nyomhatja. A jelenlegi kép alapján ugyanakkor egyelőre kevés az esély arra, hogy az elemzők olyan látványosan emeljék meg a várakozásokat, hogy alulértékeltségről beszélhessünk.

Hatalmas kitörés

Sokkal lényegesebb a rövid távú árfolyam-alakulásban a hangulat, ami a részvényt körül veszi, ez pedig Marissa Mayer szereplésével egyre optimistábbnak tűnik. Erről árulkodik a Yahoo elmúlt hónapokban látott menetelése is, amit egy látványos kitörés előzött meg a korábban épített kereskedési sávból.

Az árfolyam ráadásul nagy lendülettel törte át a 19 dollár alatt húzódó ellenállását is, amit a 2010-es és 2011-es csúcsok szintje jelölt ki. A lendületes emelkedésnek a 20 dollár körüli szintek szabtak átmenetileg gátat, de egy rövid korrekció és a korábbi kitörési szint és az 50 napos mozgóátlag visszatesztelés után ismét nekilendült a részvény. Rövid távon az emelkedést támogatja, hogy az MACD ismét vételi jelzést adott, miközben az RSI emelkedő trendben mozog ugyan, de nem érte még el a túlvett szinteket.

A részvény ráadásul 5 százalékos emelkedéssel készül nyitni, ami egyúttal új lokális csúcsot is jelent, így 2008 vége óta nem látott magasságokban mozog a részvény. Ezzel megnyílik a tér a további emelkedés előtt is, dacára az elmúlt hónapok látványos menetelésének, bár kétségtelenül valamelyest korlátozza a rövid távú potenciált, hogy az elmúlt hónapokban szinte nyílegyenesen húzták a papírt.

Yahoo! (napi grafikon, Nasdaq)

Konklúzió

A negyedik negyedéves gyorsjelentés kellően látványos megerősítette a Marissa Mayer teljesítményébe vetett hitet, az eredmények csikorgóan lassú, de azért észrevehető fordulatról tanúskodnak a szebb napokat is megért internetes óriásnál. A részvény az aktuális várakozások mentén nem mondható olcsónak, de ha sikerül beindítani az új növekedési stratégiát, az a várakozásokra, és ezen keresztül a részvény körüli hangulatra is kedvező hatást gyakorolhat. A részvény látványos kitörése alapján a piac már elkezdte beárazni a Mayer jelentette kedvezőbb kilátásokat, de ennek ellenére még további emelkedési potenciál mutatkozik a részvény piacán.