Európán kívül terjeszkedne a Renault

Vágólapra másolva!
A francia Renault autógyártót sem kímélte tavaly a gyengélkedő európai értékesítés, ugyanakkor az ezen kívüli piacok többsége, mint Amerika, Kína és Oroszország igen jól teljesítettek. A vállalat története során először fordult elő, hogy az Európán kívüli piacokból származzon az eladások több mint fele, a stratégia szerint pedig ez az arány még tovább tágulhat.
Vágólapra másolva!

Európa húzta le

6,3 százalékkal kevesebb gépjárművet értékesített 2012-ben a második legnagyobb francia autógyártó, a Renault mint egy évvel korábban. A gyenge adat hátterében elsősorban a gyenge európai értékesítés áll, itt 18 százalékos visszaesésről számolt be a cég. A hazai és egyben fő piacának számító Franciaországban még ennél is nagyobb hanyatlással kellett szembenéznie, eladásai 20 százalékkal estek vissza.

Ugyanakkor némi pozitívum lehet, hogy az Európán kívüli értékestés új rekordot ért el, a közel 1,28 millió eladott gépjármű 9,1 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A legnagyobb növekedést a FÁK (+22%) piacain érte el az autógyártó, továbbá jól teljesített Amerika (+14%) is. Ázsia/Óceániában más autógyártókkal ellentétben vegyesen szerepelt, miután a kínai 22 százalékos növekedést a dél-koreai 45 százalékos zuhanás nagyban tompította.

A vállalt története során először fordult elő, hogy értékesítéseinek több mint fele Európán kívülről származott. Az összes eladás 50,2 százalékát adták az egy évvel korábbi 43,1 százalékot követően.

Forrás: [origo]

Egy hete hasonló trendekről számolt be a Volkswagen is, a német autógyártó esetében az USA és Kína piaca bizonyult a növekedés motorjának. Az Egyesült Államokban például tavaly 5 éves csúcsra emelkedett az eladott autók száma, és a TrueCar.com szerint idén is erős maradhat a kereslet.

Leépítési hullám

Az európai autóipari leépítések a francia autógyártót sem kerülik el, 2016 végéig 7500 főt bocsáthat el a Renault. Ezzel mintegy 396 millió eurós megtakarítást szeretne elérni a társaság. Versenytársaival ellentétben azonban nem tervez gyárbezárást.

Tavaly július óta mintegy 30 ezer fős létszámcsökkentést jelentettek be Európában az autógyártók. A legjelentősebb leépítés a Peugeot nevéhez fűződik, a második legnagyobb európai autógyártó 11 200 munkavállalójától válik meg Franciaországban, ami a helyi állomány 17 százalékát fedi le. Mellette az olasz Fiat 1500 fős elbocsátást jelentett be tavaly decemberben lengyelországi egységében.

Hasonló lépésre szánták el magukat az amerikai szektortársak is. A General Motos német egysége az Opel azonban a 3100 fős leépítés mellett egy gyárát is bezárja. A Ford még ennél is nagyobb, 5700 fős elbocsátást jelentett be Európában, ahol 3 gyárát is becsukja.

Pozitív jövőkép

A Renault menedzsmentjének várakozása szerint globális szinten 3 százalékkal bővülhet az autóértékesítés, míg Európában ugyanennyi lehet a visszaesés mértéke. Ennek tudatában az autógyártó stratégiája, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt fektessen az Európán kívüli piacokra. Észak-Afrikában, Kínában és Oroszországban is több beruházást tervez a francia cég.

A befektetők pozitívan értékelik a fejleményeket, aminek következtében a Renault a francia CAC40 index legjobban teljesítő komponensének számít 3,3 százalékos emelkedéssel.

Renault (Párizs)

Forrás: [origo]