Vágólapra másolva!
Charles Dow szerint a Dow Jones és a Dow Transportation indexeknek vissza kell igazolniuk egymás mozgását ahhoz, hogy azonosítani tudjuk a piacon a trendeket. 2012 első felében ugyan némileg elszakadt egymástól a két benchmark, de most úgy fest, változhat a helyzet. Ennek mi a lehet következménye? Ha a Dow Jones képes lesz követni a Transportationt és meg tud indulni az északi irányba, akkor akár történelmi csúcsot is üthet az előbbi.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt hetekben nagyobb lendületet szerzett a Dow Transportation index, így már csak pár ponttal marad el a mindenkori legmagasabb értékétől. A szállítmányozási részvényeket tömörítő index viszont magával húzhatja a Dow Jones ipari indexet, mely szintén történelmi csúcsra szökkenhet, ha jól alakulnak a dolgok.

Ki volt Charles Dow? (keretes)

Charles Dowt a technikai elemzők atyjának szokták a befektetési piacon tekinteni, 1900-1902 között publikálta elméletét a Wall Street Journalban, bár akkor még csak egy cikksorozatnak számított a mű. A hívei rendszerezték és nevezték el róla Dow-elméletnek a megfigyeléseit, szabályait. Charles Dow alkotta meg a Dow Jones Industrial Average indexet és a Dow Jones Rail Average-t, mindkét benchmark 12 részvényből állt akkoriban. Az indexek azóta átalakultak, a Dow Jones Industrial Average 30 részvényt, míg a Dow Transportation (korábban Dow Jones Rail Average) 20 papírt tartalmaz.


Élre ugrott a szállítmányozás

A Dow-elmélet egyik alappillére az, hogy az indexeknek vissza kell igazolniuk egymást. Tehát ha a Dow Jones Industrial Average új csúcsot ér el, akkor a Dow Transportationnek is követnie kell. Ebben az esetben lehetünk meggyőződve arról, hogy jó irányba halad a gazdaság és a tőzsde. Az elmélet mögött az a viszonylag egyszerű elképzelés áll, hogy ahhoz, hogy a megtermelt ipari javak eljussanak USA-ban az egyik partvidékről a másikra, szükség van a szállítmányozásra. Ha mindkét szektornak jól megy, akkor mindkét indexnek emelkedniük kell. Ha valamelyik a kettő közül képtelen erre, az változást jelezhet, mivel hiába termelik meg a cégek a portékájukat, ha azt nem kell elszállítani és fordítva is igaz, hogy nem éri meg üresen vonatozni az ország egyik részéből a másikba. Az analógia most is fennáll, az indexek komponensei ugyan cserélődtek és változott a szállítmányozási piac is, de a feltételek és a következmények hasonlóak.

2009 év eleje óta egymást karöltve haladt az újabbnál újabb lokális csúcsok felé mind a Dow Transportation (ábrán sötétkék vonal), mind a Dow Jones Industrial Average (sárga vonal). Voltak időszakok, amikor az egyik jobban meg tudott lódulni, mint a másik, de jól látható, hogy követették egymást az indexek.

Rendkívül érdekes, hogy az elmúlt négy év során főként a Dow Transportation ugrott meg először, melyet a Dow Jones index követni tudott. Most is hasonló mozgást lehet látni, némileg elszakadt az előbbi az utóbbitól.

Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy amikor szélesre nyílt az olló a két index között, akkor később rendszeresen egy-kisebb nagyobb visszaesés következett. Elképzelhető, hogy most is ez lesz a két index szétválásának eredménye, de ez vélhetően egy későbbi időpontban valósulhat meg, mivel hosszabb távú, heti grafikonokat vizsgálunk.

Forrás: [origo]

Egy év oldalazás után kilőhet a Transportation

2012 során túl sokat nem mozgott a Dow Transportation index, inkább oldalazgatott, ami miatt a volatilitás is lecsökkent, melyet jól jelez a beszűkülő Bollinger-szalag. Január elején azonban felpattant az index és elkezdte megtolni felfelé az indikátort.

Ha az 5550 pont körüli csúcsot át tudja szakítani a benchmark, akkor a Fibonacci vonalak szerint akár még további 23 százalékos növekedés elé nézhet.

Az indikátorok is megerősíthetik az index elképzelését, hiszen év vége felé vételi jelzést adott az MACD, míg az RSI stabilan 50 pont fölött tartózkodik.

Dow Transportation index (heti grafikon)

Forrás: [origo]

MACD

Az angol Moving Average Convergence Divergence szó kezdőbetűből áll az MACD. Az indikátor a leggyakoribb trendkövető indikátor. Két különböző időtávú mozgóátlagból áll az MACD. Vételi jelzést akkor kapunk, ha a gyorsabb mozgóátlag alulról metszi a lassabbat. Eladási szignált pedig akkor, ha a gyorsabb mozgóátlag beesik a lassabb alá. A grafikonon egy középvonal is látható, ami alatt a vételi jelzés markánsabb, felette pedig az eladási.



Történelmi csúcs a láthatáron, de nem árt az óvatosság

Amennyiben képes lesz követni a Dow Jones index a szállítmányozási benchmarkot, akkor történelmi csúcsot érhet el, melytől egyébként sincs túl messze, csupán bő 5 százalékra. A Fibonacci vonalak szerint viszont akár 15 000 pont fölé is eljuthat a Dow Jones.

Jó jelnek számít az MACD vételi szignálja, mely január elején rajzolódott ki az árfolyam alatti kisebb grafikonon.

A Dow Jones index chartján vannak ugyanakkor olyan technikai tényezők, melyek óvatosságra inthetik a befektetőket. Egyre inkább úgy fest, egy emelkedő ék rajzolódik ki grafikonon. Az eladók próbálják feljebb csalogatni a vevőket, de már csak egyre kevesebb sikerrel. Ha az ék alsó szára letörne, akkor komolyabb zakó is következhet. Akár egészen 11 000 pont környékéig is.

Az indikátorok mozgása megkérdőjelezi az árfolyam mozgását, hiszen az MACD és az RSI grafikonján is fel lehet fedezni a csökkenő irányt, miközben az index újabbnál újabb lokális csúcsokat ütött. A divergenciák sokszor jeleznek fordulatot a piacon.

Dow Jones index (heti grafikon)

Forrás: [origo]

A történelmi csúcs elérése ellen szólhat rövid távon az is, hogy a félelem indexeként ismert VIX rendkívül alacsony szinten van. Az elmúlt évek során többször pattant fel erről a szintről, mely a piacokat is megrázta. Ugyanakkor egy korrekció után akár jó vételi lehetőségek is kialakulhatnak hosszabb távra.