Már Japánt célozza a magyar Prezi

Árvai Péter ügyvezető igazgató, a Prezi.com egyik alapítója a cég budapesti irodájában
Vágólapra másolva!
Magyarországon is lehet nagyszerű ötletekkel érvényesülni, csak le kellene vetkőzni a kisebbrendűségi érzést. Több technológiai világsiker igazolja, hogy a tehetség és az ambíció megvan, ám önbizalomra még szükség lenne - állítja az iparág egyik fiatal sztárja, Árvai Péter.
Vágólapra másolva!

"Tizenhétmillió felhasználónk van, de ez csak az első kis lépés. Kétmilliárd ember dolgozik ma a világon olyan eszközökkel, amelyeket kiegészíthet, illetve részben kiválthat a termékünk" - mondta az [origo]-nak San Franciscóból, Skype-on adott interjúban Árvai Péter, a Prezi nevű prezentációs szoftver egyik atyja.

A globális informatikai szektor egyik legígéretesebb innovációjának számító Prezi magyar fejlesztés. A magyar szülőktől Svédországban született Árvai két hazai mérnökkel, Halácsy Péterrel és Somlai-Fischer Ádámmal alapította a céget, amelybe dollártízmilliókat ölnek komoly amerikai befektetők. Fantáziát látnak ugyanis abban, hogy a Prezi újszerű megoldásaival a korábbiaknál hatékonyabb segítséget ígér minden számítógépet használó előadónak.

A Prezinek régóta jó a sajtója külföldön, többször foglalkozott vele (és alapítóival) a New York Times és a techipar megmondóemberei. A hagyományos Powerpoint-prezentációknál látványosabb, és készítői szerint áttekinthetőbb segédeszköz pedig arat: májusban még csak 10 millió felhasználója volt, ez hízott mostanra 17 millióra. Árvai Péter azt mondta, csak Dél-Korában öt tankönyv jelent már meg a használatáról - többek között ezért is döntöttek úgy, hogy irodát nyitnak az országban, sőt nemsokára Japánban is.

Az élő kapcsolat is kell

"Az internet valóban sok mindent megold, de a terméket azért el kell adni, ehhez kell az élő kapcsolat. A helyi igények is fontosak, azokat pedig úgy lehet megismerni, ha ott vagyunk fizikailag is" - mondta kérdésünkre a cégvezető. A Prezinek Budapesten és San Franciscóban, a legnagyobb technológiai vállalatok által benépesített Szilícium-völgyben van a központja.

Forrás: MTI/Mohai Balázs
Árvai Péter

A Prezi alapvetően ingyenes, az extra funkciókkal kibővített verzióiért kell csak fizetni. Árvai Péter nem árulta el, hogy a 17 milliós felhasználótábor mekkora része fizetős, csak annyit, hogy "hasonló az arány, mint más IT-szolgáltatások esetében".

A válság hatásai a Prezit egyelőre elkerülik, "kopogjuk le" - mondta Árvai, hozzátéve, hogy ettől függetlenül nemcsak a rosszat látja a gazdasági krízisben. "Egy dinamikus piacon mindig vannak hullámhegyek és -völgyek. Ez egy ciklikus mozgás, építés és rombolás, mindig jönnek új ötletek, más dolgok kihalnak, ami nem biztos, hogy rossz. Ezzel persze nem becsülöm le a válság okozta problémákat, csak azt akarom mondani, hogy a problémákhoz való hozzáállás a döntő" - mondta.

Mit tud a Prezi?

Lényege, hogy a hagyományos, lineáris prezentáció helyett a felhasználók egy szabadon görgethető, forgatható és zoomolható felületen építhetik fel a bemutatójukat - amely messziről nézve egyetlen óriási ábra, és az egyes "diák" annak a megfelelő logikai sorrendben kinagyított részletei. Nemcsak arra használható azonban, hogy kivetítőre termett előadásokat készítsenek vele, hanem ötleteléshez, jegyzeteléshez és gondolattérképek készítésére is alkalmas.

"Az oldalalapú megjelenés mellett a térbelit szeretnénk minél jobban elterjeszteni, mert sokkal több lehetőséget ad. Új, érdekes eszközöket, formákat, megközelítéseket kapunk vele" - magyarázta az [origo]-nak Árvai Péter.

Gyakori kritikája a szoftvernek, hogy a látványos, gyors mozgások egyes embereknél rosszullétet okozhatnak. Árvai erről azt mondta, "minden médium használható nem előnyös módon. Az értelmetlenül gyors zoomolgatás valóban kelthet rossz érzést, itt csak az a kérdés, hogy hogyan csoportosítom az ötleteimet."



Hogy mikorra térülhet meg a forintban többmilliárdosra rúgó befektetés, arról Árvai Péter nem akart találgatni, de azt mondta, a cég már egy évvel az indulása után cash flow-pozitív volt - leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy több a bevétele az aktuális költségeinél. (A magyar leánycég az Opten adatbázisa szerint 2010-ben 12, tavaly 22 millió forintos nyereséget termelt.) "Egyébként a teljes befektetést még nem is használtuk fel, egyfajta stabilitást nyújt, így tudunk hosszú távon tervezni" - tette hozzá. A cég esetleges tőzsdére viteléről annyit mondott, "minden elképzelhető, így ez is", az eddigi felvásárlási kísérleteket firtató kérdésre viszont kitérően válaszolt.

Hosszabb, mint egy e-mail, rövidebb, mint egy könyv

"Nagyon messze vagyunk még attól, ahova eljuthatunk, rengeteg ötletünk van. A hosszú távú cél, hogy a Prezi olyan valami legyen, ami a legtöbb embernek tud segíteni a gondolataik megosztásában. Azt szoktuk mondani, hogy ez összetettebb dolog, mint egy e-mail, de azért rövidebb, mint egy könyv" - magyarázta Árvai.

Magyarország az elmúlt években nem a kiszámítható üzleti környezetről volt híres, a Prezi mégis félig itt működik, számos programozója dolgozik Budapesten (noha az anyacég Amerikában van bejegyezve). A társalapító úgy látja, a gyors változások ellenére most jobb a helyzet, mint a 2008-as indulásukkor, legalábbis ebben az iparágban. "Bürokrácia mindenütt van, itt is meg kell vele küzdeni, de nem ezen múlik, hogy mit lehet elérni, nem lehet erre ráfogni a kudarcot. Erre példa nemcsak a Prezi, hanem a szintén magyar fejlesztésű LogMeIn és Ustream is" - jelentette ki Árvai Péter.

Éppen ezért gondolja úgy, hogy jöhetnek még hasonló sikeres startupok. "Sok olyan ember van Magyarországon, aki tudna élni a lehetőségekkel, a kisebbrendűségi érzéstől kellene csak megszabadulni. A tehetség megvan, az ambíció is, kicsit több önbizalomra és hitre lenne szükség."

Forrás: Prezi
A Prezi-prezentáció