Újabb csatát vesztett a Google Kínában

Vágólapra másolva!
Megint visszavonulót fújt a Google egy kínai fronton, az elektronikus kereskedelemben, mivel nem tudta felvenni a versenyt a kínai vetélytársával. A cég három hónapon belül második termékét állítja le az elméletileg kiemelten fontos, a gyakorlatban azonban csak kudarcélményeket hozó kínai piacon, és elsősorban mobil- és webes hirdetésekre fókuszál.
Vágólapra másolva!

Három hónapon belül második szolgáltatását zárja be a Google Kínában, mától a társaság nem kínálja online vásárlási szolgáltatását. Az indoklás szerint a funkció "nem hozott akkora üzleti hatást, amit remélt" a keresőóriás - írja a Bloomberg. A Google a keresés felől inkább mobil és webes hirdetések, valamint "exportorientált" keresések kiszolgálására fókuszál.

A leállított szolgáltatás a kínai Alibaba Group legfőbb vetélytársa volt, utóbbi cég üzemelteti a legnagyobb kínai online piacteret, az etao.com-ot. A Credit Suisse Bloombergnek nyilatkozó elemzője szerint a Google e-kereskedelmi szolgáltatása nem tudott lényeges fenyegetést jelenteni az Alibabára, ezért logikus, hogy az egyébként nem központi szolgáltatásnak számító hirdetési megoldásokra fókuszálnak. Itt a kínai kormánnyal is kisebb a súrlódás.

A Google szeptember óta nem kínálja a Google Music Search nevű termékét a kínai felhasználóknak, miután 2010 elején kivonult a fő piacának számító webes keresésből is az országban. Az akkori közlemények szerint a fő probléma az volt, hogy a kínai kormány szigorú cenzúrázást várt a keresőtől, amninek a Google nem akart megfelelni. Emellett valószínűleg az is közrejátszik, hogy részben a hatósági nyomás miatt, nem tudott számottevő piaci részesedést szerezni a kínai keresővel, a Baiduval szemben.

A kínai piac mindig is kicsit fájó pont volt a Google életében, hiszen annak ellenére, hogy mint oly sok más piacon, az online keresések és hirdetések piacán is a kínai tömegek hatalmas növekedési lehetőségeket jelenthetnének az internetes vállalatok számára.

A kulturális különbségek és a sajátos szabályozói környezet miatt ugyanakkor a nagy amerikai vállalatoknak sorban törik bele a bicskája a kínai terjeszkedésbe, miközben a piacot domináló nagyvállalatok, a "kínai Google" (Baidu), a "kínai Amazon" (Dangdang), a "kínai eBay" (Alibaba) és a "kínai Facebook" (Renren) hatalmas növekedést könyvelhetett el az elmúlt években. Utóbbi vállalatok többsége egyébként elérhető az amerikai tőzsdéken is, 2011-ben több nagy tőzsdei kibocsátás is ezekhez volt köthető. Érdekes módon ugyanakkor az év eleji nagy felfutás után a Dangdang és Renren óriási lejtmenetet mutatott, és 2012 eleje óta a Google mutatta a legjobb teljesítményt.