Ez a csaj akar itt valamit

Vicsápi Bugyi Natália az év nője Szlovákia, nyomda, Navi Graf cégportré
Vágólapra másolva!
Tizenöt évesen egy nyomdába száműzte az apja, hogy tanuljon meg szlovákul. Később azt vágták a fejéhez, úgysem lesz nyomdája. Idén az év nője lett Szlovákiában Vicsápi Bugyi Natália, a reklámújságokat terjesztő Navi Graf tulajdonosa. Ma már nyolc boltból álló kegytárgy-üzletlánca is van, de ezen nem akar pénzt keresni.
Vágólapra másolva!

Pozsonytól 50 kilométerre található a Navi Graf nyomda vezekényi üzeme, amelynek egyedüli tulajdonosa és ügyvezetője Vicsápi Bugyi Natália. Világos bútorokkal berendezett irodájának falán és a gyár több más helyiségében róla készült portrék sorakoznak. Irodája közepén komód áll, rajta egy aranyozott Biblia és egy díszes doboz fog közre két impozáns szobrot. Az egyiken az áll szlovákul: az év üzletasszonya 2010, a másikon az év nője 2012.

Pedig a vezekényi üzletasszonyt tíz éve még senki nem vette komolyan. "Jól van, álmodozzál csak, úgysem lesz nyomdagéped" - ezt vetette oda egy nyomdatulajdonos a 22 éves Vicsápi Bugyi Natáliának 2002-ben. "Attól a pillanattól, hogy ezt a fejemhez vágta egy nyomdász, kihívásnak tekintettem, hogy bebizonyítsam, úgyis megcsinálom" - mondta az [origo]-nak.

Elhatározását annyira komolyan vette, hogy már a következő héten a bankhoz fordult hitelért. Bár akkor elutasították, nem adta fel, és két évvel később, 24 évesen az elvárásokat teljesítve újra próbálkozott. Ezúttal sikerrel járt: 2004 novemberében már saját gépén nyomtathatott a megrendelőinek. Azóta dinamikusan növekedő céget épített, 2007 és 2011 között a Navi Graf több mint ötszörösére növelte forgalmát, tavaly 17,4 millió euró (több mint 5 milliárd forint) volt az árbevétele.

Úszni tovább

Először a Ga-Gratis kiadónál volt alkalmazott, ahol reklámújságokkal foglalkozott, majd Magyarországon hozott létre reklámügynökséget, amelyet azóta már eladott. Bátorságát, hogy saját nyomdát indítson, a cégvezető úgy magyarázta: a gyártás megszervezésével a bizonytalanságot, a nyomdáknak való kiszolgáltatottságot akarta megszüntetni. A hitel felvétele után pedig nem volt választása, "vagy úszok tovább, vagy megfulladok".

"Ha nincs gyártás, akkor nagyon vékony jégen állunk" - ezt a tanulságot szűrte le abból, hogy a nyomda, amellyel együttműködtek, elkezdett közvetlenül az üzletláncokkal, raktáráruházakkal megegyezni, kikerülve a közvetítőként működő cégüket.

Először azzal próbálkoztak a kiadónál, hogy Vicsápi Natália Magyarországon létrehozott egy ügynökséget, amely magyar áruházakat szerzett ügyfélnek. A szlovák ügyfeleket elhappoló nyomdatulajdonos nem tudott magyarul, ezért azt gondolták, ha itt találnak ügyfeleket, "csak nem fog elmenni Magyarországra elvenni a munkáinkat".

Amiben több a szív

Vicsápi Natália a nagymamáját tartja példaképének, akivel gyerekkorában sokat kertészkedett együtt, hogy egy kis zsebpénzt szerezzen. A nagymama vallásossága a családból csak rá hatott erőteljesen, Natália mélyen istenhívő. Elmondása szerint nem arra kéri istent, hogy segítsen egy-egy üzletben, hanem arra, hogy jelet kapjon, jó úton jár-e.

A két éve elhunyt nagymama emlékére nyitott egy kegytárgyboltot, amely Szent Anna nevét vette fel, egyrészt a nagymama után, másrészt a tanító szent üzenete miatt. A galántai első üzlet után idén nyitják a nyolcadikat, de Natália szerint "ebben több a szív, mint az üzlet". A forgalma a töredéke a nyomdáénak, és nem törekednek nagy profitra: "Odafigyelünk, hogy mínuszban ne legyen, de inkább a küldetés a fontos".


A megoldást azonban nem ez a cég - amelyet azóta eladtak -, hanem a saját gyártás megszervezése jelentette. A 2000-es években a válságig nyomdaipari fellendülés volt, és az uniós, illetve schengeni csatlakozásig még fennálló határok és az ezzel járó adminisztráció (például az áfa-elszámolás) ellenére, olcsó munkaerejükkel a szlovák nyomdák még mindig versenyelőnyben voltak, így megérte a magyar megrendelők igényeit egy saját szlovák gyárral kielégíteni.

Iski Zsolt, aki a Navi Grafnál nyomtatja Szuperinfó nevű reklámújságjait, azt mondta, minden évben árajánlatokat kérnek be a nyomdáktól, és mindig Vicsápi Natália cége nyer. A magyar nyomda, amellyel korábban tizenkét évig dolgoztak, nem tudta vállalni azt az árat, amelyet a Navi Graf ajánlott először 2009-ben.

Ez a csaj akar itt valamit

A cég 2004-re érte el azt a forgalmat, amellyel már tudtak bankhitelért folyamodni, a gyártásra pedig megszervezték a Dream Pictures nevű céget, amely 2010-ben vette fel a Navi Graf nevet. A kétgyermekes Vicsápi Natália úgy tartja, egyszerre csak egy dolgot lehet vinni, ráadásul nem tanulta sosem a nyomdász szakmát (marketing szakon tanult a pozsonyi közgazdasági főiskolán), nem volt gyakorlata, így minden erejét a gyártásra fordította, az ügynökségtől pedig megváltak.

A hitellel 5 millió koronáért megvettek egy nyomdagépet, és kibérelték az üzemet Nagyszombaton. Ezzel 23 alkalmazott "szakadt a nyakukba", akiket nekik kellett rendbe szedni. Az ügyvezető szerint az üzem korábbi tulajdonosa nem vette komolyan az üzletet, mindig hamar hazament, ennek megfelelően a dolgozói is csak azt nézték, mikor bújhatnak ki a munka alól. Ezért került a gyár olyan anyagi helyzetbe, hogy Vicsápi Natáliáék viszonylag könnyen kivásárolhatták őket.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Elismerések, a komódon a Biblia és a díjak

Az átvett dolgozókat a 24 órás munkaidő minden órájában felügyelet alatt tartották, ennek viszont az volt az ára, hogy gyakran kellett az irodában aludnia. Volt, akit ki kellett rúgni, de a többség felvette az ambiciózus vezető ritmusát, belátták, hogy "ez a csaj akar itt valamit".

"Munkamániás vagyok, a vállalkozás az életem nagy része" - mondta az ügyvezető, aki arra a kérdésre, mikor mondaná elégedettnek magát, azt válaszolta, "én még soha nem értem el azt a pontot, hogy hátra tudjak dőlni, és azt tudtam volna mondani, na most elégedett vagyok, most mindenem megvan". Azt azért elmondta, szeretné, ha 50 éves kora után az unokák látnák a gyárat, amely még mindig működne.

"Igen, munkamániás, de szereti, amit csinál" - mondta Iski Zsolt, aki személyesen is ismeri Vicsápi Natáliát. Szerinte jól jellemzi őt üzleti szemlélete, hogy válság közepette is fejlesztésekbe fog, nem vesz vissza a tempóból.

"Ő a fiatal üzletasszonyok példaképe" - mondta Vicsápi Natáliáról az [origo] megkeresésére Elvíra Chadimová, a szlovákiai vállalkozó nők klubjának (Top Center of Businesswomen) elnöke. Natália 2009-ben lépett be a klubba, egy éve annak alelnöke, a szervezet felkérésére gyakran tart motivációs előadásokat nőknek, akik nem mernek belekezdeni egy vállalkozásba. Elvíra Chadimová szerint Vicsápi Natália keményen dolgozik, nagyon szervezett, és képes mindent a kezében tartani. Az üzleti életen kívül megbízhatónak tartja, aki ráadásul szereti megosztani tapasztalatait másokkal is.

A négyszeresét adták vissza

A vállalkozó szellemet apja ültette el Natáliában. Szenvedélyesen mesélte gyerek- és fiatalkori történeteit arról, hogyan terelgette tanulságos esetekkel az ő és húga útját. A mai vezekényi nyomda helyén állt a kocsma, amelyet apja kibérelt és üzemeltetett. "Már számolta vissza a napokat a kommunizmus végén, hogy mikor lehet igazi vállalkozó" - mesélte róla Natália, így nem csoda, hogy apjának később vendéglői is lettek. Az apa eredeti terve az volt, hogy ha fiú gyereke nem született, idősebb lányát készíti fel a családi üzlet átvételére. Natália több szakács- és vendéglős tanfolyamot elvégzett, fiatalon pedig gyakran besegített a kocsma vitelébe.

Az egyik legendás családi történet Natália általános iskolai ötödikes osztályba menetele előtt történt. A szülőktől kapott száz koronát húgával elszórták a helyi búcsúban zsákbamacskára. Apjuk dühös volt, leültette őket, és elmagyarázta, mennyit kell dolgozni száz koronáért. Hogy a lányok megtanulják a pénz értékét, a száz korona dupláját kérte vissza apjuk, még ha a kedvenc játékaikat is kell eladniuk.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
Megküzdött a gépekért Vicsápi Natália

Erre kirakodóvásárt, "butikot" nyitottak a különböző holmijaikból, áthívták barátnőiket, és a játékkereskedelem annyira jól bejött, hogy apjuknak nem kétszáz, hanem négyszáz koronát adtak vissza. Vicsápi Natália szerint apjuk akkor nem mondott semmit, csak elvette a pénzt, de amikor elkezdődött az iskola, a tanár jövendő vállalkozóként mutatta be az osztálynak őt - számára ebből derült ki, hogy apja büszke volt rá, és elmondta az osztályfőnöknek a történetet.

Később, tizenöt éves korában apja egy másik próba elé is állította, mert Natália nem akart megtanulni szlovákul. Egyik nyáron az apa becsomagolta a ruháit, elvitte őt Pozsonyba, elmondta, melyik busszal tud hazajönni a hétvégén, és otthagyta egy üzemben. Így két hónap alatt valóban belejött a szlovák nyelv használatába. Annak is nagy jelentősége lehet a később sikeres üzletasszonnyá váló Vicsápi Natália karrierjében, hogy az üzem, ahol apja letette a bőröndjével, egy nyomda volt.

Tanulópénzt fizetett

A fiatalkori próbák tudatos, akaratos nővé nevelték Vicsápi Natáliát, ő maga a keményfejűségét tartja hibának. Emiatt tanulópénzt is kellett fizetnie. Nagyszombatban leépítették az ipari zónát, ezért a cég kénytelen volt új telep után nézni. 2007. január 1-jével telepítették át a termelést Vezekénybe, és az, hogy nem hallgatott a józanabb kollegáira, erején felül vállalt beruházásokat a cég.

Az áttelepüléssel együtt saját gyárat akart felépíttetni, és a nyomdaipari boom miatt új gépet beszerezni. Mindezt a saját kezébe véve egyedül akarta intézni, pedig a kollegák figyelmeztették, hogy túlvállalja magát, illetve, hogy a beruházásokat lépésről lépésre, és nem egyszerre kellene megvalósítani.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]
80 százalékban a reklámújságokból jön a bevétel

Az átköltözés költségei viszont megugrottak, "kiderült, hogy nem városban vagyunk" - nem volt a szomszédban grafikai stúdió, de az is, hogy a falu elektromos hálózata nem bírja el a nyomdagép fogyasztását, ezért saját trafóállomást kellett telepíteni. A gépet, amelyet megvett, rosszul választotta ki, túl sok ember munkáját igényelte, így a létszám száz főre emelkedett, jelentősen megugrasztva a munkaerőköltséget. Ezt a létszámot 2009-ig 43-ra vitték le, azóta viszont ismét növekszik, tavaly 84 embernek adtak munkát.

Élete első fejlesztési beruházása miatt fizetési haladékot kellett kérni a legnagyobb beszállítótól, annak köszönhették, hogy nem lett nagyobb baj, hogy ügyfelük a régi kapcsolat miatt bízott benne. A 2008-as év a stabilizációra ment el, ami viszont sikeres volt, letudták tartozásaikat, év végén pedig "pezsgőt bontottak" arra, hogy minden gépük tele volt munkával.

Reklámban a jövő

A válság nem vágta földhöz a céget. A megrendelés mennyisége 30 százalékkal visszaesett, de ügyfelet nem veszítettek. Vicsápi Natália szerint beletelik néhány évbe, mire kikászálódnak a válságból, de hosszú távon jó lehetőségeket lát, mert a nyomdaiparon belül ők a reklámújságokra (80 százalékban ez jelenti a cég bevételét), illetve a csomagolóanyagok gyártására koncentrálnak. A kínai konkurencia azért nem jelent veszélyt, mert a reklámújságokat gyorsan, helyben kell szállítani.

"Azok a cégek élték túl a válságot, amelyek beruháztak a marketingbe" - magyarázta, miért jó üzlet továbbra is a reklámújsággyártás. Szerinte "minél kevesebb az ember pénze, annál jobban figyel arra, melyik boltban veszi meg az árut", ezeket pedig, internet ide vagy oda, továbbra is papíros reklámújságokból teszik a legkönnyebben. A reklámújságok mellett kisebb részben magazinokat is gyártanak, például a szlovák Star Productions lapjait, illetve Magyarországon több városban a Szuperinfó című lapot.