A januári kismértékű, 0,6 százalékos növekedés után februárban a kiskereskedelmi eladások 1,4 százalékkal csökkentek, így az év első két hónapjában 0,4 százalékos volt az elmaradás mértéke az előző év azonos időszakához képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. Legutóbb tavaly júliusban volt visszaesés a kiskereskedelmi forgalom havi szintű adataiban.
Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben februárban 552 milliárd forint, az év első két hónapjában 1113 milliárd forint forgalom volt.
A KSH szerint a csökkenésben meghatározó szerepet játszottak a benzinkutak, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése, miközben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű üzletek forgalma idén 1,4 százalékkal nagyobb, mint a múlt év első két hónapjában.
Suppan Gergely, a Takarékban elemzője kiemelte: kiskereskedelmi forgalom csökkenése összhangban van a csökkenő reálbérekkel, ill. az év elején jelentősen visszaeső fogyasztói bizalommal. Az év hátralevő részében sem várunk jelentős változást, átlagosan egy százalék körüli visszaesésre számítunk - jelentette ki.
A Nemzetgazdasági Minisztérium azt emeli ki a KSH adataiból, hogy az élelmiszer- és élelmiszerjellegű termékek, valamint az iparcikkek kelendőbbek voltak idén februárban az egy évvel korábbihoz képest. Továbbá a könyv, a textil, az illatszer és a csomagküldés iránt is nagyobb volt a kereslet, mint az előző év azonos időszakában.
A nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem tavaly év februárjához képest 2,7 százalékos visszaesést mutatott, ami leginkább a teljes kiskereskedelmi forgalomból 9,5 százalékkal részesülő bútor- és műszaki cikkeknek tulajdonítható, valamint a kisebb részarányú használt cikkek 22,5 százalékos forgalom-visszaesésével magyarázható. A teljes forgalom 19 százalékát kitevő üzemanyagtöltő állomásokon, az üzemanyagok magas ára miatt két százalékkal csökkent a forgalom.
Az Eurostat adatai szerint a kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában februárban 1,1 százalékkal, az eurózóna országaiban 2,1 százalékkal csökkentek éves összehasonlításban. Németország kiskereskedelme 2,5 százalékos visszaesést produkált, ami a külkereskedelmi kapcsolatok miatt hazánkra is hatással lehetett - közölte az NGM.