Gyantaválság fenyegeti a világ autóiparát

Vágólapra másolva!
Autóipari cégek vezetői tartottak válságülést Detroitban, miután felrobbant az egyik nélkülözhetetlen anyagot, egy gyantát gyártó német cég üzeme. Most alternatív anyagokat keresnek, de azokat előbb tesztelni kellene. A hiányt rövid távon megérezheti az autógyártás.
Vágólapra másolva!

Több mint kétszáz ember, autóipari cégek vezetői gyűltek össze kedden Detroitban, miután fenyegető hiány alakult ki egy, az autógyártásban nélkülözhetetlen gyantatípusból - számol be a Wall Street Journal üzleti napilap.

A készletek az után merültek ki, hogy felrobbant az azt gyártó Evonik cég üzeme Németországban, és két munkás életét vesztette. A cég által előállított gyantát üzemanyag- és fékcsövek gyártásához használják fel.

"Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a termelést még az idei tél előtt újraindítsuk" - közölte az Evonik szóvője a detroiti találkozón. Ők elégíti ki a nylon-12 nevű anyagból a globális kereslet negyedét. Egy olyan speciális vegyületről van szó, mely nem lép reakcióba a benzinnel és a fékfolyadékokkal.

Paul Blanchard szakértő szerint vannak ugyan a gyantának helyettesítő termékei, de azokat szélesebb körű teszteknek kell alávetni az alkalmazásuk előtt. Egy ugyanezt az anyagot előállító másik gyártó, az Arkema azt közölte, hogy nem lesz képes kielégíteni a keresletet. Blanchard szerint a hiányt rövid távon megérzi majd az autó- és teherautógyártás.

A General Motors kedden közölte, hogy a beszerezésért felelős csapata azon dolgozik, hogy megállapítsa, hogy hol van szükség a gyantára, és azokat fontossági sorrendben kiossza. A Ford, a Chrysler és a Toyota azt mondták, hogy vizsgálják a helyzetet, de nem számoltak be termeléskiesésről.