Így csinált két srác naponta 400 milliót

instagram
Vágólapra másolva!
Nem a várható profit, sokkal inkább egy versenytárs kiiktatása lebeghetett Mark Zuckerberg szeme előtt, amikor úgy döntött a hétvégén, hogy egymilliárd dollárt, azaz több mint 200 milliárd forintot fizet az Instagram fotós mobilalkalmazásért. Az Instagramot két stanfordi diák alapította, a cégben most is csupán 13 ember dolgozik.  
Vágólapra másolva!

A két vezérigazgató döntött mindenről, gyakorlatilag a hétvége alatt nyélbe ütötték az üzletet - írta a Wall Street Journal várhatóan 2012 legnagyobb internetes felvásárlásáról. Az éppen tőzsdére készülő Facebook egymilliárd dollárt fizet az Instagram fotómegosztó alkalmazásért. A fotós alkalmazás bármelyik okostelefonra feltelepíthető, eddig 30 millió felhasználója van, de kaliforniai irodájukban csupán 13-an dolgoznak.

Gigászi piac

"Az elképesztő sebességgel fejlődő mobilpiacon a felhasználóknak nem komplex, sokat tudó, hanem gyors és könnyen használható alkalmazásokra van szükségük. A fotóalkalmazások közül az egyik legsikeresebb ezek közül az Instagram" - mondta Dobó Mátyás mobilkommunikációs szakember és tanácsadó az ügylet hátteréről.

Az Instagram valóban a végletekig egyszerű. A felhasználó lefényképez valamit, különböző filterekkel pillanatok alatt megszerkeszti (retró- vagy fekete-fehér képet varázsol belőle), és máris közzéteheti a közösségi oldalakon, a Facebookon vagy éppen a Twitteren.

Ha a klasszikus asztali gépes hasonlatból indulunk ki, a felhasználó az általa készített fotót egy fotószerkesztővel elkészíti, majd lementi és felteszi egy kiválasztott oldalra. Ezt egyesíti mobilalkalmazásban az Instagram, amely így gyors és kényelmes.

A hagyományos fotózásból vett példával azt is lehet mondani, hogy az Instagram olyan a Facebooknak, mint korábban a fényképezőgép-gyártóknak a filmgyártók - hozott egy hasonlatot Dobó. A vásárlók beszerezték a fényképezőt évekre, ahhoz pedig az alapanyagot, filmeket megvásárolták a különböző cégektől, mondjuk a Kodaktól, Agfától, Fujitól.

Forrás: [origo]

Instagram-képek: előre beállított sablonokkal lehet alakítani a mobillal készült fotókat, majd egy gombnyomással feltölteni a közösségi oldalakra.

A szakértő szerint a fotózásra évtizedekkel ezelőtt is óriási igény volt, egy egész iparágat tartott el, ennek a klasszikus piacnak tette be a kaput az internet. A kereslet azonban megmaradt, rengetegen fényképeznek és osztják meg képeiket, így még csak a fejlődés elején vagyunk Dobó szerint. "Gigászi ez a piac" - tette hozzá.

Megvettek egy veszélyforrást

A felvásárlási ár egy-egy Instagram-felhasználóra vetítve 33 dollárt jelent, ez pedig a nemzetközi és magyar piaci elemzők szerint is igen nagy összeg egy olyan cég esetében, amelynek alig van bevétele. A cég 2010 októberében gyakorlatilag a nulláról indult, így a Facebook által kínált 1 milliárd dolláros összeg azt jelenti, hogy naponta több mint 1,85 millió dollárral - keddi árfolyamon számolva közel 420 millió forinttal - növekedett a cég értéke.

"Az Instagram vaskos vételárában feltehetően szerepet játszik az is, hogy a Facebook szerette volna elkerülni, hogy a versenytársak valamelyike megszerezze a hatalmas népszerűségnek örvendő szolgáltatást" - mondta az [origo]-nak Somi András, a KBC Equitas brókercég vezető elemzője.

Forrás: instagram
Így néz ki az Instagram alkalmazása

Hasonló véleményen van Ray Valdes, a Gartner kutatási igazgatója, aki a Bloombergnek azt nyilatkozta, nem az Instagram értékét fejezi ki a vételár, hanem azt, hogy ezzel egy lehetséges versenytárs kerül ki a képből. A Quaestor kommentárja szerint pedig a döntés meglepte a piacot, több elemző "hihetetlenül magasnak" minősítette a nagyon kicsi profitot termelő vállalatra tett ajánlatot.

Negyed OTP

"Akárhonnan nézzük az 1 milliárd dolláros felvásárlás óriási összeget jelent. Ennyi pénzért jól működő cégeket lehet vásárolni. Magyar példával élve ez az összeg megfelel az OTP egynegyedének" - tette hozzá Somi András.

A Facebooknak volt miből vásárolni. A cég közel 4 milliárd dollár pénzeszközzel rendelkezett 2011 legvégén, igaz ebből lejön az ezzel szemben álló 1,4 milliárd dolláros kötelezettség, azaz a nettó készpénzvagyon 2,4 milliárd dollár - ismertette a Facebook lehetőségeit Somi.

Stanfordi háttér

Az Instagram két alapítója az alkalmazás elődjén keresztül ismerték meg egymást. Kevin Systrom Burn néven indította el az elődöt, ennek volt lelkes felhasználója Mike Krieger, akivel Systrom végül összeállt. A két huszonéves 2010 október 6-án indította el az Instagramot. "Azt hittem, rosszak az adataink" - emlékezett vissza az Inc.com üzleti magazinnak Systrom még tavaly, amikor az első nap élményeiről beszámolt. Az Instagram pár óra alatt több mint tízezer letöltést ért el. "Ez életem legjobb napja" - mondogatta Systrom, és akkor még nem is tudta, mennyire igaza van.

A két amerikai srác nem teljesen kívülállóként ért el világsikert. Systrom 2006-ban végzett a Standford Egyetemen és Kriegerhez hasonlóan részt vett az egyetem egyik programjában, ahol kezdő vállalkozások (start-upok) sikereit és kudarcait tanulmányozzák, majd egy ilyen céghez kerülnek gyakornokoskodni. A két alapító azonban a Stanfordon még nem ismerte egymást.

Systrom később a Google fejlesztői csapatának lett a tagja, részt vett a Gmail alakításában is, majd a Twitternél kezdett dolgozni. Az Instagram jelenleg is egy volt Twitter-irodában működik.



A közösségi óriás azonban kockáztat is. A kasszában lévő pénz valamivel kevesebb, mint felét elkölti, teljes tavalyi nyereségét fordítva az ügyletre. "Azt egyelőre nem tudni, hogy az 1 milliárd dolláros vételárnak mekkora részét fizeti részvényekben és készpénzben a Facebook. Ez pedig fontos tényező, de ettől függetlenül hatalmas összegről beszélünk" - tette hozzá Somi, és jelezte: azt még nehezebb megjósolni, hogy megéri-e a felvásárlás a Facebooknak.

A szakember szerint üzleti oldalról mindenképpen érdemes kiemelni, hogy a felvásárolt cég pont azon a területen erős, amelyiken a Facebook gyenge. Utóbbi ugyanis a mobilalkalmazásokban még nem alkotott maradandót, emellett a képkezelés és -megosztás terén is vannak elmaradásai.

Mint a Google

Dobó Mátyás szerint a Facebook lépése kísértetiesen hasonló a Google korábbi tranzakciójához, amikor 1,6 milliárd dollárért felvásárolta a YouTube videomegosztó portált. Webes szolgáltatásért addig nem fizettek ekkora összeget, pláne olyanért - és itt működik igazán a hasonlat -, amely konkrétan nem termel pénzt, és nem is nagyon látszik, hogy miként fog.

A szakember szerint a Facebooknak ugyanazért kellett ekkora összegért az Instagram, amiért a Google döntött korábban a YouTube felvásárlásáról. A videomegosztó akkor a leggyorsabban növekedő kereső volt a weben, és a Google nem tehette meg, hogy egy ilyen teljesítményű keresőmotort más kezébe enged.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=RQS3pcOHjqRe1cix

Egy rapper arról, mi is az Instagram.

Az Instagramnál ugyanez a helyzet a fotómegosztással. Ezt azt jelenti, hogy az Instagramban nincs pénz, nem látszik a bevételtermelő képessége, sem az, hogy mikorra térül meg a beruházás, a lépéssel azonban egy folyamatosan erősödő konkurenciától szabadul meg a Facebook.

Hogy reagálnak a nagyok?

A Facebookon belüli Instagramra mára a Google és az Apple is másként tekint. A KBC Equitas szakértője szerint a Google kemény diót jelenthet a Facebooknak, mert a keresőcég óriási erőket fordít közösségi platformjának népszerűsítésére, a Google+-ra, és neki már van egy jó működő fényképmegosztó oldala, amelynek fejlesztésével igen komoly riválisa lehet a Facebook-Instagram duónak.

Dobó szerint pedig az Apple lehet a fő kihívó, pont azért, mert még nincs saját fotós alkalmazása. Ha pedig a kaliforniai óriás komoly energiát fordít egy fotóalkalmazás kifejlesztésébe, akkor könnyen felhasználókat csábíthat el az Instagramtól. "Az biztos, hogy az Apple és a Google is kockázat, de hogy valójában mekkora, az csak később derülhet ki" - mondta Dobó Mátyás.