"Mint kereskedő nagyon örülnék, ha a szociális támogatásokat becsatornáznák az Erzsébet-utalvány rendszerébe, mert így azokat élelmiszerre költenék" - jelentette ki Baldauf László, a CBA elnöke, a cég 20 éves fennállása alkalmából Budapesten rendezett sajtótájékoztatón szerdán. A CBA azonban - Baldauf tájékoztatása szerint - nem lobbizik az Erzsébet piacának bővítése érdekében. A cégvezető elmondása szerint az Erzsébet-utalványok forgalma februárban még nem volt jelentős, de márciusban már érezhető volt a költések szintje. (Az utalványokat februárban kapták meg a munkavállalók.)
Baldauf kijelentette, az a céljuk, hogy elsők legyenek a kiskereskedelmi piacon. (A cég jelenleg a második a Tesco után.) A magyar vállalkozóknak és kereskedőknek kell vezető szerepet betölteniük Magyarországon, de szükségük van konkurenciára, így a multinacionális láncokra is - tette hozzá.
Terjeszkednének
A CBA-nak ezért konkrét terjeszkedési és felvásárlási tervei is vannak, amelyekről folynak is tárgyalások, de ezekről a titoktartási szerződés miatt többet nem mondott. "Lesznek kivonuló láncok, a tárgyalások várhatóan az idén lezárulnak" - tette hozzá.
A CBA tavaly novemberben közölte, megfontolná a Cora-, Match- és Profi-üzletek felvásárlását, ha kiderülne, hogy a tulajdonos Louis Delhaize-csoport valóban megszabadulna magyarországi érdekeltségeitől. A Cora-hipermarketeket azóta az Auchan felvásárolta, de a Match és a Profi továbbra is kint lehet a piacon. (Az Auchan ügylete még nem zárult le, a cég a GVH jóváhagyására vár, amely várhatóan májusban születik meg.)
A CBA a meglévő boltjainak felújítása mellett egy-egy bolttal külföldön is terjeszkedne. Brüsszelben szeptemberben nyílik CBA-üzlet, de a célpontok között szerepel London, München, Párizs, Madrid. "Az ottani magyar kolóniák bombáznak minket, hogy nyissunk boltokat" - mondta Baldauf. Az [origo] kérdésére hozzátette, hogy az orosz piacot is fontosnak tartja, és lobbiznak is annak érdekében, hogy megjelenhessenek ott is.
A drágább bolt megy jobban
A cég legfelső kategóriába tartozó, CBA Príma üzleteiben volt a legnagyobb forgalomnövekedés az idén, itt 10 százalékkal költöttek többet a vásárlók. A cég 3377 boltjában összesen 5-6 százalékos volt március végéig - ez a tavalyi 2 százalékos növekedésnél magasabb, de a jelenlegi inflációval azonos szintet jelent.
Üzletláncok toplistája
Üzletlánc | 2010-es forgalom (milliárd forint) |
Tesco | 666 |
CBA | 555 |
Coop | 510 |
Spar | 381,3 |
Reál | 360 |
Auchan | 224,8 |
Lidl | 221 |
Metro | 209,9 |
Penny Market | 160,8 |
Cora | 96,6 |
Tavalyi adatok a teljes piacról még nem állnak rendelkezésre, de a 2010-es számok szerint a CBA a második legnagyobb összforgalmat bonyolító áruházlánc Magyarországon. A Nielsen piackutató intézet ranglistája szerint tavalyelőtt a 666 milliárd forintos forgalmat bonyolító Tesco mögé került a CBA 555 milliárd forinttal. A harmadik a CBA-hoz hasonló, jellemzően kis alapterületű boltokból álló országos hálózatot működtető Coop lett 510 milliárd forintos összforgalommal. A Match- és a Profi-hálózat tavalyelőtti bevétele 42,2, illetve 25 milliárd forintra rúgott, ha esetleg a CBA ezt a két hálózatot vásárolná fel, akkor akkor - a 2010-es adatok szerint - 622 milliárdra hízott volna a bevétele, ezzel még mindig második lenne a listán, de megközelítené az első helyezett Tescót.