Magyarországon a legolcsóbb a bérautó a térségben

Vágólapra másolva!
A nyugat-európainál 20-25 százalékkal alacsonyabbak a magyar autóbérlés tarifái, de a fizetendő összeg még a szlovák és a lengyel díjaknál is 10 százalékkal alacsonyabb. Négy év alatt a harmadával csökkent az autókölcsönző cégek forgalma - írja a Világgazdaság szerdán.
Vágólapra másolva!

Négy év alatt a harmadával csökkent az autókölcsönző cégek forgalma; az, hogy január 1-je óta ismét visszaigényelhető lett az autóbérlet áfája, önmagában nem élénkíti a keresletet - írja a szerdai Világgazdaság.

"Ha a magyar gazdaság emelkedő pályán lenne, az áfa-visszaigényelhetőség alapján több mint 10 százalékos forgalombővülésre számítanék a flottakezelő üzletágunkban. Azonban a magyar cégek többsége egyik napról a másikra él, a GDP-kilátások dinamikája inkább nulla közeli, úgyhogy önmagában az áfa-visszaigényelhetőség nem támaszt keresletet" - mondta a lapnak Polyák Krisztina, a Budget magyar franchise-partnere, a Pannónia Autókölcsönző Kft. ügyvezető igazgatója.

A 12 vidéki franchise-irodával rendelkező Budget hálózatban a bérleti napok számának növekedése tavaly elérte a 12 százalékot, az árbevétel azonban csak öttel nőtt, mert nagyon kiélesedett a verseny. Az ügyvezető igazgató szerint egyebek között azért, mert a kölcsönzői piacon megjelent egy cég, amely kizárólag külföldi rendszámú autókkal dolgozik, ugyanakkor több vállalat is külföldről hozott be autókat. Emiatt a magyar rent-a-car tarifák 20-25 százalékkal elmaradnak a nyugat-európai átlagtól, de még a szlovákiaitól és a lengyelországitól is több mint 10 százalékkal.

A válság hatására a belföldi céges bérletek legalább 30 százalékkal visszaestek, mert egy bérautót bármikor vissza lehet adni, míg a flottakezelők által biztosított kocsikat hosszú távú szerződés alapján használják a vállalkozások. A vállalatok autóbérlése azért csökkent jelentős mértékben, mert a válság hatására sok multinacionális cég csökkentette magyarországi alkalmazotti állományát, mások ki is vonultak.

A válság következménye, hogy elöregedett a járműállomány, a magyar kölcsönzőknél nem ritka a többéves kocsi, noha 2007-ben általában négy-öt hónap után újat vettek. A kölcsönzők azért is nehezen tudnak megszabadulni a lecserélendő készlettől, mert megállt a használtautó-piac is. Jellemzően a svájcifrank-alapú hitel miatt a 3 vagy 6 hónapos autók ára egymillió forinttal is alacsonyabb lehetett, mint amennyire a járművásárlással kapcsolatos hitelterhek emelkedtek, ezért inkább tovább használták a kocsikat - írja a Világgazdaság.