Lesújthat a hatóság a Windowsra

Vágólapra másolva!
Már januárban rekord bírság zuhanhat a Microsoft nyakába, miután továbbra sem tudta a vállalat módon megoldani a felhasználók szabad választását az internetes böngészésre használt szoftverek terén. A bírság ténye még nem biztos, a cég igyekszik bűnbánónak és kooperatívnak mutatkozni, de az sem meglepő, hogy ahol lehet, igyekszik kijátszani ezeket a szabályokat.
Vágólapra másolva!

Akár már 2013 januárjában súlyos bírságot kaphat a Microsoft az európai versenyfelügyelettől, derült ki a piaci versenyért felelős európai biztos, Joaquín Almúnia csütörtöki nyilatkozatából. A bírság konkrét összege természetesen nem ismert, de akár az éves árbevétel 10-15 százalékát is elérheti. A szoftvercéget azért kezdte ki ismét a hatóság, mert a Windows 7 operációs rendszerbe korábbi vállalása ellenére nem építette be a szabad böngészőválasztást lehetővé tévő opciót.

A Microsoft 2009-ben egyezett bele, hogy egy véletlenszerű listáról választhatnak majd alternatív böngészőt a felhasználói, felülírva az alapbeállításként elérhető Internet Explorert. A megállapodás öt évre szólt, és nemcsak a Windows 7, hanem más verziójú operációs rendszerekre is érvényes volt, amit az EU-ban értékesítenek.

Microsoft (NASDAQ)

A Microsoft idén nyáron ismerte el, hogy "véletlenül" kimaradt a legújabb frissítésből a böngészőválasztás lehetősége, amit azonnal igyekezett orvosolni, és bűnbánó módon külön tanácsadót is felfogadott, hogy kitalálja, hogyan keletkezhetett ez a hiba. A cég úgy tűnik, igyekszik együttműködni a hatósággal, így az is elképzelhető, hogy pénzbeli bírságra nem kötelezik, csupán az alternatív böngészőválasztásra vonatkozó lehetőséget kell hosszabb ideig kínálnia az eredetileg vállaltnál.

A böngészőkérdés látszólag csak egy aprócska dolog, de nagyon is fontos tényező lehet a Microsoft szempontjából. A saját böngésző használatára "kényszerített" felhasználókat ugyanis nagyobb eséllyel tudja a vállalat a saját keresője, a Bing irányába terelni. Ha pedig a Binget használják keresésre, a Microsoft által elhelyezett hirdetéseket látják majd, és a kassza is nála cseng majd, nem pedig a keresőhirdetések piacát egyértelműen uraló Google-nél.

A Microsoft számára az internetes keresőt is tartalmazó divízió folyamatosan veszteséget termel, az elmúlt években az egyik legsúlyosabb "pénzégetőjévé" vált, így nem csoda, ha a cég igyekszik a szabályozás határmezsgyéjén egyensúlyozva mindenféle praktikákkal erősíteni a piaci pozícióit.