Óriási átalakulások a tőzsdei médiában

kiskep
Vágólapra másolva!
Egyre nagyobb kihívások elé állítják a nyomtatott sajtót a változó fogyasztói szokások, melyek elsősorban az online média irányába mozdulnak el. A hagyományos nyomtatott sajtó számára két megoldás kínálkozik, egyrészt végleg beszüntethetik tevékenységüket, vagy megjelenési formájukat tekintve az online irányába tolódnak el. Az internetes sajtó térnyerése ellenére a két legnagyobb adatszolgáltató, a Bloomberg és a Reuters egy korábbi ékkőre, a Finacial Timesra pályázik.
Vágólapra másolva!

Haldoklik a nyomtatott sajtó?

Korábbi cikkünkben már fejtegettük, hogy az online sajtó előbb-utóbb maga alá gyűrheti a hagyományos, nyomtatott versenytársát. A Google 2012 első félévében már egymaga nagyobb árbevételt hozott össze online hirdetésekből, mint a teljes amerikai nyomtatott sajtó a hagyományos hirdetésekből.

A problémák az európai kontinenst sem kerülik el, ugyanis az olvasók egyre inkább a mobiltelefonjaikat és tabletjeiket használják az információszerzéshez, aminek következtében csökkennek a hirdetési árak és ezáltal az újságok bevétele is. A MagnaGlobal legfrissebb elemzése szerint idén 4,5 százalékkal esett vissza a nyomtatott sajtó bevétele globális szinten, ami egyrészt a kevesebb olvasónak és az olcsóbb online verzióknak tudható be.

A folyamat legutóbbi áldozata a Financial Times Deutschland volt, amely 12 évi veszteségtermelést követően az elmúlt pénteken, december 7-én húzta le végleg a rolót. Az újságot 2000-ben még a Pearson Plc. és a német Bertelsmann AG leánya, a Gruner + Jahr indította útjára 50-50 százalékos részesedéssel. Előbbi azonban 2008-ban értékesítette részesedését a gazdasági napilapban. A G+J becslése szerint működése során mintegy 250 millió eurós veszteséget hozott az FT Deutschland.

Középpontba került a Financial Times

Egyes spekulációk szerint egyre nagyobb a valószínűsége, hogy a Pearson Plc. médiacég a közeljövőben megváljon a Financial Times Grouptól is, amely a hagyományos gazdasági napilap mellett az Economist gazdasági magazin 50 százalékos csomagját is magába foglalja. Elemzői becslések szerint a médiapakett értéke mintegy 1,2 milliárd dollár lehet. Egy iparági szakértő véleménye alapján a tranzakcióra a jövő év elején kerülhet sor.

A New York Times tudósítása szerint az egyik legélénkebb érdeklődést a Bloomberg mutatja, amely 2009-ben már véghezvitt egy hasonló felvásárlást a Businessweek megvételével, ez nem rendelkezik hagyományos gazdasági magazinnal. Szakértői várakozások szerint a mási érdeklődő a legnagyobb versenytárs, a Thompson Reuters lehet.

A Bloomberget egyébként sorozatosan hírbe hozzák a szebb napokat látott New York Timesszal is, sokan szinte követelik, hogy a New York polgármesterének cége vegye meg a neves lapot is. A Bloombergen belül egyes csoportok előnyben részesítenék egy online cég megvételét, mint például a LinkedInt. Daniel Doctoroff vezérigazgató különösképp megkérdőjelezi az akvizíciókat a nyomtatott sajtó területén. Egyelőre egyik társaság sem kommentálta a lehetséges frigyet a New York Times tájékoztatása szerint.

A grafikonok is a nyomtatott sajtó ellen beszélnek

Az elmúlt 5 év nem mondhatni, hogy a médiacégekről szólt, hiszen a szektort lefedő MSCI World Media Index csupán 20 százalékkal került feljebb az időszak során. Az elsősorban a nyomtatott sajtót képviselő New York Times részvénye még növekedésről sem tud beszámolni, kurzusa 5 év alatt kevesebb, mint a felére esett. Akadnak azonban kivételek is, a brit Pearson médiacég, - amely emellett a világ vezető oktatási vállalata - 63 százalékot emelkedett.

Az elektronikus adatszolgáltatással foglalkozó Thompson Reuters (-29%) sora sem ment túl jól, amit például versenytársának, a Bloombergnek a gyenge terminál értékesítései is jól példáznak. Utóbbi céget nem jegyzik a tőzsdén.

Az MSCI World Media Index és a nagyobb médiacégek relatív teljesítménye az elmúlt 5 évben

Forrás: [origo]

A nagy kérdés az, hogy mit láthatnak a kérők a célpontban, ha az iparági trend eleve a nyomtatott sajtó ellen szól. Jól példázza ezt a Google is, amely egymaga nagyobb árbevételt generál, már mint a teljes amerikai nyomtatott sajtó. Érdemes hozzátenni, hogy egy-két nevesebb lap bevételeiben egészen ígéretes növekedésnek indultak az előfizetési díjakból származó bevételek, bár ez részben a hirdetési bevételek drasztikus csökkenésének tudható be, de ugyanígy az online "fizetőkapuk", azaz az előfizetőknek fenntartott fizetős, exkluzív tartalmak sikerét is jelöl.